הורוביץ במכתב למנהלי בתי החולים: "אין למנוע הכנסת חמץ בפסח"

בעקבות כוונתה של הנהלת הדסה לעקוף את פסיקת בג"ץ, המתירה הכנסת חמץ לשטח בתי החולים במהלך חג הפסח, שלח שר הבריאות מכתב לכלל המנהלים בדרישה לקיים את הפסיקה כלשונה

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/03/22 15:31 כו באדר ב'

הורוביץ במכתב למנהלי בתי החולים: "אין למנוע הכנסת חמץ בפסח"
השר ניצן הורוביץ, צילום: Miriam Alster/Flash90

לאחר שפסיקת בג"ץ בינואר האחרון התירה למעשה הכנסת חמץ לשטח בתי החולים במהלך חג הפסח, מבהיר היום (ג') שר הבריאות ניצן הורוביץ במכתב למנהלי בתי החולים כי אין למנוע הכנסת חמץ לשטח בתי החולים וכי על המנהלים והעובדים לכבד את פסיקת בית המשפט.

"מחובתנו לאפשר לכל מטופל לנהוג על פי דרכו, ללא כפייה"

הורוביץ הוסיף כי, "המטופלים ששוהים במוסדות הבריאות בישראל ובני משפחותיהם לבטח היו שמחים לבלות את החג ולסעוד עם יקיריהם בבתיהם, ולא בבית החולים. משום כך עלינו לשמור על רווחתם וכבודם של מי שמעוניינים לקיים את מצוות החג, וגם על רווחתם וכבודם של מי שאינם חפצים בכך".

מכתבו של שר הבריאות נשלח לאחר שהתברר כי הנהלת בית החולים "הדסה" מתכוונת לנסות לעקוף את פסיקת בג"ץ על-ידי פנייה אישית לעובדי בתי החולים והנכנסים לשטחם להשתדל להימנע מהכנסת חמץ אל בתי החולים.

"ליל סדר עם פיתה ופלאפל?"

חבר הכנסת אורי מקלב מיהדות התורה התייחס לדבריו של הורוביץ ואמר: "לצערנו שר הבריאות מכניס את האג'נדות האישיות שלו למשרד הבריאות על חשבון בריאות הציבור. רוב העם בישראל שומר מחמץ בפסח, שר הבריאות מונע מאנשים דתיים ומסורתיים מלקבל טיפול רפואי בבתי החולים בחג הפסח".

ח"כ אורי מקלב

ח"כ אורי מקלב צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

"זו לא רק פגיעה בצביון המדינה אלא גם באופן המעשי זו מכשלה אדירה", אמר מקלב והוסיף כי, "לא ניתן לתת כשרות לפסח במקום בו מכניסים חמץ. איך ניתן לראות את ליל הסדר בבתי החולים כאשר משהו יבוא עם פיתה פלאפל".

התוצאה של ההנחיה עלולה להדיר ציבור שלם מבתי החולים

מתנועת נאמני תורה ועבודה נמסר בעקבות הדיווח כי הנהלת בית החולים הדסה תבקש מהנכנסים לבית החולים להימנע מהכנסת חמץ: "בקשה מנומסת מאנשים שלא להכניס חמץ לבית חולים היא דבר ראוי ולגיטימי, כל עוד לא מדובר בחיטוט בתיקיהם של אנשים ובפגיעה בפרט. התעקשות על חיטוט בתיקים, כפי שנעשתה בזמנו ע"י הרבנות הראשית, ומנגד התנגדות לבקשה מנומסת שלא להכניס חמץ, כפי שמתעקשים חברי הפורום החילוני, אינן מובילות אותנו כחברה לשום מקום. על פי הפרסום, נראה כי בית החולים נהג בכבוד הנדרש, באופן המאזן בין צרכי כלל האוכלוסיות".

יו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת הבריאות, חה"כ עידית סילמן מסרה בתגובה: "למערכת הבריאות בכלל ולמשרד הבריאות בפרט יש כיום אתגרים ומשימות רבות וקריטיות הדורשות טיפול וקידום. בתי החולים צריכים תקצוב נוסף ועוד הרבה רפורמות חשובות שיצילו חיי אדם. התוצאה של ההנחיה הזו עלולה להדיר ציבור שלם מבתי החולים במהלך החג ובכך לפגוע בבריאותם של רבים. אני מציעה לשר הבריאות להתמקד בנושאים המחברים וקוראת למנהלי בתי החולים לנהוג כמו בתי החולים שנמנעים מכך ולבקש מהציבור להימנע מהכנסת חמץ. הכנסת חמץ לבתי החולים תהווה שבירת ססטוס קו חמורה וחוסר התחשבות ברגשות הציבור הדתי והמסורתי בישראל".