בנט על הקצינים שנהרגו: "שטח האימונים שלהם רווי גניבות אמל"ח, פשיעה ואויבים"

לאחר הטרגדיה שהתרחשה אמש בבקעת הירדן בו נהרגו שני קציני צה"ל מיחידת אגוז, ראש הממשלה נפתלי בנט ספד לנופלים וחיזק את ערכי החתירה למגע והיוזמה אותם הם ייצגו במעשיהם | הרמטכ"ל כוכבי הגיע לזירת האירוע והורה על עוצר פעילות בצה"ל

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/01/22 11:39 יא בשבט התשפב

בנט על הקצינים שנהרגו: "שטח האימונים שלהם רווי גניבות אמל"ח, פשיעה ואויבים"
בנט בדיוני הוועדה, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

לילה קשה: בבסיס האימונים נבי מוסא שבבקעת הירדן התרחש אמש (ד') אירוע קשה סמוך לשעה אחת עשרה בלילה. קצינים מיחידה מיוחדת בחטיבת הקומנדו סיימו אימון, ויצאו לפטרול סביב למחנה. שני הקצינים זיהו דמות חשודה ופתחו לעברה בנוהל מעצר חשוד, ואף ירו באוויר. אלא שהזיהוי התברר כטעות, וחייל פתח לעברם באש לאחר שחשב שמדובר במחבלים.

שני הקצינים נהרגו כתוצאה מטעות בזיהוי שהובילה לירי דו-צדדי. דובר צה"ל מעדכן כי ההודעה נמסרה למשפחותיהם ונסיבות המקרה נבדקות. שני הקצינים שנהרגו באירוע הם רב-סרן איתמר אלחרר ז"ל, בן 26, נשוי ממושב בני רא"ם. הלוויתו תתקיים היום בשעה 14:30 בבית העלמין בקריית מלאכי, ורב-סרן אופק אהרון ז"ל, בן 28 מבת ים. הלוויתו תתקיים היום ב-16:15 בגן יבנה.

ראש הממשלה נפתלי בנט, כתב פוסט בפייסבוק ובו הוא ספד להם וחיזק את הערכים אותם הם ייצגו לדבריו. "איתמר ואופק, המפקדים שהגדילו ראש. האירוע הקשה של הלילה כבר מתוחקר והלקחים יופקו. איבדנו שני מפקדים אמיצים, רס״ן איתמר אלחרר ורס״ן אופק אהרון, והלב נקרע. כל החיים היו לפניהם. אבל דווקא ברגע הקשה הזה, אני רוצה לדבר על ערך היוזמה והחתירה למגע שהם גילמו, יחד עם קצינים אחרים, באירוע הנורא הזה", פתח.

"כמפקד פלוגה במגלן פעלתי עם חבריי בדיוק באותה דרך. זה ערך שמעצב את חיילי ומפקדי צה״ל דור אחרי דור, ערך שאימצתי ועיצב אותי ואת חבריי, אלה שאיתנו ואלה שנפלו. כל המעורבים באירוע הלילה פעלו תוך הגדלת ראש. הם יזמו מעבר למה שנדרש מהם. שטח האימונים שלהם רווי גניבות אמל״ח, פשיעה ואויבים", המשיך בנט.

"איתמר, אופק וחבריהם יכלו פשוט ללכת לישון אתמול בלילה, ואף אחד לא היה בא אליהם בטענות. במקום זאת, הם החליטו בסוף יום אימונים מפרך, לצאת ולפעול נגד הפושעים/מחבלים. ואירוע הדו״צ הנורא הזה ארע. הלב נשבר. צה״ל יתחקר וילמד. אבל, ברמה הערכית, זוהי בדיוק רוח הלחימה הנדרשת ממפקדים בצה״ל. ואת הרוח הזו, של יוזמה, של אהבת הארץ, של חתירה למגע, יש לחזק, לא לכבות".

"אשרי העם שאלו הם מפקדיו. משפחות אלחרר ואהרון, אין מילים בפי שיכולות לנחם. דעו שאורם של בניכם יאיר על דורות קדימה של לוחמי אגוז וצה״ל. תהא נפשם צרורה בצרור החיים", סיים ראש הממשלה.

 כוכבי בזירת האירוע: "אסור לנו לפסוח על אף סעיף"

הרמטכ״ל קיים תחקור בנקודה ושוחח עם מפקדים בזירת האירוע, ביניהם מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, מפקד עוצבת האש, תא"ל עופר וינטר, מפקד חטיבת הקומנדו, אל"ם מני ליברטי ומפקדים נוספים.

"האירוע הלילה הוא אירוע קשה ביותר ומצער מאוד", אמר הרמטכ"ל בתום ביקורו בזירת האירוע. "אני מבקש לשלוח את תנחומיי העמוקים למשפחות ההרוגים, משפחת אהרון ומשפחת אלחרר ואני רוצה לחזק את כל החיילים והמפקדים המעורבים באירוע. השמירה על חיי אדם היא בראש מעיינינו, וחובתנו לתחקר את האירוע ביסודיות ולהפיק ממנו לקחים בכל התחומים, בכל הנושאים ובכל רמות הפיקוד".

"התחלנו באופן מיידי בתחקור האירוע ובנוסף לכך כבר היום תקום ועדת בדיקה בראשות אלוף במילואים ובהשתתפות מפקדים ומומחים רלוונטיים", הוסיף הרמטכ"ל. "נרד לעומק הדברים ונעשה זאת בטווח הזמן המיידי. במקביל, הוריתי על יום של עוצר פעילות בכל הצבא, שמטרתו למידה של האירועים שהתרחשו לאחרונה בצה״ל. חובה על כולנו ללמוד אותם, להעמיק בהם וליישם את הלקחים בהתאם. אסור לנו לפסוח על אף סעיף בכדי למנוע את האירוע הבא. צה״ל נבחן בפעילות המבצעית והישגיה ובאיכות האימונים, אך לא פחות מכך בשמירה על חיי אדם. עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי למנוע אירועים מסוג זה״.

"זה אירוע מורכב ומצער ביותר", אמר דובר צה"ל, תא"ל רן כוכב, "אנחנו נצטרך לתחקר, ללמוד ולהבין טוב יותר מה בדיוק קרה הלילה - כל הכיוונים ייבדקו".