חוק האזרחות | נתניהו: "ניסינו להעביר את החוק ונבלמנו על ידי שקד"

בעוד פחות מיומיים תפוג הוראת השעה בחוק האזרחות והמוני פלשתינים יוכלו להגיע ארצה. האופוזיציה ממשיכה לסרב לתמוך בחוק שיעלה מחר להצבעה. נתניהו: "בנט ולפיד לא מסוגלים לשמור על אופייה היהודי של מדינת ישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/07/21 15:59 כד בתמוז התשפא

חוק האזרחות | נתניהו: "ניסינו להעביר את החוק ונבלמנו על ידי שקד"
נתניהו. , צילום: דוברות הכנסת

הממשלה עומדת למבחן. ביום שלישי הקרוב יפוג תוקפה של הוראת השעה בחוק האזרחות והמוני ערבים יוכלו להיכנס ארצה באופן חוקי. המשבר הקואליציוני רחוק מלהיפתר עם התנגדות עזה במפלגות השמאל. בימינה קוראים לעזרה ומבקשים את תמיכתו של גוש הימין שמסרב בתוקף. ההצבעה מחר.

למרות שכרגע אין פתרון באופק מוקדם יותר היום (א') שרת הפנים איילת שקד הודיעה כי החוק יעלה להצבעה מחר ללא שינויים. בכניסה לישיבת הממשלה אמרה שקד כי: ״חוק האזרחות יעלה מחר כלשונו, הוראת השעה פוקעת בשלישי ולכן זה צריך לעלות מחר. גם ראשי האופוזיציה ראו את חוות הדעת של השב״כ לפני פחות מחודש והבינו על סמך חוות הדעת הזו שהחוק חייב לעבור. אני לא מאמינה שהם ישנו את דעתם״.

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו מיהר להתייחס לחוק הנפיץ ואמר כי: "בנט ולפיד לא מסוגלים לשמור על אופייה היהודי של מדינת ישראל. מחר הם מביאים להצבעה בכנסת את חוק האזרחות, כשרע״מ, מרצ, וחברת כנסת ממפלגת העבודה, מתנגדים לו. 

כדי לשמור על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית אנחנו חייבים למנוע כניסה והתאזרחות של המוני פלסטינים לישראל מדי שנה. החוק הקיים פשוט אינו עונה על הדרישה הזאת. הוא מחריג, במסגרת החוק, המוני פלסטינים ונותן להם להיכנס לישראל. הדרך לתקן זאת הוא באמצעות חוק יסוד ההגירה שאנחנו מביאים, שיאטום את הפירצה הזאת וימנע כניסת פלסטינים לישראל".

נתניהו הוסיף כי: "אנחנו מנסים להעביר את החוק הזה כבר כמה שנים ונבלמנו - קודם כל על ידי אילת שקד שהייתה שרת משפטים ואחר כך על ידי אבי ניסנקורן. אין שום סיבה לבלום את חוק היסוד הזה. הוא מהווה גדר משפטית כמו הגדר הפיזית שהקמנו בגבול מצרים שהצילה את ישראל משיטפון של מיליון מסתננים".

לסיום פירט נתניהו את הצעת הפשרה אותה הוא מנסה לקדם, נתניהו אמר על הפשרה כי: "הצענו לקואליציה לעשות את הדבר הנכון - להאריך בחודשיים את החוק הקיים ולהעביר מייד את חוק יסוד ההגירה בקריאה טרומית ולסיים את החקיקה של חוק היסוד תוך חודשיים. עד כה הם סירבו. הם מתעקשים על החוק הפגום שאפילו אותו הם לא מסוגלים להעביר בלעדינו כי הם הרכיבו ממשלה עם רע״מ ומרצ. הם מצפים מאיתנו להעביר את החוק המחורר, לא כדי לפתור את הבעיה של מדינת ישראל ולהבטיח את שרידותה כמדינה יהודית ודמוקרטית, אלא כדי להבטיח את השרידות של הקואליציה שלהם.

זאת חוצפה ובושה שאי אפשר לתאר. לא כך פועלת ממשלה ציונית. הדרך הנכונה לפעול היא לקבל את הצעתנו ולהעביר כבר מחר את חוק יסוד ההגירה בקריאה טרומית ולתת לישראל שליטה על גבולותיה ועל מי שנכנס לתוכה".

בקואליציה מתנגדים רבים לחוק. סיעות מר"צ ורע"מ הודיעו כי לא יתמכו בחוק האזרחות ומפלגות הימין בממשלה פנו לאופוזיציה הימנית בתקווה לקבל סיוע. באופוזיציה מסרבים. שר הדתות מתן כהנא תקף את התנהלותם של מפלגות הליכוד והציונות הדתית. כהנא כתב כי: "חוק האזרחות הוא הבלם שמונע מאלפי פלסטינים להתאזרח בישראל. מי שרוצה להציף את ישראל באלפי פלסטינים, יצביע נגד החוק. מי שרוצה למנוע הצפה כזו, יצביע בעד החוק. מאוד פשוט. כל השאר זו פוליטיקה קטנה ומסוכנת". 

באופוזיציה לא נשארו חייבים. ח"כ שמחה רוטמן מיהר להגיב ואמר כי: "חוק האזרחות הוא בלם חשוב ואם הוראת השעה לא תוארך המצב יהיה קטסטרופלי. לכן כשנתניהו מציע להאריך את הוראת השעה בחודשיים ובזמן הזה לקדם חוק יסוד: הגירה ששקד בעצמה הבטיחה לקדם, 'המרכיבים הציוניים' בממשלה מתנגדים, גם במחיר הפלת החוק. מבולבלים? גם אנחנו".

כרגע לא נראות הסכמות באופק והחוק צפוי ליפול. פשרת נתניהו לא התקבלה ובאופוזיציה מתעקשים לקבל תמורה להצבעה בעד.