פגיעה בכוח החרדים: ועדת שרים לחקיקה אישרה את תיקון חוק הדיינים

החוק קובע כי חייבות להיות שתי נציגות מהכנסת או מהממשלה בעקבות כך לש"ס ויהדות התורה לא יהיו להם נציגים בוועדה. מתן כהנא: "בשורה גדולה לעולם הדיינות. יהיה הרכב הועדה מגוון יותר ובכך יאפשר לוועדה למנות יותר דיינים שמחוברים להוויה הישראלית"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 27/06/21 15:19 יז בתמוז התשפא

פגיעה בכוח החרדים: ועדת שרים לחקיקה אישרה את תיקון חוק הדיינים
השר מתן כהנא והרב הראשי, צילום: ללא

תיקון חוק הוועדה למינוי דיינים שהגיש השר לשירותי דת מתן כהנא, אושר היום (א׳) בישיבת הממשלה ובועדת שרים לחקיקה. תיקון החוק יעגן את השוויון בין גברים לנשים מבין נבחרי הציבור החברים בוועדה, תוך שהוא מאפשר לכנסת ולממשלה מרחב תמרון רחב יותר - מינוי שני שרים כנציגי הממשלה ושתי חברות כנסת, או להיפך.

השר לשירותי דת מתן כהנא: ״תיקון החוק הוא בשורה גדולה לעולם הדיינות. יחד עם השר אלקין, יהיה הרכב הועדה מגוון יותר ובכך יאפשר לוועדה למנות יותר דיינים, תלמידי חכמים, שמחוברים להוויה הישראלית ומוכנים לשאת בצורכי הציבור באמונה ואהבה גדולה. החוק הזה הוא צעד ראשון לחיזוק והעלאת קרנם של בתי הדין הרבניים״.

השינוי המגדרי למעשה יהיה גם שינוי מגזרי כאשר הדבר יאפשר כניסה של יותר נציגות של חילוניות ודתיות לאומיות בוועדה. בנוסף תהיה דרישה לתת ייצוג של רבנים בוגרי שירות צבאי, ורבנים בעלי עמדות ציוניות מובהקות. לפי עמדת כהנא השינוי נובע מהצורך לתת ייצוג ליותר אנשים שידאגו לבעיית מסורבות הגט והעגונות. 

הוועדה למינוי דיינים על פי חוק מונה שני שרים, שני חברי כנסת (נציג קואליציה ונציג אופוזיציה), הרבנים הראשיים לישראל, שני דיינים מבית הדין הרבני הגדול, שני נציגי לשכת עורכי הדין וטוענת רבנית מטעם השר. בשנים האחרונות הייתה נציגות גדולה יותר למגזר החרדי כאשר השרים, חבר הכנסת מהקואליציה, הרבנים והדיינים כולם היו חרדים, שבעה נציגים בסה"כ מה שהותיר 4 נציגים לשאר המגזרים, ורק אישה אחת מעוגנת בוועדה. 

בשנים האחרונות מרבית הדיינים הנבחרים היו חרדים, אך כדי לא להטיל וטו מוחלט כשליש מהדיינים צריכים להיות נציגים מהציונות הדתית. הוועדה בעלת הנטייה החרדית הסכימה למינוי של דתיים לאומיים רק בעלי עמדות שמרניות ביותר, וכל מועמד ליברלי הדלת היית סגורה בפניו. דוגמה לכך היא שרב המועמד לתפקיד דיין והיה פעיל בעברו בארגון כמו צהר, הוועדה הייתה מונעת את כניסתו ומעדיפה מועמד שיישר קו עם עמדות החרדים.

הצעת החוק של כהנא קובעת שמחצית מהוועדה תורכב מנשים, המשמעות היא שש"ס ויהדות התורה לא יוכלו לשלוח נציג על תקן חבר הכנסת, היות ואין נשים במפלגות שלהם, והאופוזיציה תשלח נציגה ממפלגות אחרות. הצעת החוק צפויה לעבור בפה אחד בממשלה, ובכך ישתנה מאזן הכוחות בוועדה הקרובה. נציגי הממשלה, הכנסת, לשכת עורכי הדין והטוענת כולם יהיו מהמגזרים החילוניים והדתיים, מה שיותר רק ארבעה חרדים בוועדה, הרבנים הראשיים ושני הדיינים. 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן