בנט: "אנחנו בכאוס מנהיגותי"

הממשלה מדשדשת, בכאוס ובעיקר חסרת מושג איך לשקם את הכלכלה. לא יהיו תפילות בבתי כנסת בקרוב, הטיסות יחזרו רק אם נעשה את זה כמו שצריך, והכי דחוף כרגע זה להעביר תקציב. נפתלי בנט יורה לכל הכיוונים

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/08/20 19:02 יג באב התשפ

בנט: "אנחנו בכאוס מנהיגותי"
ח"כ נפתלי בנט, צילום: צילום מסך

"יש משבר אמון, אולי החריף ביותר שנחשפתי אליו בחיי. זה משבר אמון מוחלט של הציבור בממשלה, וזה מחלחל גם לחוסר אמון במוסדות. ברגע שמצפים שהמדינה תצעד קדימה ותתפוס פיקוד, ותדע לסייע לאנשים – היא לא שם", כך אמר היום יו"ר ימינה נפתלי בנט בפייסבוק לייב בנושא הטיפול בקורונה, ומסיבת עיתונאים וירטואלית שהתקיימה בסיומו. 

בנט טוען כי התקופה הקרובה חשובה במיוחד במלחמה בקורונה ובתמיכה בכלכלה. "יש עסקים שתלויים על בלימה, והתנהלות לא נכונה של הממשלה תגרום להם לפשוט את הרגל – ואז ניגרר למפולת שתהיה מאד קשה לצאת ממנה". הוא מספר כי בביקוריו בעסקים רבים הוא שם לב שיש "מבוכה מאד גדולה. יש תחושה גדולה של חוסר וודאות, אנשים לא יודעים לתכנן וכתוצאה מכך לא יכולים להשקיע. לא יודעים אם שווה להעסיק כשבכל רגע עלול להיות סגר. התחושה השלישית שעולה מהשטח היא תחושה של הרבה אנשים בציבור שמרגישים שאם הם יפלו בין הכיסאות – לא יהיה מי שיושיט להם יד ויעזור להם לצאת".

בנט פגש במהלך התקופה האחרונה הרבה בעלי עסקים קטנים. "רוב הזמן זה בביקור פתע כדי שאשמע אנשים אמיתיים ולא מאורגנים. פגשתי מאות בעלי עסקים, ותמונת המצב במילה אחת היא – דשדוש. יש תחושה שהמדינה והממשלה בדשדוש, ואין מטרה. אם תשאל מה מטרת הצעדים, אף אחד לא יודע מהי – להביס את הקורונה? להגיע לחגים עם 50 חולים קשים? אף אחד לא יודע. יש תחושה שאין תכנית ברורה".

אך למרות כל התחזיות הקודרות, טוען בנט כי צריך לצפות לטוב. "החדשות הטובות הן שזה בידיים שלנו לצאת מזה. הציבור ממש רוצה חזון ברור, תכנית ברורה, ויעד ברור. למרות שיש קושי ושחיקה לא קטנה. אם יסמנו לציבור את הדרך ויראו לו מה היעד באמצעות תכנית ריאלית – הציבור ירתם. הם לא מחפשים שיפול כסף מהשמיים, זאת לא הדרך לחזק את האמון. הדבר המרכזי שצריך עכשיו – שהממשלה תציג תמונה ברורה של איך יוצאים מהמשבר הזה".

"צריך לרסק את הקורונה - לא לדשדש אותה"

בנט חוזר ואומר כי על הממשלה להילחם בקורונה בצורה חזקה, ולא כמו שפעלו בסוף הגל הראשון. "אנחנו צריכים לרסק את הקורונה, לא לדשדש אותה – ובשביל זה צריך מגבלות חריפות, אבל אין שום טעם לעשות את זה אם אין מערך שיתחזק את זה. זו ההחמצה של הזמן בין הגל הראשון והשני. ריסקנו את הקורונה, ירדנו ל-10 נדבקים ביום, אבל את כל מה שהמדינה הייתה צריכה לעשות היא לא עשתה ובסוף הכל רק חזר".

כשבנט היה שר הביטחון הוא הוביל מהלך להרחבת מערך הבדיקות, לשיפורו ולזירוז התהליך, דבר שהוא חוזר ומדגיש גם כעת. "מה שצריך עכשיו זה להקים מערך חקירה עוצמתי, של מאה אלף בדיקות ביום – לא שלושים או ארבעים אלף – שמגיע לכל נדבק תוך שעה מרגע האישור ומבצע תשאול רציני יחד עם המסלול שלו מהשב"כ או מאפליקציית המגן, ומיד יוצר קשר עם כל מי שצריך להיכנס לבידוד. הכל צריך לקרות מהר מאד. בשביל זה צריך המון בדיקות – אבל בימים האחרונים יש צניחה במספר הבדיקות. זה לא הגיוני. תעשו את הסוויץ', זה קטן עלינו. הבדיקות גם מאפשרות לחזור לפעילות שגרתית – רוצים להחזיר את הטיסות? זה אפשרי אם נבצע בדיקות כמה ימים לפני".

