מנכ"ל הציונות הדתית מסביר מדוע צבי סוכות נדחק למקום ה-16

יהודה ולד מסביר את השריונים והחיבורים שנעשו ברשימת הציונות הדתית: "חשוב לנו שהציונות הדתית כולה תרגיש בבית ותוכל למצוא אצלנו ייצוג וביטוי" | על צבי סוכות: "אני ממש מבין את האכזבה והתסכול שלו ברמה האישית"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 16/09/22 11:54 כ באלול התשפב

מנכ"ל הציונות הדתית מסביר מדוע צבי סוכות נדחק למקום ה-16
יהודה ולד, צילום: דוברות מפלגת הציונות הדתית

רגע לפני הגשת הרשימות לכנסת ה-25, יו"ר מפלגת הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' כינס את חברי מרכז מפלגתו והביא לאישורם שורה של החלטות: החיבור עם עוצמה יהודית, המקום ה-11 לנעם ושני שיריונים שלו. מי שנפגע מהמלך הוא מי שהגיע למקום השישי בבחירות המקדימות, צבי סוכות. הבוקר (ו') מנכ"ל מפלגת הציונות הדתית, יהודה ולד, התייחס לדברים בהרחבה.  

"נכון, יש לנו מחלוקות לעיתים על הדרך"

ולד פתח וכתב: "אחרי כל האתגרים יש לנו ב"ה נבחרת מצוינת שמשקפת מנעד רחב בציונות הדתית ובציבור גדול שתומך בנו ורוצה להצביע לנו כדי לקדם את כל הערכים שאנחנו מאמינים בהם. החיבורים שהובלנו עם החברים בעוצמה ובנועם נעשו מתוך אחריות גדולה לניצחון המחנה הלאומי בבחירות. כדי למנוע אבדן קולות וכדי שלא נצטרך להשקיע אנרגיות במאבקים פנימיים ונוכל להשקיע את כל הזמן והמשאבים בהגדלת הגוש והמפלגה ובמיצוי הפוטנציאל האלקטורלי של המפלגה והמחנה כולו".

הנמנכ"ל כתב כי אין זה סוד שהציונות הדתית היא הציבור המורכב והמגוון ביותר בישראל. "נכון, יש לנו מחלוקות לעיתים על הדרך. אבל המטרה היא משותפת – עם ישראל בארץ ישראל על פי תורת ישראל. מדינה יהודית בארץ ישראל. באופן טבעי יש מי ששמחים בחיבור עם עוצמה ויש מי שפחות, יש מי ששמחים על החיבור עם נעם ויש מי שפחות. ניסינו שהרשימה הסופית תייצג גם וגם, תיתן מקום עד כמה שניתן לכולם. שגם אם לא כולם מזדהים עם כל חלקי הרשימה, לכולם יהיה עם מי להזדהות בה". 

"לא היה בכך שום שינוי בכללי המשחק"

עוד הוא הסביר כי כחלק מהרצון להרחיב שורות ולהוות בית לכלל הציבור הימני, במפלגה נדרשו לבצע שריונים. "ראשית, לא היה בכך שום שינוי בכללי המשחק. החוקה מסמיכה את יו"ר המפלגה לשבץ שני שיריונים בעשיריה הראשונה, אחד בכל חמישיה", הדגיש ולד. "כל המתמודדים ידעו מראש שישנה אפשרות כזו ולקחו זאת בחשבון כשהחליטו להתמודד (התיקון שנעשה הוא לאפשר את שני השיריונים בחמישייה השניה ודווקא יש בו כדי לכבד יותר את בחירת הציבור)".

"מראש רצינו ופעלנו לאחדות מלאה של כל המפלגות למפלגה אחת דמוקרטית. ברור שלו היינו מצליחים בכך, בחירת המתפקדים הייתה באה לידי ביטוי באופן שלם יותר. אבל בפועל זה לא קרה כך, ואין ספק שההסכמים עם עוצמה ונעם, שכאמור היו נכונים ומחויבי המציאות, פגעו במתפקדי הציונות הדתית. זה ויתור גדול מאוד שעשינו, אבל בשביל אחדות ובשביל הצלת מדינת ישראל שווה לוותר".

מבחינת ולד והמפלגה, החבירה לעוצמה יהודית ולנעם יצרה צורך לאזן מעט את הרשימה "לצד השני" ולתת ביטוי לאלה שלא מספיק היו מיוצגים בה. "לשם כך עשינו שימוש בסמכות השריון". 

אוהד טל

אוהד טל | צילום: דוד שטיין

כאן עבר ולד והציג את השריונים כאלה שענו על הצרכים הללו: "אוהד טל הוא תושב אפרת שבגוש עציון, מזכ"ל בני עקיבא העולמי, והוא מגיע מהאגף היותר ליברלי בציונות הדתית. הוא עוסק בחינוך ובקשר עם יהדות התפוצות ומייצג משהו שלא היה לנו מספיק ממנו. חשוב לנו שהציונות הדתית כולה תרגיש בבית ותוכל למצוא אצלנו ייצוג וביטוי. זה נכון אלקטורלית לבחירות הקרובות, שלפי כל הסקרים יוכרעו על ידי המתלבטים בציונות הדתית, וזה חשוב במסגרת האסטרטגיה ארוכת הטווח שלנו של איחוד הציונות הדתית לבית פוליטי אחד".

אלא שכתוצאה מהשריון של אוהד טל, אמור היה להידחק לאחור סא"ל (במיל') משה סלומון, שהגיע שביעי בפריימריז ומייצג בין היתר את בני העדה האתיופית. "בשל דחיקתו של ח"כ גדי יברקן בליכוד בני העדה נותרו ללא ייצוג במקום ריאלי במחנה הלאומי, מדובר בכשניים וחצי מנדטים שהמקום הטבעי שלהם הוא בציונות הדתית ובוודאי במחנה הלאומי. יש לזה משמעות דרמטית שעלולה אף היא לקבוע את תוצאות הבחירות".

"כתוצאה מכך צבי נדחק שני מקומות לאחור"

לכן, כתב ולד, "מתוך אחריות לגוש, ביקשנו להשאיר את משה במקום שבו הוא נבחר ולהצריח אותו עם צבי סוכות שנבחר מקום אחד לפניו כך שהוא לא יידחק לאחור בשל השריון של אוהד. כתוצאה מכך צבי נדחק שני מקומות לאחור".

צבי סוכות

צבי סוכות | צילום: ללא

"גילוי נאות אישי - אני חבר של צבי, הוא אדם אידיאליסט ויקר, אני ממש מבין את האכזבה והתסכול שלו ברמה האישית. אבל זה מה שהיה נכון ברמה המפלגתית ולמען ניצחון המחנה הלאומי. אני מעריך מאוד את האופן שבו צבי קיבל את ההחלטה (חשוב לי גם לציין שבצלאל התקשר להודיע לו באופן אישי על המהלך לפני שהוצאנו את ההודעה לתקשורת) ולמרות הקושי האישי, הוא החליט לשים את טובת המפלגה והמדינה לפני טובתו האישית. אני מקווה ומתפלל שבעזרת השם ובעבודה קשה של כולנו גם הוא יכנס לכנסת,  ולכל הפחות באמצעות החוק הנורווגי. ואם לשפוט לפי הסקרים העדכניים אז גם לו וגם לחלק מן הבאים אחריו יש סיכוי רב בע"ה שכך אכן יהיה".