אלקין: התנהלות ההפחדה של הליכוד מזכירה לי את ילדותי בברית המועצות

מס' 3 בתקווה חדשה הגיע לאולפן כיפה ובטוח שיהיו הפתעת הבחירות: "המצביעים מפחדים להודות שיצביעו לגדעון סער". בנושא דת ומדינה הוא טוען: "אסור לתת למפלגות חרדיות לקבוע כל הזמן בנושא הדת". ומסביר מדוע הוא מוכן לשקול חקיקה פרסונלית נגד נתניהו

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 14/03/21 12:31 א בניסן התשפא

אלקין: התנהלות ההפחדה של הליכוד מזכירה לי את ילדותי בברית המועצות
זאב אלקין באולפן כיפה, צילום: חדשות כיפה

שמונה ימים לבחירות, והסקרים האחרונים מראים כי מפלגת תקווה חדשה, שפרצה כמפלגה השנייה בגודלה נמצאת בירידה מתמדת וכעת מוצבת במקום הרביעי. מספר 3 במפלגה, זאב אלקין, עוד אופטימי ומציין כי בכל זאת מדובר במפלגה חדשה ששוברת שיאים. "אנחנו מפלגה שהוקמה לפני חודשיים, הקמנו תשתית של 140 סניפים בכל הארץ מכלום" מציין אלקין. "אנחנו פתחנו את הבחירות, עד שקמנו היה ברור שנתניהו מנצח עם תמיכה של 67 מנדטים, עד שתקווה חדשה קמה ושינתה את התמונה. כרגע ימינה ואנחנו באותו מצב כמפלגה שלישית רביעית, וזה לא ברור מאליו שמפלגה חדשה נמצאת במקום כזה".

בעבר טענת אצלנו בראיון כי ישנם עליות ומורדות בסקרים, אתם נמצאים רק במורדות

"אני יכול להגיד מהשטח שהולכת להיות הפתעה גדולה בבחירות, יש לנו הרבה אנשים שמצביעים לנו מחתרתית. אני מגיע להרבה מצביעי ליכוד שנגישים אליי ואומרים שכל השנים הם הצביעו ליכוד, אך הפעם הם יצביעו לתקווה חדשה רק שהם פוחדים להזדהות. המצביעים מפחדים להודות שהם יצביעו לגדעון סער, לא מדובר בבודדים אלא בכמות גדולה של אנשים שחוזרים על אותו המשפט. מדובר גם בראשי סניפים של הליכוד שאומרים לי שפורמלית הם עובדים עבור הליכוד, כי על כך הם מקבלים תקציב, אבל בקלפי הם ישימו תקווה חדשה. זה בעיקר עצוב שיש כל כך הרבה הצבעה מחתרתית, זה מזכיר לי את ימי בברית המועצות שלמדתי בתיכון עברית באופן מחתרתי, בלי לספר אפילו להורים שלי". 

המציאות מוכיחה שרבים דווקא מתביישים להודות שהם מצביעים ליכוד, עובדה שבכל פעם הם מקבלים יותר ממה שצפו בסקרים

"היום זה הפוך, הליכוד נמצא בעמדה שלטונית חדה וברורה וכבר אין בושה להודות שמצביעים ליכוד. הפחד להצביע בא לידי ביטוי גם בכנס שקיימנו אמש, שבאו פעילי ליכוד רעולי פנים ותקפו את הפעילים של תקווה חדשה".

טענת שנתניהו הוא זה ששלח את הפעילים לתקוף, זה לא קצת מוגזם?

"כשבאים מספר רכבים מקושטים בצורה מסודרת, מדובר בעשרות פעילים  שחלקם רעולי פנים, כל אלה מעידים שמדובר בפעילות מתוכננת. נתניהו הוא ראש הליכוד והפגנה כזו לא הייתה יוצאת בלי התארגנות מטעם הליכוד, אם מדובר היה באירוע שלא מטעמו של נתניהו הוא היה מגנה את הדברים על המקום. זה שיריב לוין גינה זה נחמד, אבל אני רוצה לשמוע את נתניהו הוא ראש התנועה".

אם נתניהו הוא כזה מסוכן, לא ידעת את זה כבר בימיך בליכוד?