בנט מבקש להבהיר כי החזרה הכלכלה למצבה הקודם הוא לא עניין פשוט ומהיר. "בצד הכלכלי, עדיין צריך להבין שנדרש תהליך שיקום שייקח כמה שנים. הכסף הממשלתי צריך לסייע למי שנפל בין הכיסאות ולא יכול לכסות את החובות, ולשקם את הכלכלי".אך מסייג. "אני לא מאמין שיש לממשלה שמץ של מושג איך לשקם את הכלכלה. שפיכת כסף לא תעזור למטרות הללו. מה שלא הולך לצמיחת הכלכלה באופן אמיתי זו הוצאה לא נכונה. אנחנו מתחילים להתקרב לאזורי סיכון כלכלי בהתנהלות התקציבית של ישראל". 

"הממשלה הגרועה בתולדות ישראל - אך בחירות כעת יהיו טעות"

נפתלי בנט אומר כי למרות "שיש קונצנזוס בציבור שהממשלה הנוכחית היא הגרועה בתולדות המדינה" בשל ההתמודדות עם הקורונה הוא יתמוך ביציבות הממשלה. "אם אני רואה קצה חוט שהממשלה מתארגנת על עצמה ופועלת כמו שצריך, נמשיך במדיניות הקיימת של לפעול עד למיגור הגל השני – ואז להחליף את הממשלה". והוא מדגיש, "כרגע אני חושב שבחירות תהיה טעות, אנחנו בלב המלחמה על הגל השני – וצריך לתת לה גיבוי בעניין הזה".

בנוגע למחלוקת ביו הליכוד וכחול לבן על התקציב הוא מבהיר, "זה לא כל כך משנה חד שנתי או דו שנתי, חייבים להעביר תקציב דחוף. כרגע יש אינספור גופים שעומדים בפני התמוטטות. אם עושים חד שנתי אז מעבירים עכשיו ואז חושבים על השאר. לעומת זאת אם עושים דו שנתי צריכים לקבוע דברים עכשיו. לא משנה מה יבחרו, קריטי שיהיה תקציב עכשיו".

במענה לשאלת חדשות כיפה, למה שני ח"כים מימינה (סמוטריץ ושקד) מגישים את אותה הצעת חוק על פסקת ההתגברות, והאם אין שיתוף פעולה בין חברי הסיעה, השיב יו"ר ימינה כי השניים יחברו את הצעותיהם: "מכיוון שפסקת ההתגברות חשובה מאוד לחברי הכנסת והם יצמידו אותה". אמר

עם זאת, בהמשך דיווחנו בכיפה כי הצעות החוק של שקד וסמוטריץ' לא יוצמדו. פסקת ההתגברות של שקד תעלה ביום רביעי הקרוב, בעוד פסקת ההתגברות של סמוטריץ' תעלה אולי בעוד כמה שבועות.

בנט גם נשאל על האפשרות של חבירה לליכוד לממשלת ימין צרה, ונענה כי "אף אחד לא פנה אלינו על כך. כרגע אני חושב שצריך לתת חבל לטפל במגיפה, לא לעשות שינויים ולא לשנות את הרכב הממשלה. אם יקראו לי אני אשמח להסביר מה צריך לעשות, אבל לא אכנס לממשלה הרעה הזאת. ההשפעה שלי מחוץ לממשלה הרבה יותר גדולה".

בנוגע לשאלה האם צריך לפתוח את בתי הכנסת, בנט מחדד כי, "חד משמעית זהו מקום בעייתי מבחינת הקורונה. צריך להגיד את האמת: אי אפשר לחזור לתפילות צפופות. בית כנסת שעומד בתו סגול יכול לפעול, והשאר לא. אנחנו הולכים לאירוע ארוך טווח, אין ברירה".

בהתייחסות לאירועים הביטחוניים האחרונים בדרום ובצפון אמר בנט: "אנחנו לא בכאוס ביטחוני, אנחנו כן בכאוס מנהיגותי. יש שחיקה של אמון הציבור בהנהגה, ואני רואה שהאויבים שלנו מנסים לאתגר אותנו. אני עבדתי לצד הרמטכ"ל כוכבי, ואני סומך עליו ועל כוחות הביטחון. אני במיוחד מברך את כוחות צה"ל על חיסול המחבלים – ככה צריך לעשות. אנחנו צריכים להיות מאד חדים שלא ינסו אותנו".