הנשיא ה-11 של ישראל: יצחק הרצוג

אחרי סבב הצבעות בודד הכנסת בחרה ברוב של 87 כי יו"ר הסוכנות היהודית הוא יהיה מחליפו של ריבלין בתפקיד. בנאום הניצחון אמר הרצוג: "בכוונתי למלא את ישראל בתקווה"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 02/06/21 12:40 כב בסיון התשפא

הנשיא ה-11 של ישראל: יצחק הרצוג
בוז'י הרצוג, צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

כנסת ישראל בחרה היום (ד') את הנשיא ה-11 של מדינת ישראל, יצחק (בוז'י) הרצוג. לפני שעה 120 חברי הכנסת עברו מאחורי הפרגוד המיוחד שהותקן במליאה, והכריעו מי יהיה הנשיא או הנשיאה הבאים של מדינת ישראל, ויכהנו במשך 7 השנים הבאות. נשיא המדינה המכהן, ראובן ריבלין יסיים את תפקידו ב-9 ביולי ויעזוב את הבית בטלביה.

לאחר ספירת הקולות נבחר ברוב של גדול של 87 מהקולות, מה שביטל את האפשרות לסבב שני. סבב שני היה מתקיים אילולא אף אחד מהמועמדים לא קיבל מעל 61 מהקולות. אך לאחר בחירה מוחלטת של מרבית חברי הכנסת הרצוג יהיה מחליפו של ריבלין.

לדאבונם של רבים מהציבור, מרים פרץ הפסידה להרצוג. ביקורת ציבורית התעוררה בטענה כי חברי הכנסת מנותקים מעמדת הציבור, שהעדיפו שנציגה מאחדת וממלכתית כמו פרץ תבחר. לפני הבחירות לנשיאות הסיעה היחידה שהודיעה באופן גורף כי תתמוך במועמד, זו הציונות הדתית שהכריזה כי תצביע עבור מרים פרץ, אך לא היה די בכך כדי שתנצח.

רגע אחרי הניצחון עלה הרצוג לנאום במליאת הכנסת בפני חברי הכנסת, בני משפחתו ומרים פרץ. בנאומו הראשון לאחר הזכייה אמר: "בחרדת קודש ובהתרגשות גדולה, הנני העני ממעש, מקבל עלי את בחירת כנסת ישראל בי לתפקיד נשיא מדינת ישראל האחד עשר. אני מבקש להודות לכל אחת ואחד מחברותי וחבריי חברי הכנסת על האמון שנתתם בי. 
 
אני מודה לגברת מרים פרץ, גיבורה ישראלית, על היותה סמל והשראה לכלל אזרחיות ואזרחי ישראל, לקימה מכאב אין סופי ולבחירה בחיים. מרים, אני מושיט לך יד ומייחל לשיתוף פעולה פורה בינינו, למען החברה הישראלית. 

אזרחיות ואזרחי ישראל, בכוונתי להיות נשיא של כולם. להטות אוזן קשבת לכל עמדה ולכבד כל אדם. לסמן את הקווים המחברים ולבנות גשרים של הסכמות, כדי לקרב גם את הרחוקים שבניצים - כאן בתוכנו, כמו גם עם אחינו ואחיותינו בתפוצות; להעצים ולטפח את היצירתיות, היוזמה והמקוריות שלנו; למלא בכל יום את צידת האחדות, הערבות הדדית והזהות משותפת, הנחוצות לנו כל כך במסע שלנו להפוך לחברת מופת. להותיר מרווח נשימה לרוקמי הרוח, היצירה והחלומות. למלא את ישראל בתקווה. 
 
האתגרים רבים ואין להקל בהם ראש. חיוני לטפל בפצעים שותתי הדם שנפערו בחברה שלנו בתקופה האחרונה; עלינו להגן על מעמדה הבין-לאומי של ישראל ועל שמה הטוב במשפחת העמים; להיאבק באנטישמיות ובשנאת ישראל; לשמור על עמודי התווך של הדמוקרטיה שלנו; להתעלות אל גודל שעתה של האומה; ולצאת מן המיצר אל המרחב. זו המהות שלנו, החלוציות שלנו והמחויבות של כולנו לארץ הזו.
 
לנשיא העשירי של מדינת ישראל, ראובן רובי ריבלין, אני שולח מכאן את ברכתי ומאחל לו סיום מוצלח לכהונה מבורכת ולתרומתו הגדולה לעם ולמדינה שלנו.
תחי מדינת ישראל!"