"מציע שתפתח גמרא": קרב ציוצים בין שמחה רוטמן למתן כהנא על סיפור החורבן

השר לשירותי דת דרש מסמוטריץ' להפסיק לנהוג כסיקריים שהביאו לחורבן בית שני. חבר הכנסת מסיעת הציונות דתית עקץ את הדרישה: "בחר לאמץ את גירסתו של יוספוס פלביוס, האיש שבגד באמונם של חבריו". אך השר לא שתק גם על תגובה זו

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 27/06/21 22:41 יז בתמוז התשפא

"מציע שתפתח גמרא": קרב ציוצים בין שמחה רוטמן למתן כהנא על סיפור החורבן
קרב מקורות. רוטמן וכהנא, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

צום י"ז בתמוז תם, אך היום היווה השראה לחברי הכנסת הציונים דתיים לציין את היום כחלק מההתנצחות הפוליטית ביניהם. השר לשירותי דת, מתן כהנא, החל הבוקר (א') עם ציוץ בו הוא דרש מחברי הציונות הדתית ללמוד ממסקנות היום הנורא, ולא למרוד נגד הממשל וחוק האזרחות. "תקופת בין המיצרים מזכירה לנו איך הגענו לחורבן. היום, בי"ז תמוז, שוב נזכור איך הקנאים הסיקריים הוליכו אותנו לגלות", בחר כהא כדימוי והוסיף, "נתניהו וסמוטריץ', אל תשרפו את האסמים. אתם אופוזיציה לממשלה לא למדינה. אתם באמת מתכוונים להצביע נגד הארכת חוק האזרחות?".

מי שהחליט להשיב למתקפה של כהנא הוא חבר הכנסת מהציונות הדתית, שמחה רוטמן: "יש כמה וכמה גירסאות היסטוריות לסיפור נפילתה של ירושלים". רוטמן ציין כי השר בחר גרסה פחות יהודית כשרה, "משום מה מתן כהנא בחר לאמץ את גירסתו של יוספוס פלביוס". אך רוטמן לא עצר בעקיצה על בחירת המקור המעורר מחלוקת אלא גם בדמיון שבין כהנא להיסטוריון המומר. "האיש שבגד באמונם של חבריו לנשק, עבר צד אל הרומאים ושיבח את טיטוס על גדלותו והנהגתו. מין מקריות היסטורית שכזו" עקץ רוטמן.

כהנא לא נותר אדיש לציוץ רוטמן והפנה אותו למקור ההשוואה שלו: "שמחה, מציע שתפתח בגמרא גיטין נו". לאחר מכן הציג את הטקסט מהגמרא כשהוא כבר מתורגם לעברית: "היה לשלושת העשירים אוכל שהספיק ל21 שנה. אמרו חז״ל לביריונים בוא ונשלים עם הרומאים. לא נתנו להם הביריונים והתעקשו להלחם ברומאים. אמרו להם החכמים לא תצליחו. קמו הביריונים ושרפו את האסמים", ובכך הוכיח את מקורו. אך גם הוא סיים בעקיצה משלו: "לא יוספוס פלביוס אלא רבינא ורב אשי. נעים להכיר".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן