תם המנדט של נתניהו ללא הצלחה: הסיכוי לממשלת ימין מלא אבד

אחרי 28 ימים ללא תזוזה של עמדות הצדדים השונים, והבטחות גדולות ונשנות, ראש הממשלה לא הרכיב ממשלה. כעת הכדור צפוי לעבור ללפיד והעיניים נשואות בעיקר לנפתלי בנט שיעמוד מול לחצים כבדים מימין ומשמאל

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 04/05/21 23:58 כב באייר התשפא

תם המנדט של נתניהו ללא הצלחה: הסיכוי לממשלת ימין מלא אבד
עלול לאבד את שלטונו. נתניהו, צילום: David Cohen/Flash90

28 ימי המנדט שנשיא המדינה ראובן ריבלין העניק לראש הממשלה ,בנימין נתניהו, פקעו והסיכוי להקמת ממשלת "ימין מלא" אבד לסבב זה. במהלך החודש האחרון על נתניהו היה שלושה מאבקים עיקריים מול שלושת מפלגות הימין - ימינה, הציונות הדתית ותקווה חדשה. מול הראשונה המאבק היה להשיג את נאמנותה לגוש הימין, מול השנייה להסכים לקבל את תמיכתה של רע"מ ומול השלישית למצוא דרך להסכים בכל זאת להיכנס לממשלה עם נתניהו. המנדט תם ונתניהו לא הצליח לשבור אף חזית.

הליכוד יצא בהודעה כי מי שאשם במצב הוא נפתלי בנט: "עקב סירובו של בנט להתחייב לממשלת ימין, דבר שהיה מוביל בוודאות להקמת ממשלה בהצטרפות של חברי כנסת נוספים, ראש הממשלה נתניהו החזיר כעת את המנדט לנשיא".

בשלושת הימים הקרובים הנשיא יקים התייעצויות מחדש, בהם יחליט למי יעניק את המנדט הפעם: האם ליאיר לפיד, נפתלי בנט או לכנסת. ביממה האחרונה תכנית ב' של נתניהו על מנת להשיג "הארכה" להקמת ממשלת ימין היא להעביר תמיכה גורפת של כלל גוש הימין להמליץ על בנט לראשות הממשלה. אך בשעות האחרונות נדמה כי נתניהו חוזר בו כי בנט אינו מראה נכונות להשקיע את כל מאמצו רק להקמת ממשלת ימין. גם יתר המפלגות לא ממהרות לתמוך בבנט, הציונות הדתית לא מוכנה לתמוך אם גם רע"מ תתמוך, ובתקווה חדשה חלוקים בתוך המפלגה אם להמליץ על בנט או על לפיד ויקיימו דיון בנושא מחר בבוקר.

האפשרות כנראה הסבירה ביותר היא שהמנדט יוטל על יאיר לפיד, וזו האפשרות הכי פחות עדיפה על נתניהו. בנט התחייב כי יעשה כל מאמץ כי תקום ממשלה כלשהי וישראל לא תצא לבחירות, והתחייבות הזאת עלולה להדיח את נתניהו מכס ראש הממשלה. אם כך יהיה נתניהו יחד עם סמוטריץ' יפעיל כל מכבש לחצים שמטרתו לערער את בטחונו של בנט ויפצח בקמפיין שהאחרון הופך לאיש שמאל. מנגד על בנט יופעלו לחצים אדירים גם משמאל ויזהירו אותו מלהפקיר את הנושא כלכלי-חברתי בישראל, ואם יעשה זאת יאבד את אמון הבוחרים שפנה אליהם בסיסמה "לא כלכלה לא מעניין".

אם הנשיא יביע מורת רוח מכל המצב הוא עוד עשוי להחזיר את המנדט לכנסת, ובמצב הנוכחי זו האפשרות העדיפה על נתניהו. במקרה שהמנדט יחזור לכנסת רק מי שיקבל רוב 61 יזכה להקים ממשלה, וכאן או שנתניהו ינצח (אך הסיכוי נמוך) אן שלא תהיה הכרעה ונצא לבחירות (סבירות גבוהה ביותר).  נתניהו מאוד ישמח לצאת לבחירות, כי הוא כבר הסתכן במתן רוטציה לבנט ובכך היה עשוי בכל מקרה לאבד את ראשות הממשלה. נתניהו יגדיל את המאמצים שאולי בפעם החמישית ישיג את התוצאה שירצה ולא בנובמבר התפקיד יעבור לגנץ מכוח הרוטציה של הסכמי הממשלה האחרונה.

 

נקודה אחרונה, אם נתניהו יפסיד את ראשות הממשלה, לא משנה מה הסיבה לכך אין זה סוף העולם עבורו. אם תקום ממשלת שינוי, ההיסטוריה מוכיחה כי ממשלה המורכבת משני הצדדים הפוליטיים דינה לא להאריך ימים. נתניהו הוכיח בעבר שהוא יודע אם צריך לשבת באופוזיציה ולמנף את עצמו ביום שאחרי, והוא עשה זאת בצורה נהדרת בשנים 2009-2013, נתניהו ניצח בצורה מרשימה וקבר את קדימה עד ללא השארת זכר. אם ידרש נתניהו ימתין שוב בצד בשקט לשנה-שנתיים ואז כבר מחנה הימין עשוי לחזור אליו אבל וחפוי ראש.