ראש הממשלה: "אקבל את הצעת הפשרה של האוזר"

נתניהו נשא הצהרה הערב במהלכה התייחס למאבק בקורונה והסכם השלום עם איחוד האמירויות. אך מעל הכל הוא אמר כי אינו מתכוון ללכת לבחירות וכי "הממשלה הזאת תכלה את ימיה כמו שהוסכם - ובתנאים שהוסכמו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/08/20 21:05 ג באלול התשפ

ראש הממשלה: "אקבל את הצעת הפשרה של האוזר"
נתניהו. , צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הצהרה מיוחדת הערב (א') במהלכה דיבר על המאבק בקורונה ועל הסכם השלום עם איחוד האמירויות. אך הדברים שריכזו את מירב תשומת הלב היו התייחסותו לסכנת ההליכה לבחירות שהתפוגג כשאמר כי הוא יקבל את פשרת האוזר, שתימנע, כרגע, הליכה לבחירות. 

נתניהו המשיך והכריז כי הוא לא ילך לבחירות. "מתוך אחריות לאומית החלטתי הערב לקבל את הצעת הפשרה של ח״כ האוזר. ההצעה הזו מאפשרת הזרמת כסף מיידי לאזרחים ולכלכלה והיא מונעת את הצורך בבחירות. ההצעה הזאת תביא תקציב מיוחד שיאפשר לנו להזרים כסף עכשיו לפתיחת שנת הלימודים, לסיוע לאזרחי ישראל, להחזרת מקומות עבודה, לבריאות ולכל התחומים. זה הזמן לאחדות וזה לא הזמן לבחירות וצריך להפסיק עם הממשלה בתוך הממשלה". בהמשך אמר ראש הממשלה כי הוא קורא לימינה להצטרף לממשלה, כפי שלדבריו, היה אמור לקרות מלכתחילה. 

בתחילת הצהרתו, התייחס נתניהו להסכם עם איחוד האמירויות, שלדבריו יביא גם קידום מדיני, טכנולוגי, עסקי וגם במאבק בקורונה: "אנחנו בפני הסכם שלום עם מדינה נוספת". והוסיף כי, "שלום מתוך שלום זהו שלום עוצמתי". בנוגע לאמירות הממשל האמריקאי כי "ההסכם מקרב את עסקת מטוסי החמקן לאמירויות" אמר נתניהו: "הסכם השלום בינינו לא כלל שום הסכמה של ישראל לעסקת נשק כלשהיא ולא הציגו לי כזאת. חזרתי ואמרתי מהי העמדה המסורתית שלנו. כנראה שלשמאל קשה כשעושים שלום תמורת שלום ולא תמורת שטחים. אני עובד על השלום הזה כבר הרבה שנים. העמדה שלנו עקרונית ועקבית. העמדה שלי לא השתנתה וכך אמרתי לאמריקנים". 

בשעה זו - ההצבעה בוועדת הכספים על דחיית התקציב

ועדת הכספים של הכנסת התכנסה מוקדם יותר לדון בהצעת החוק המכונה 'חוק האוזר', שנועדה למנוע את פיזור הכנסת כבר מחר בערב, ויציאה לבחירות בפעם הרביעית בתוך שנה וחצי, ובעיצומו של משבר כלכלי ובריאותי חמור במיוחד. אלא שלאחר שלא התקבל אישור מכחול לבן והליכוד כי הם בעד הצעת החוק, ועדת הכספים דחתה את ההצבעה בנושא.

יו"ר הוועדה הודיע: "נעשה הצבעה על דחיית התקציב ב 21:00 גם אם לא יהיו הסכמות בין הליכוד לכחול לבן. יש להם שש שעות להגיע להסכמה, אם לא יהיו הסכמות נודיע לעם ישראל שהולכים לבחירות". בעקבות כך הצהרתו של נתניהו תהיה ככל הנראה קצרה ועשויה להשפיע על מה שיוחלט בוועדה בשעה 21:00. בנוסף ראש הממשלה יתייחס להתמודדות מול נגיף הקורונה, והסוגיות הסוערות סביבו. ההתייחסות לנושא הקורונה היא בעיקר סיבה חיצונית להצהרה, כשהמסר כאמור הוא בעיקר לכחול לבן ליישר קו עמו. 

בכחול לבן הגיבו על הפעלת הלחץ של נתניהו בעצם קיום מסיבת העיתונאים: "אנחנו קוראים לראש הממשלה להתעשת ולחזור לראות את טובת המדינה ולא את טובתו האישית. בזמן שתשעה מיליון אזרחים מצפים לאחדות וטיפול בביטחון ובקורונה, הליכוד עסוק בתרגילים פוליטיים. זו יריקה בפרצופם של אזרחי ישראל משיקולים אישיים".

שר החוץ, גבי אשכנזי הקדים למסיבת העיתונאים ואמר: "בשעות הקרובות יוסר הערפל ו-9 מיליון אזרחים יידעו מה מטריד באמת את מנוחת נתניהו והליכוד בימים אלה: טובת המדינה ופתרון המשבר הכלכלי והבריאותי או טובתו האישית של נתניהו. זה הזמן להתעשת, זה זמן לאחריות לאומית ולא למשחקים פוליטיים".