סקר חדש: הציבור הדתי מעדיף את פירוק ימינה

סקר של מכון מסקר בדק תרחישים שונים של איחודים ופירוקים בין ארבעת מפלגות הציונות הדתית. על פי הסקר הציבור הדתי מעדיף ריצה נפרדת של בנט וסמוטריץ'

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 12/01/21 19:50 כח בטבת התשפא

סקר חדש: הציבור הדתי מעדיף את פירוק ימינה
צילום: פלאש 90

אמש (ב') נפלה פצצה בפוליטיקה המגזרית, עם פיצול ימינה, כשח"כ בצלאל סמוטריץ' הודיע כי לא ירוץ יחד עם נפתלי בנט בבחירות הקרובות. כעת נשאלת השאלה כיצד הפרידה הזו תשפיע על מעמדן של שתי המפלגות בקרב הציונות הדתית. סקר חדש של מכון מסקר שופך אור על מגוון תחזיות הפירוד ואיחוד במגזר. 

הסקר בוחן את כל ששת התרחישים של אחודים ופירודים במפלגות הציונות הדתית, הכוללות את: ימינה (בראשות נפתלי בנט), הציונות הדתית (בראשות בצלאל סמוטריץ'), הבית היהודי (עדיין בראשות הרב רפי פרץ) ועצמה יהודית (בראשות איתמר בן גביר). הסקר נערך מול בני הציונות הדתית בלבד, ועליו ענו 600 משיבים, הסקר נערך בין 10.1-12.1, טעות הדגימה לרמת בטחון של 95 אחוז היא 2.5 אחוז.  

על פי הסקר, ריצה משותפת של בנט וסמוטריץ' זוכה לאהדה של 73.7% מכלל הציונות הדתית. בעוד עצמה יהודית מקבלת תמיכה רק של 4.2%, כך שכלל המפלגות מקבלות 77.9%.  במידה וסמוטריץ' ובנט יצרפו עליהם גם את הבית היהודי, התמיכה בהם תרד במקצת ל-73.4% (היחס לעצמה יהודית זהה). כך שבריצה משותפת סה"כ הקולות שיגיעו לכלל מפלגות הציונות הדתית יגיע ל-77.9% אחוזי תמיכה. 

נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ

נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ'צילום: פלאש 90

שני תרחישים נוספים שנבדקו הם ריצה נפרדת של כל אחת מהמפלגות וריצה משותפת שלהן. במקרה של ריצה נפרדת של המפלגות, התמיכה הכוללת בארבעת המפלגות תגיע ל-77.8%, כשבנט מוביל על סמוטריץ' בפער קל של תמיכה עם 37.7% לעומת 32.2%.

ההפתעה הגדולה מגיעה דווקא באיחוד של כלל המפלגות יחד, שבמקרה כזה, בניגוד לדעה אותה מנסים הפוליטיקאים לשדר בשנים האחרונות, התמיכה הכללית של המגזר במפלגות תהיה הנמוכה ביותר. ותזכרה לתמיכה כוללת של 71.3% בלבד.

חשוב לציין כי לנתון הנמוך הזה יש לצרף את ההשפעה של איחוד מפלגות שכזה על הבחורים החילונים, שעלולים לנדוד ממפלגתו של בנט למפלגות אחרות כדוגמת הליכוד או מפלגתו החדשה של גדעון סער, שכן כבר היום החיבור עם סמוטריץ צובע את ימינה בגוון מסויים המרתיע חילונים רבים.

חברי ימינה

הציבור לא מעוניין בחיבור כוללצילום: כיפה

הציבור לא רוצה איחוד 

תרחיש נוסף שנבדק בסקר הוא ריצה נפרדת של בנט, וריצה משותפת של סמוטריץ' עם הבית היהודי, שבמקרה כזה יזכו לתמיכה של -41.1%, ובמידה ויצרפו אליהם את עוצמה יהודית, אף יעלה ל-42.7%. במקרה כזה בנט זוכה לתמיכה של 35.9% במקרה הראשון, ואף יעלה ל-39.5% במקרה בו סמוטריץ חובר לעוצמה יהודית. בסך הכל תמיכה של הציונות הדתית במפלגות המגזר בלבד יביא לתמיכה של 81% עד 82.2%.

שני דברים מלמדים אותנו התרחישים הללו. האחד שסמוטריץ' אהוד יותר מבנט בציבור הדתי. אך הדבר השני והחשוב יותר הוא שהציבור דווקא איננו מעוניין באיחוד של כלל מפלגות המגזר, וכי חיבור של סמוטריץ ובטח ובטח של עוצמה יהודית דווקא מרחיק את המגזר מלהצביע למפלגות.

ראש בראש | ח"כ בצלאל סמוטריץ

המגזר יקבל יותר נציגות אם ירוצו בנפרד
צילום: יונתן סידל, נועם ריבקין פנטון, פלאש90

"הנתונים לא משקרים, רק מפלגה אחת גדולה לכלל הציבור הדתי-לאומי תצליח להביא למיצוי היכולת הפוליטית של הציבור היקר שלנו" אומר איתי גרנק, המתמודד לתפקיד יו"ר הבית היהודי, ומסביר לאיזה איחוד מפלגות הוא מתכוון. "מפלגה שתשקף את הגוונים של הבית היהודי, עוצמה יהודית, ואיחוד לאומי ולא תתכחש למגזריותה ולערכים הייחודיים שלה, תביא לשגשוג ערכי אמיתי, לשמירה על אופייה היהודי של המדינה ועל האור הגדול של הציבור שלנו. במידה ואקבל בעז"ה את המנדט מחבריי חברי ואבחר לראשות הבית היהודי אפעל לייסוד מפלגה אחת, עם פריימריז פתוחים ושקיפות מלאה. מפלגה למען הציבור".