בחירות 2022

עמית סגל תוהה: מה המסר של נתניהו?

לקראת הבחירות המתקרבות, התייחס הפרשן הפוליטי הבכיר בטורו השבועי לקמפיין של נתניהו וטען כי השליטה שלו בגוש מצטמצמת: "התמיכה בבן גביר סוחפת אליה גם פעילי ליכוד שהצביעו למפלגה ארבעים שנה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/10/22 10:53 כו בתשרי התשפג

עמית סגל תוהה: מה המסר של נתניהו?
עמית סגל. בן 40, צילום: Hadas Parush/Flash90

שבוע וחצי לבחירות לכנסת ה-25, והמפלגות נכנסות לישורת האחרונה כדי להרוויח כמה שיותר מנדטים ביום הבוחר. עמית סגל, הפרשן הפוליטי של חברת החדשות, בטורו השבועי ב-'ידיעות אחרונות' שהתפרסם הבוקר (ו'), טען כי השליטה של נתניהו בגוש מצטמצמת לנוכח האירועים האחרונים, בו סרב לעמוד על הבמה לצד יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, בהקפות שניות בכפר חב"ד וחשיפת התכנית לתיקון מערכת המשפט של סמוטריץ'.

"עשרת הימים האחרונים שלפני הבחירות הן משולש הברמודה של התחזיות: המגמות עדיין עדינות מכדי לזעזע את הסייסמוגרף, המצביעים לא התעוררו, מתלבטים טרם סיימו להתלבט. בשלב הזה ב-2015 נתניהו עוד היה בפיגור של ארבעה מנדטים אחרי הרצוג, בלי שום רמז שהוא יסיים את הבחירות בניצחון מוחץ".

נתניהו

נתניהו צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"עם כל הכוכביות הנ"ל, בשלב הזה של מערכת הבחירות מי שמכתיב את סדר היום הוא יאיר לפיד. שלוש המטרות שהשיג לעצמו כרגע – בדגש על כרגע – בידיו: הוא מתקרב לליכוד בלי להפיל את העבודה או מרצ; הוא מעביר את המפלגות הערביות בלי להעיר את מצביעי הימין; והוא מרדים את מערכת הבחירות".

זה היה נכון בשני הסיבובים הקודמים, אבל ייתכן שזה כבר לא נכון

"קמפיין לפיד אומר 'רק לא ביבי'. קמפיין בן-גביר מציע יד קשה כלפי המחבלים. מה המסר של נתניהו? ואם הוא אכן ייסגר על כזה, מה היכולת שלו לנווט את מערכת הבחירות כרצונו, בלי המגבר הענק של לשכת ראש הממשלה?"

איתמר בן גביר

איתמר בן גביר צילום: Sraya Diamant/Flash90

"הרפטטיביות של מערכות הבחירות מסתירה כמה עובדות יסוד שהשתנו בחיינו: למשל, הטענה המיתית שהליכוד מסוגל לנווט את קולות הגוש כאוות נפשו, ברצונו מאריך וברצונו מקצר. זה היה נכון בשני הסיבובים שבהם נתניהו נידב לסמוטריץ' את הקולות הדרושים כדי לעבור את אחוז החסימה, והיה נכון כששאב מספר אדיר של קולות והפיל את בנט ופייגלין. אבל ייתכן שזה כבר לא נכון: התמיכה בבן גביר סוחפת אליה גם פעילי ליכוד שהצביעו למפלגה ארבעים שנה. לאיש לא יהיה אכפת מה מספר המנדטים של הליכוד אם ישיג 61, אבל זה יהיה חשוב מאוד לנתניהו עצמו אם יסיים את הבחירות גם בלי הרוב וגם עם שלושים מנדטים ומטה".

לא ברור אם לנתניהו יש סיבה להירתע מתצלום עם בן-גביר

"הראשונה שלא מבינה שהכללים השתנו היא איילת שקד. אסטרטגיית הבחירות שלה נשענת על התקווה הבדיונית שנתניהו יקרא להצביע לה כדי להציל לעצמו את הגוש. גם לו היה מחליט לפתוח גמ"ח פתקים, ואם היה עושה את זה עבורה, ספק אם זה היה מספיק כדי להכניס את הבית היהודי לכנסת".

"הצטמצמות מוטת השליטה של נתניהו בגוש ניכרת גם באירועי השבוע. לא ברור אם לנתניהו יש סיבה להירתע מתצלום עם בן-גביר, אבל די ברור שבן-גביר שמח מאוד בדיעבד לא להצטלם עם נתניהו: העלבון המשווק היטב והחשש שגנץ יועדף על פניו סייע לו בקרב מצביעי הימין טוב הרבה יותר מכל תמונה של השניים מחובקים או לוחצים ידיים".

"כך גם באשר לתוכנית המשפטית של הציונות הדתית: בצלאל סמוטריץ' לא התייעץ עם נתניהו בטרם הציע לבטל את עבירת המרמה והפרת האמונים, כי לו התייעץ לא היה מקבל אישור. סמוטריץ' אולי התקנא קצת בתשומת הלב העצומה שזוכה לה שותפו. הסבר פסיכולוגיסטי פחות הוא שהנושא המשפטי הוא החשוב ביותר למצביעי הימין, עם בונוס משמעותי: הוא לא מעיר את המצביעים הערבים מרבצם. נתניהו ישמח לא לביטול עבירת הפרת האמונים, אלא להחזרת האיסור שהיה פעם בחוק, לפרסם תמונותיהם של פוליטיקאים ערב בחירות, רצוי שותפיו לגוש".