סער מפרסם את החוק שימנע מנתניהו להרכיב ממשלה

שר המשפטים גדעון סער מציג הערב את החוק עליו דיבר לאורך קמפיין הבחירות: מניעה מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה | סער תוקף את נתניהו: "חובה למנוע הישנות המצב אותו חוותה מדינת ישראל" | הליכוד: "סער מגרד את אחוז החסימה ומציע חוק אנטי דמוקרטי, מביך"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 19/10/21 19:24 יג בחשון התשפב

סער מפרסם את החוק שימנע מנתניהו להרכיב ממשלה
סער ונתניהו, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

החוק ממנו חשש יו"ר האופוזיציה נתניהו נמצא מעבר לפינה, שר המשפטים מציג היום לציבור את תזכיר החוק שימנע מנתניהו לכהן כראש ממשלת ישראל, החוק המגביל הטלת תפקיד להרכבת ממשלה על נאשם בפלילים.

ע"פ ההצעה, ח"כ שתלוי ועומד נגדו כתב אישום לא יהיה כשיר להרכיב את הממשלה אם הואשם בעבירה שהעונש הקבוע לה הוא למעלה משלוש שנות מאסר. עם זאת, סער השאיר פתח מילוט לפיו יו"ר ועדת הבחירות המרכזית יוכל, להתיר את הטלת המנדט על אותו ח"כ במידה ויקבע כי בנסיבות העניין אין עם העבירה קלון.

בליכוד מיהרו לתקוף את סער, "שר המשפטים שמגרד מלמטה את אחוז החסימה בכל הסקרים, מציע חוק אנטי דמוקרטי נוסח איראן שמבקש לפסול את מי שמקבל בסקרים 35 מנדטים וזוכה לתמיכה של מיליוני אזרחים כנציגם לראשות הממשלה. מביך", מסרו במפלגתו של נתניהו.

לפי הצעת החוק, ח"כ שיש נגדו כתב אישום בעבירה שעונשה למעלה מ-3 שנות מאסר, ויש עמה קלון -  לא יוכל:

  1. לקבל את מלאכת הרכבת הממשלה מנשיא המדינה.
  2. לא ייכלל בהצעה להבעת אמון בממשלה חדשה.
  3. לא יושבע כראש הממשלה החלופי.

עם זאת, בהצעת החוק מבהירים כי תחולת החוק תהיה רק החל מהכנסת ה-25. פרטי התזכיר גובשו בעקבות סדרת דיונים שהתקיימו בשבועות האחרונים במשרד המשפטים. התזכיר הופץ היום ל-21 יום להערות הציבור. 

סער מסר עם הגשת הצעת החוק: "חובתנו לקבוע הסדרים משטריים טובים יותר לעתיד, המבצרים את ערכיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. עלינו מוטלת החובה למנוע הישנות המצב אותו חוותה מדינת ישראל עד לא מכבר".

בדברי ההסבר שהוגשו עם החוק נכתב:  משרת ראש הממשלה בישראל היא המשרה הרמה ביותר ברשות המבצעת והחשובה ביותר בהנהגת המדינה. הנושא בתפקיד ראש הממשלה מנווט את פעולת הממשלה, המשפיעה על חיי כלל האזרחים וגורל המדינה כולה, ומכח זה הוא גם מהווה סמל שלטוני עבור כלל הציבור. הכוח השלטוני שנמסר בידי הנושא בתפקיד ראש הממשלה הוא, אפוא, רב ונרחב, השפעתו על ענייני המדינה עמוקה וייחודית, ועיני הציבור הבוחנות את פעולות רשויות השלטון נשואות לעברו, ללא קשר לזהות המפלגתית-פוליטית של נושא המשרה ברגע נתון.


(נתניהו בבית המשפט).

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן