מנדלבליט כינס בחשאי פורום משפטנים חיצוני שדן בתיקי נתניהו

במקביל לדיונים הרשמיים וללא ידיעת משרד המשפטים קיים היועץ המשפטי לממשלה פגישות סודיות עם פורום משפטנים בעניין תיקי נתניהו

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 29/12/20 11:41 יד בטבת התשפא

מנדלבליט כינס בחשאי פורום משפטנים חיצוני שדן בתיקי נתניהו
מנדלבליט, צילום: דוברות הכנסת, איציק הררי

היועץ המשפטי לממשלה כינס פורום משפטנים חשאי בעניין תיקי נתניהו, כך על פי פרסום ב-"הארץ". סדרת הפגישות של הפורום החיצוני שהקים היועמ"ש מנדלבליט התקיימה בשנה שעברה, זמן קצר לפני שהיועץ הודיע על כוונתו להעמיד את נתניהו לדין, בכפוף לשימוע. המשתתפים בפגישות היו יובל אלבשן, רות גביזון, מני מאוטנר, יובל שני, רון שפירא וידידיה שטרן, כשהאחרון, על פי הפרסום, הוא מי שייעץ למנדלבליט לכנס פורום זה במקביל לדיונים במשרד המשפטים.

מנדלבליט לא יידע על קיום הפורום את אנשי משרד המשפטים והפרקליטות. המפגשים נערכו בבית "יד הנדיב" בירושלים ולא בלשכתו של היועץ, והמשתתפים התבקשו לשמור על סודיות מוחלטת ולא לתעד אותן או לכתוב רשימות.

אחד החברים בפורום סיפר: "התקשר אליי משפטן וסיפר שמנדלבליט בסוג של מצוקה - הוא מתכוון ללכת על כתב אישום, אבל אינו סומך מספיק על אנשיו בשאלות המאקרו. ראיתי בכך שליחות לסייע לו".

ההתייעצויות הוגדרו כ"מפגש עם אנשי אקדמיה" בלוח הזמנים של מנדלבליט. חלק מחברי הפורום אמרו כי החשאיות נדרשה גם משום שהיועץ סיפר לחברי הפורום על החלטתו המתגבשת בתיקי נתניהו, לפני שהכריז עליה בציבור. מנגד, בסביבת מנדלבליט נאמר כי המפגש שדן בנושא נערך עשרה ימים לפני ההחלטה להגיש את כתב האישום וכי היועץ עצמו עוד לא קיבל אותה בזמן המדובר.

הישיבות ארכו כשלוש שעות כל אחת. מנדלבליט היה פותח בסקירת סוגיות שהעסיקו את משרד המשפטים ומבקש מחברי הפורום להתייחס אליהן. "הוא היה מאוד זהיר אתנו", אומר אחד מחברי הפורום. "לא הועבר לנו כל חומר כתוב, והכל התנהל בעל פה. הוא הציף שאלות שעלו מהתיקים, ולעתים גם את הדעות השונות בפורומים הפורמליים במשרד המשפטים". על פיו הדיונים לא ירדו לפרטי התיקים אלא התמקדו בשאלות עקרוניות: "הסוגיות שדנו בהן היו לרוב סוגיות המאקרו. אף אחד מאתנו אינו פליליסט והוא ידע את זה. הבנו ממנו שהוא זקוק לייעוץ בסוגיות שעולות מתיקי ראש הממשלה, לנקודת מבט שלדעתו הוא אינו מוצא במשרד המשפטים".

נתניהו בבית המשפט על שרים וח"כים מהליכוד

נתניהו בכניסתו לבית המשפט צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אחת הסוגיות שהיועץ המשפטי הציג בפני הפורום הייתה סקירה כללית של תיק 4000, שבמרכזו הדרישות של נתניהו ובני משפחתו לסיקור מוטה באתר וואלה. לדברי חלק מחברי הפורום, מנדלבליט הציג בפניהם את השאלה אם ראוי להעלות סוגיה משפטית תקדימית, כמו סיקור אוהד כמתת בעבירת שוחד, כשמקרה הבוחן הוא ראש הממשלה. 

בפגישה אחרת שיתף היועץ את חברי הפורום בהתלבטויותיו לגבי סעיפי האישום בתיק 2000, סוגיה שאנשי משרד המשפטים היו חלוקים לגביה: הפרקליטות גרסה כי יש להאשים את נתניהו בקבלת שוחד, בעוד שהמשנה ליועץ, רז נזרי, סבר שיש לסגור את התיק כדי להימנע מ"פליליזציה" של חקיקה. עמית איסמן, מי שוועדת האיתור בראשות מנדלבליט בחרה בו באחרונה לתפקיד פרקליט המדינה, הוא שהציע כפשרה לייחס לראש הממשלה הפרת אמונים. כשהשאלה עלתה בפורום החשאי, התפתח דיון בגבולותיה של עבירה הזו.

נוצרו בפורום שני מחנות: פרופ' ידידיה שטרן ופרפ' יובל שני נטו לרוב להחמיר עם נתניהו, לצד הנכונות להיענות לבקשתו בעניין מימון ההגנה; ובניגוד אליהם, פרופ' יובל אלבשן ופרופ' רות גביזון הציגו עמדה מקלה יותר. פרופ' מנחם מאוטנר נע בין שני הקטבים.

מנדלבליט שיתף את הפורום בפניות שקיבל מסנגוריו של ראש הממשלה, שקראו לו להימנע מפרסום ההחלטה להגיש כתב אישום בתקופת הבחירות. לדברי חברים בפורום, היועץ הבהיר כי אינו רוצה להתאים את לוח הזמנים הפלילי לפוליטי, אולם, לצד זאת, אינו רוצה להשפיע על תוצאות הבחירות או להצטייר כמי שהתערב בהן. 

בסביבתו של מנדלבליט הגיבו לפרסום כי "מפגשי הפורום נרשמו בלוח הזמנים של היועץ ואף מופיעים בלוח שפורסם ברבים, תחת הכותרת 'פגישה עם אנשי אקדמיה'. ודאי שאין מדובר בפגישות סודיות כפי שנטען".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן