לפיד נפגש עם שר החוץ הרוסי: "הצבא האדום הציל את העולם מעריצות וגזענות"

שר החוץ יאיר לפיד נמצא בביקור בזק ברוסיה, לפיד נפגש עם שר החוץ הרוסי ודן איתו בנושאי ביטחון: "נשמור על חופש הפעולה שלנו למול האיומים עלינו בסוריה ולבנון"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 09/09/21 14:58 ג בתשרי התשפב

לפיד נפגש עם שר החוץ הרוסי: "הצבא האדום הציל את העולם מעריצות וגזענות"
לפיד עם שר החוץ הרוסי, צילום: שלומי אמסלם לע"מ

שר החוץ יאיר לפיד נמצא היום (ה') ברוסיה כחלק מביקור מדיני קצר, לפיד ביקר בקרמלין ונפגש עם עמיתו הרוסי, שר החוץ סרגיי לברוב. השניים שוחחו במגוון נושאים, בהם ביטחון והתבססות איראן בסוריה ובלבנון, "גם לרוסיה יש אינטרסים חיוניים באיזור. לשם כך הוקם מנגנון התיאום הצבאי עם רוסיה".


(לפיד בקרמלין).

בפתח הצהרתו התייחס לפיד לקשר המשפחתי שלו לצבא האדום, "לפני 76 שנה אבא שלי היה ילד בגטו בודפשט. נידון למוות. ואז יום אחד הוא שמע אנשים מדברים בשפה לא מוכרת. סבתא שלי, שהיתה אתו, הרימה פתאום את הראש ואמרה: "זה רוסית. הם הגיעו. ניצלנו." הצבא האדום הציל את העולם מעריצות וגזענות, והציל ילד בן 13 בגטו. שלוש שנים מאוחר יותר, רוסיה תמכה בהקמתה של מדינת ישראל. אנחנו חייבים לכם, ואנחנו אנשים עם זכרון ארוך". סיפר לפיד.

לשר החוץ הרוסי אמר לפיד: "אני מודה לשר החוץ לברוב על פגישה חשובה, ועל הידידות ארוכת השנים שלו לישראל. בחודש הבא נציין 30 שנה לחידוש היחסים, ורוסיה היא אחת מבעלות הברית החשובות והמשמעותיות שיש לישראל. שר החוץ ואני שוחחנו על דרכים להעמיק ולהדק את הקשר בין הממשלה החדשה שלנו לממשלה הרוסית. הודיתי לשר על התפקיד החשוב שממלאה רוסיה, תחת מנהיגותו של הנשיא פוטין, בקידום יציבות במזרח התיכון".

לפיד במוסקבה

לפיד במוסקבה                                                                                                                 צילום: שלומי אמסלם לע"מ

השניים שוחחו על המצב הביטחוני בצפון "למרבה הצער לא תהיה יציבות בסוריה ובמזרח התיכון כולו, כל עוד נמשכת הנוכחות האיראנית באיזור. איראן היא יצואנית הטרור מספר אחת בעולם והיא מסכנת את כולנו. ישראל לא תשב בשקט בזמן שאיראן בונה בסיסי טרור על גבולנו הצפוני ומפיצה אמצעי לחימה מתקדמים שנועדו לפגוע בנו. אנחנו נשמור על חופש הפעולה שלנו למול האיומים עלינו בסוריה ולבנון" אמר לפיד.

ביחס לסוגייה האיראנית לפיד אמר: "יחד עם זאת, אנחנו מכירים בכך שגם לרוסיה יש אינטרסים חיוניים באיזור. לשם כך הוקם מנגנון התיאום הצבאי עם רוסיה. הוא לא רק אפקטיבי והכרחי, אלא גם מאפשר לשני הצדדים לפעול למען האינטרסים שלהם. שר החוץ ואני שוחחנו על תוכנית הגרעין האיראנית, ועל הסיכון שהיא מהווה לעולם כולו. ההתקדמות של איראן ליכולת גרעינית היא לא רק בעיה ישראלית – היא בעיה של העולם כולו.

המסר לאיראן חייב להיות חזק וברור. איראן גרעינית תוביל למרוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון, הדבר האחרון שכולם רוצים הוא לראות את הנשק הגרעיני נופל לידיים הלא נכונות. העולם צריך לעצור את איראן מיכולת גרעינית, לא משנה המחיר. אם העולם לא יעשה זאת, ישראל שומרת לעצמה את הזכות לפעול. האיראנים מעולם לא הסתירו את העובדה שהם רוצים להשמיד את ישראל. זהו איום קיומי עבורנו. ישראל לא תאפשר לאיראן להפוך למדינה גרעינית. או אפילו למדינת סף גרעינית.

אני לא רוצה שייווצר הרושם כאילו כל השיחה של השר לברוב ושלי עסקה רק באיומים ובמלחמות. בין רוסיה לישראל יש קשרים עמוקים וחזקים שנוגעים בכלכלה, בתרבות, בתיירות, באנרגיה ובמדע. בלי רוסיה, התרבות העולמית לא היתה נראית אותו דבר. בלי דוסטייבסקי וטולסטוי, צ'ייקובסקי ורחמנינוף, צ'כוב ואחמטובה וגוגול חיי כולנו היו עניים בהרבה.

את הקשרים האלה אנחנו רוצים ויכולים לפתח. בעולם שנפגע מהמגיפה, אנחנו צריכים למצוא דרכים חדשות לעשות עסקים ולפתח קשרי תרבות ומסחר. בישראל חיים יותר ממיליון אזרחים דוברי רוסית. אחד מהם הוא שר התיירות שנמצא כאן אתנו. זוהי פלטפורמה יוצאת דופן להעמקת הקשרים וליצירת הזדמנויות כלכליות לשתי המדינות שלנו. אני מודה לשר לברוב על קבלת הפנים, מודה מפה לנשיא פוטין על ידידותו והנהגתו, ומצפה לשיתוף פעולה ארוך והדוק בשנים הקרובות בין שתי המדינות שלנו".