לאחר העיכובים: ועדת הכספים אישרה את דחיית העברת התקציב ב-120 ימים

אחרי המתנה ארוכה, הכוללת הפסקה של שבע שעות באמצע, ועדת הכספים אישרה את דחיית התקציב ב-120 יום. במהלך התקופה הזו לא יהיו מינוי בכירים, ויתר החודשים הבאים יקבלו תוספת תקציב של 11 מיליארד שקלים

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/08/20 06:57 ד באלול התשפ

לאחר העיכובים: ועדת הכספים אישרה את דחיית העברת התקציב ב-120 ימים
צילום: דוברות הכנסת

אחרי לילה ארוך של דיונים ועדת הכספים של הכנסת אישרה  לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק המכונה 'חוק האוזר', שנועדה למנוע את פיזור הכנסת כבר מחר בערב, ויציאה לבחירות בפעם הרביעית בתוך שנה וחצי, ובעיצומו של משבר כלכלי ובריאותי חמור במיוחד. בהחלטה אישרה הוועדה דחייה של 120 ימים לאישור התקציב עד לתאריך 23 בנובמבר. בנוסף במהלך כל התקופה הנ"ל לא לא ניתן יהיה לאשר מינויי בכירים בשירות הציבורי. בחודשים הבאים תקציב המדינה לשנת 2020 ימשיך על תכניתו הקודמת בתוספת של 11 מיליארד שקלים. בנובמבר התקציב שיוכרע יהיה על שנת 2021.

ועדת הכספים נפגשה מספר פעמים במהלך היממה האחרונה, ולאחר הפגישה בשעות אחר הצהרים התפזרה הוועדה לאחר שלא קיבלה אישור להעצת הפשרה מכחול לבן ומהליכוד. בעקבות כך יו"ר הוועדה הודיע: "נעשה הצבעה על דחיית התקציב לאחר השעה 21:00 גם אם לא יהיו הסכמות בין הליכוד לכחול לבן. יש להם שש שעות להגיע להסכמה, אם לא יהיו הסכמות נודיע לעם ישראל שהולכים לבחירות". ובסופו של דבר בשעה 21:45 התכנסה הוועדה שנית לדון באישור הצעת החוק ועלייתה היום (ב') למליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית.  

על פי החלטת הוועדה בתום כל הדיונים יעמוד התקציב המועדכן על 411 מיליארד שקלים. התקציב נועד לממן בין השאר תכניות וצרכים שונים שמומנו בשנת 2019 ולא נמצא להם מקור תקציבי בשל התקציב ההמשכי, לצד תוספות תקציביות ותכניות נוספות. בדברי ההסבר נכתב: "מדינת ישראל מתמודדת עם משבר לאומי כתוצאה מהתפרצות והתפשטות נגיף הקורונה. המשבר מנוהל על-ידי ממשלת אחדות וחירום לאומית שהוקמה בפרט לצורך התמודדות עם השלכות התפרצות המגפה כאמור. מאפייני המשבר והשלכות ארוכות הטווח שלו יצרו אי-ודאות כלכלית מובהקת. על זאת מתווסף אתגר לאומי, בו ישראל עלולה להתמודד לראשונה בחורף הקרוב עם אירוע המשלב התפרצות נגיף הקורונה יחד עם התפרצות נגיף השפעת.

כמו כן, נקבע במסגרת הוראת שעה כי לעניין התקציב ההמשכי לשנת 2020, שר האוצר יביא לאישור הממשלה הצעה לתוספת התקציב, לפיה הממשלה תהייה רשאית להוציא בכל חודש סכום השווה לחלק ה-12 של התקציב השנתי הקודם, בתוספת מדד המחירים לצרכן ובתוספת 11 מיליארד שקלים, ובלבד ששר האוצר יביא לאישור של ועדת הכספים תכנית פעולות מפורטת לשימוש בהוצאה הממשלתית המותרת לתקופת 120 הימים, לרבות פעולות ותמיכות. 

התוכנית תובא לאישור הוועדה עד ל-13 בספטמבר. כל עוד לא אישרה ועדת הכספים את תכנית הפעולות המפורטת, לא תהיה רשאית הממשלה להוציא את 11 מיליארד השקלים. שינוי בגובה של מעל 15 אחוזים בתוכנית זו, ידרוש את אישור ועדת הכספים.
 

כשעה לפני התכנסות הוועדה שנית ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הצהרה בה הודיע בגלוי כי הוא תומך בהצעת הפשרה של האוזר. "מתוך אחריות לאומית החלטתי הערב לקבל את הצעת הפשרה של ח״כ האוזר. ההצעה הזו מאפשרת הזרמת כסף מיידי לאזרחים ולכלכלה והיא מונעת את הצורך בבחירות. ההצעה הזאת תביא תקציב מיוחד שיאפשר לנו להזרים כסף עכשיו לפתיחת שנת הלימודים, לסיוע לאזרחי ישראל, להחזרת מקומות עבודה, לבריאות ולכל התחומים. זה הזמן לאחדות וזה לא הזמן לבחירות וצריך להפסיק עם הממשלה בתוך הממשלה", הצהיר נתניהו.