נזקי הקורונה: התלמידים מתקשים בקריאה וכתיבה

הקורונה ששלחה את אזרחי ישראל לסגרים ואת התלמידים ללמידה בזום השפיע באופן קשה על הדור הצעיר, לקראת המבחן בשפת אם, ההורים והמורים מבינים: הקורונה פגעה ביכולות הקריאה והכתיבה

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/12/21 07:51 יז בטבת התשפב

נזקי הקורונה: התלמידים מתקשים בקריאה וכתיבה
בית ספר בימי קורונה, אילוסטרציה, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

דריכות במערכת החינוך לפני המבחן בשפת אם לתלמידי כיתות ד' שייערך היום (ג'). הסיבה: הלימודים בזום יצרו פערים בלתי נתפסים בקריאה ובכתיבה בכיתות הנמוכות - ואין פתרון באופק. "כל הרגלי הלמידה נעלמו, המערכת נמצאת בפיגור של שנה וחצי".

יום השפה העברית שיצוין השבוע פוגש אירוע שיא של מערכת החינוך. הבוקר ייערך לתלמידי כיתות ד' במערכת החינוך מבחן בשפת אם (עברית) כדי לגלות את הפערים שנצברו אצלם בשנתיים האחרונות, שבמהלכן השתוללה מגיפת הקורונה. כך מפרסם הבוקר (ג') כתב החינוך של "ישראל היום", נועם (דבול) דביר.

ההחלטה להתמקד באוריינות שפה נובעת מחשיבותה המכרעת, שכן היא בסיס לרכישת ידע ומיומנויות בתחומי דעת אחרים. במילים פשוטות: ילד שמתקשה לקרוא ולכתוב ייכשל לא רק בשפה אלא גם במקצועות מדעים, ספרות וחשבון - כיוון שיתקשה, למשל, לקרוא את השאלות במבחן.

מורים, הורים, מנהלים, תומכי הוראה וגם במשרד החינוך יודעים שהתלמידים לא מצליחים לקרוא. לא מדובר בפערים כמו בכל שנה אחרת, אלא בדור שלם של תלמידים שמתקשים בקריאה ובכתיבה.

אמש ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, קיימו ישיבת עבודה עם הנהלת משרד החינוך. ראש הממשלה ושרת החינוך שוחחו עם מנהלי האגפים והמחוזות על היערכות המשרד להמשך הטיפול בנגיף הקורונה וכן על מאמץ ההתחסנות הלאומי, בתוך כך במערכת החינוך.

מדברי ראש הממשלה, נפתלי בנט: "אני רוצה קודם כל להודות לחברתי, שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון, שאמונה על המערכת המופלאה הזאת עם אנשים מצוינים, על האחריות לבניית הנפשות של הדור הבא. אני רוצה גם לברך את המנכ"לית הנכנסת, החדשה-ישנה, דלית שטאובר. באנגלית יש ביטוי 'נוחת בריצה' - אתה צונח לתוך מצב וכבר צריך להתחיל לרוץ. אז זה המצב, אבל אנחנו נעשה את זה בצורה טובה אז הרבה הצלחה. 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן