בג"ץ באולטימטום לצה"ל: מדוע לא לבטל את האיסור על הכנסת חמץ לבסיסים?

בית המשפט העליון פרסם את החלטתו בנושא איסור הכנסת חמץ למחנות הצבאיים והוציא צו על תנאי המורה לצה"ל להצדיק תוך 60 יום את הפקודה. "קשה לקבל שאין פתרון לאלה שרוצים לאכול חמץ בפסח - זו זכותם", אמרה הנשיאה חיות

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 03/03/22 14:57 ל באדר א'

בג"ץ באולטימטום לצה"ל: מדוע לא לבטל את האיסור על הכנסת חמץ לבסיסים?
חדר אוכל בבסיס צה"ל, יאפשרו להכניס חמץ?, צילום: Photo by Yaakov Naumi/Flash90

בתחילת השבוע התקיים דיון בבית המשפט העליון בעתירה של הפורום החילוני, עמותת חדו"ש – לחופש דת ושוויון והורים לחיילים בנושא הכנסת חמץ בפסח לבסיסי צה"ל. היום (ה') פרסם בג"ץ את החלטתו והודיע כי לא נעתר לבקשת המדינה לדחות את העתירה ואף הוציא צו על תנאי המורה לצה"ל להצדיק תוך 60 יום את האיסור הגורף הקיים בצה"ל להכנסת חמץ בפסח לבסיסי הצבא.

לפי האיסור, החזקת חמץ וצריכתו על ידי חיילים בתחום הבסיס מהווה עבירה על החוק, גם אם הדבר נעשה מחוץ למתחמי האוכל הצבאי. יודגש, כי מדובר במזון פרטי בלבד והעתירה של הארגונים החילונים אינה מבקשת לשנות את הכלל הקיים לפיו צה"ל מספק רק מזון הכשר לפסח וכי מוסכם כי במטבחים הצבאיים ובחדרי האוכל ייאכפו ההגבלות על הכנסת חמץ כפי שהיה בעבר.

בנוסף ניתן צו על תנאי ביחס לדרישה נוספת של העותרים, והיא שההגבלות על הכנסת חמץ וצריכתו בבסיסים יחולו רק מי"ג בניסן, ערב פסח, כפי שקובעות פקודות הצבא. זאת, מאחר שבפועל בבסיסים רבים מתחילות הגבלות כבר שבוע ואף יותר לפני החג, זאת בשל הניקיונות המוקפדים בהם, למרות שהפקודות אינן מאפשרות את הדבר.

כזכור, לקראת הדיון הגיש צה"ל תגובה בה ביקש לדחות את העתירה, בטענה כי הפגיעות בזכויותיהם של חיילים המבקשים לצרוך חמץ אינן חמורות, וכי הפקודות האוסרות על הכנסת חמץ באופן גורף לבסיסים הוצאו בסמכות ואף מתחייבות מכוח דיני הכשרות. 

"קשה לקבל שאין שום פתרון למי שרוצה לאכול חמץ בפסח"

משמעות ההחלטה היא שבג"ץ לא קיבל בשלב זה את טענותיה של המדינה ושל הרבנות הצבאית, ובית המשפט יערוך דיון בשאלה האם ואיך מאזנים בין זכויותיהם של חיילים ששומרים כשרות לבין אלו שאינם, תוך שמירה על העיקרון החוקי המחייב שהצבא יספק אוכל כשר לחייליו.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות תהתה על עמדת הצבא והמדינה ואמרה: "קשה לקבל שאין שום פתרון שניתן למצוא כדי לתת מענה לכאלה שרוצים לאכול חמץ בפסח וזו זכותם. לא יכול להיות שאם יש רצון לא ימצאו פתרון".

זהו נוסח הצו על תנאי שהוצא: "א) מדוע לא ייקבע כי ההגבלות על הכנסת חמץ, החזקתו וצריכתו בבסיסי צה"ל ובמתקניו תיכנסנה לתוקף בכל שנה ביום י"ג בניסן בשעה 9:00 בבוקר, ולא קודם לכן;  ב) מדוע לא יתוחם האיסור הגורף על הכנסת חמץ, החזקתו וצריכתו בבסיסי צה"ל ובמתקניו במהלך חג הפסח, כך שיחול רק ביחס לאזורים מסוימים בבסיסים, וזאת באופן שיאפשר שמירה על כשרות המזון המסופק על ידי צה"ל".

בעתירה התבקש גם צו ביניים ביחס לחג הפסח הנוכחי, אשר יאסור על עריכת "מסדרי חמץ" - חיפוש על גופם ובחפציהם האישיים של חיילים, אשר נערכו בבסיסים רבים.  בית המשפט ציין בהחלטתו כי צה"ל הצהיר מפורשות כי לא ייערכו עוד חיפושים כאלה, ולפיכך אין צורך בהוצאת צו ביניים ביחס לחג הפסח הנוכחי.