ברקע היעדרות מפלגות הימין: בל"ד בחוץ, רע"מ בפנים

לקראת הבחירות לכנסת ה-25, ועדת הבחירות המרכזית דנה בעתירות שהוגשו נגד רע"מ ובל"ד. מפלגת בל"ד נפסלה ותעתור לבג"ץ, הבקשה לפסול את רע"מ נדחתה. | מפלגות גוש הימין נעדרו

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/09/22 14:10 ד בתשרי התשפג

ברקע היעדרות מפלגות הימין: בל"ד בחוץ, רע"מ בפנים
בל"ד , צילום: יונתן סינדל פלאש 90

ועדת הבחירות המרכזית דנה בשעה זו (ה') בעתירה שהוגשה לפסילת רשימת בל"ד ורשימת רע"מ מהתמודדות בבחירות לכנסת ה-25. בצל תחילת הדיון, הודיעה היועמ"שית כי היא מתנגדת לפסילת המפלגות הערביות בל"ד ורע"מ, ומנגד הודיע בני גנץ כי נציגי המחנה הממלכתי יצביעו בעד פסילת בל"ד. הבקשה לפסול את מפלגת רע"מ נדחתה.

מפלגות הימין נעדרו: בל"ד נפסלה, רע"מ אושרה

בצל היעדרות מפלגות מחנה הימין מההצבעה, מפלגת בל"ד נפסלה בועדת הבחירות המרכזית. יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ החליט כי כל נציגי המחנה הממלכתי בוועדת הבחירות יצביעו בעד פסילת בל״ד מריצה לכנסת. מפלגת רע"מ אושרה בועדה כשהבקשות שהגיעו לפסול אותה נדחו, מה שעורר מחאה של מפורום בוחרים בחיים של המשפחות השכולות.

בני גנץ

בני גנץ צילום: Yonatan Sindel/FLASH90

בהודעה שפרסם, ניצל גנץ את ההזדמנות כדי לעקוץ את יו"ר הליכוד, בנימין נתניהו. "אזרחי ישראל הערבים ראויים וזכאיים ליצוג פרלמנטרי, ואף לנציגות קואליציונית, אך יש החלטות שהן מעל לכל שיקול פוליטי צר. אין מקום בבית הנבחרים הישראלי למי שפועל בקיצוניות נגד המדינה", אמר שר הביטחון.

בל"ד: "ננצח בעליון"

לאחר הפסילה אמר יושב ראש בל"ד סמי אבו שחאדה: "לא היה דיון לגופו של עניין, עמדת היועצת המשפטית מאוד ברורה ונחרצת. ננצח בעליון, משונה שמי שנאבק למען שוויון נפסל ומי שבעד טרנספר יכול להתמודד".

השר הנדל תקף את היעדרות מפלגות הימין

השר יועז הנדל הגיב בועדת הבחירות על פסילת בל״ד: "אני לא מצליח להבין איך מפלגות ציונות שיושבות כאן במשכן הזה במשך שנה מדברות על תומכי טרור אבל כשיש להם הזדמנות אסטרטגית לשנות לטווח רחוק את הנוכחות של אותם גורמים קיצוניים במערכת הבחירות הישראלית הם בוחרים לקחת צעד אחד אחורה מתוך שיקולים אגואיסטיים, פוליטיים, נקודתיים".

השר יועז הנדל

השר יועז הנדל צילום: Yonatan Sindel/Flash90

היועמ"שית נגד פסילת בל"ד ורע"מ

היועצת המשפטית לממשלה הגישה בצהריים (ה') לוועדת הבחירות המרכזית את עמדתה בנוגע לבקשות למנוע מבל"ד ומרע"מ להתמודד בבחירות. בעמדה שהוגשה נאמר כי יישום פסיקת בית המשפט העליון ביחס לפסילת מפלגות מלמדת כי המסד העובדתי הניצב בבסיס בקשת הפסילה לא מאפשר את פסילת הרשימות.

היא כתבה: "הגם שבל"ד עודה קרובה לתחום האסור שרשימה החוצה אותו אינה יכולה להתמודד בבחירות לכנסת, הרי שלא הובאה ראיה לכך שבשנים האחרונות בל"ד פעלה כדי להוציא את החלקים המוקשים במצעה מהכוח אל הפועל".