"זה לא היה כך בעבר, לא זכור לי מקרה בוא נשלחו רעולי פנים מטעם המפלגה לזרוק חפצים על פעילים של מפלגה אחרת. אגב כשהיו ניצנים להתנהגות כזו כמו אצל משפחת פרקש, משפחה שכולה שאפשרה למפגינים נגד נתניהו למחות מגג ביתם הסמוך לביתו שבקיסריה, הייתי אז בליכוד ומחיתי נגד אותם פעילים שהפגינו נגד המשפחה. גם כשהיה פריימריז אני תמכתי בנתניהו ולא בסער, אך סירבתי להיות חלק מכנסים שקראו לסער בוגד. כל הדברים הללו מזכירים לי את ברית המועצות, הניצנים היו קיימים כבר אז אבל זה הולך ומסלים, נתניהו חוצה בכל פעם מחדש קווים אדומים. זה שנתניהו שולח פעילים דווקא אלינו ולא אל ימינה או יש עתיד, זה מעיד ממי הוא הכי מפחד".

גדעון סער טען שנתניהו יובל למלחמת אזרחים, אמירה כזו לא רק זורעת פחד לא רציונלי בציבור?

"האירוע של אתמול הוא חציית קו אדום, ואני לא יודע לאן זה יוביל בסוף, הרי הם ארגנו גם הפגנות ליד ביתה של התובעת במשפט נתניהו, הכל אישי אצלו. מי שמוכן לאיים ולפגוע באחרים עבור נתניהו, אז הוא יקודם. ליכוד הייתה פעם מפלגה דמוקרטית תראה לאן הם הגיעו הפעם, הכל משרת אדם אחד שחוצה בכל פעם קו אדום חדש".

אתם יותר ויותר מדברים על אופציה של בחירות חמישיות, אולי כדאי שתנמיכו ציפיות של ראשות ממשלה? 

"אנחנו מגויסים למנוע בחירות חמישיות. אין לנו למה לוותר על השאיפות שלנו הרי מי יוכל להקים ממשלה? בנט אמר שלא ישב תחת לפיד ולפיד לא תחת בנט, אז מה נותר? היחידי שיכול למנוע בחירות חמישיות זה סער. זה נכון שכדי שבאמת נצליח לעשות את זה אנחנו צריכים להיות גדולים יותר, אבל עדיין ראשות הממשלה צריכה להיות של גדעון כי אחרת לא לבנט ולא ללפיד יש קואליציה".

אתם מתנגדים לשבת עם מרצ או בן גביר, ואתם בעד מתן זכויות לקהילת הלהט"ב והכרה ברפורמים, במצב כזה גם החרדים לא ילכו אתכם. איזו קואליציה תקימו?

 "החרדים יודעים לשבת יפה באותה קואליציה עם אוחנה וחוק הפונדקאות. אנחנו בכל הסוגיות של דת ומדינה רואים את כלל הציבור הישראלי, אנחנו בעד מתווה נסים. אסור לתת למפלגות חרדיות לקבוע כל הזמן בנושא הדת, כי כשהם קובעים הכל בסוף נפגע. כל ההכרה בגיור רפורמי הגיעה בגלל שהם לא היו מוכנים שרב עיר אחד, הרב דוד סתיו, יוכל לגייר. אנחנו חושבים שזה יהיה רק טוב עם הרב סתיו יגייר, כמו שבעבר אפשרתי לרבני צהר לחתן, וכל ניסיון של החרדים לדרוס את הציונות הדתית הליברלית צריך להגן מפניו. בסוף בסיס הקואליציה תורכב מאיתנו, ימינה ויש עתיד חוץ מהם יש עוד 70 חברי כנסת שיכולים להצטרף אלינו. כמובן  שמדובר בממשלה שהשרביט מוחזק בידי אנשי הימין".

בעבר אתה תמכת במתן חסינות לנתניהו, והשבוע סער אמר כי ישקול תמיכה בחקיקה פרסונלית נגד נתניהו שתמנע ממנו הקמת ממשלה, אתה מסכים איתו?

"בעבר התנגדנו גדעון ואני לחקיקה נגד חוק יסוד, מבחינה עקרונית אני חושב שאדם שעומד בראשות ממשלה הוא יכול גם לנהל אותה ובמקביל לנהל משפט. הבעיה אצל נתניהו זה שהוא לא מפריד בין השניים, הוא משעבד את כל המדינה למשפט שלו. בעקבות כך הגענו למסקנה שיש לשקול מחדש האם לתמוך בחקיקה פרסונלית נגד נתניהו. כי אם הבן אדם לא מסוגל להפריד בין הממשלה למשפט, אז אני כבר לא נגד החקיקה באופן קטגורי. אם נתניהו כן יצליח להקים קואליציה, זה בסדר מבחינתנו להיות באופוזיציה, ונמשיך להיות אלטרנטיבה שלטונית משם כמו בגין שהיה שנים רבות אלטרנטיבה עד המהפך".