ח"כ חילי טרופר לכיפה: "אתקשה לשבת עם סמוטריץ' באותה הממשלה"

מספר 12 בכחול לבן מסביר לחדשות כיפה את דעתו על הרב טאו: "נבוך ממנו", על עוצמה יהודית: "זו בושה גדולה לציונות הדתית שהיא מסכימה לשבת עם הכהניסטים" ועל הכניסה של ברק לפוליטיקה: "גנץ עדיין האלטרנטיבה היחידה"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 02/07/19 19:59 כט בסיון התשעט

ח"כ חילי טרופר לכיפה: "אתקשה לשבת עם סמוטריץ' באותה הממשלה"
חילי טרופר, צילום: כיפה

חילי טרופר, מקום 12 בכחול לבן, מסביר מדוע יתקשה לשבת עם סמוטריץ' באותה הממשלה, למה הוא נבוך מהרב טאו והאם כחול לבן מאמינים בתהליך השלום. 

המצב בעוטף עזה עדיין קשה. מה תעשו אחרת ממה שנתניהו עושה בטיפול בחמאס? 

ני גנץ מבקר אחת לכמה שבועות לעוטף עזה וזה מאוד חשוב. ראש ממשלה, שלא יורד לדרום כשהשדות נשרפים ואנשים יורדים למקלטים, זה מראה על איזשהו ניתוק. ביטחון וחברה קשורים זה לזה ולכן אני פותח דווקא בזה. הכאב של תושבי הדרום הוא שהם מרגישים שקופים ושלא רואים אותם. ההרגשה הזו היא בעיני הרבה יותר מטרידה מכל טיל שנופל ברגע כזה או אחר. 

טרופר ממשיך: "לגבי העניין הביטחוני -יש לנו את את בני גנץ ואשכנזי שהיו רמטכ"לים, ואת יעלון שהיה שר הביטחון-אז יש לנו את האנשים שיודעים לתת מענה לצורך הזה".

לא תעבירו כסף לחמאס? 

"אני קורא למה שנתניהו עושה ה'פרוטקשיין'- אין לזה שם אחר. השאלה היא איך מעבירים אותו? זה עניין של צורה. כשבוגי היה שר ביטחון הכסף עבר לבנקים על פי רשימות של השב"כ ויעדים שלהם. הוא לא הגיע במזוודות לגבול ואז החמאס לוקחים את כל הכסף עליהם. הקטנות רוח הזו- 'קח כסף רק תביא לי שקט ותעשה לי מה שאתה רוצה' במקום לעבוד יותר חכם זה משהו שאני לא מסכים איתו". 

"הרתעה אתה משיג על ידי כתישה אווירית. גם אנחנו לא ששים עלי קרב אבל היו ימים יפים יותר לביטחון הישראלי. השחיקה בהרתעה לא נולדה היום. בבלון הראשון והשני שתקו וחשבו שזה יעבור. לאט לאט זה גדל למטעני חבלה ועדיין מגיבים בצורה רפה. אנחנו נמצאים במצב שהחמאס מכתיב את סדר היום". 

בשמאל דווקא משבחים את נתניהו על המתינות

 "אנחנו מאמינים שצריך להגיע להסדרה מדינית. לא חושב שאפשר להגיע להסכם שלום עם חמאס, אלא להסדרים אבל רק מתוך כוח. גם אחרי צוק איתן, עם כל הביקורת שהיתה, נתנו מכה חזקה והיה שקט לשלוש וחצי שנים. אבל בשנים האלו לא עשו דבר עם השקט הזה, ואם אתה לא עושה עם זה כלום ממילא יגיע עוד סבב ועוד סבב". 

אהוד ברק הודיע שהוא חוזר לפוליטיקה. נלחצתם? 

"אני חושב שעוד מוקדם להגיד מה המשמעויות של הדבר הזה. האלטרנטיבה השלטונית היחידה לנתניהו הוא עדיין בני גנץ, וברק לא שינה את זה. הוא בוודאי לא תורם למאמץ להחליף את השלטון." 

ברק טוען שהוא מגיע לזירה הפוליטית בגלל שההנהגה של כחול לבן לא רעבה מספיק כדי לקחת את השלטון

"זה דבר שאנחנו שומעים כל הזמן, אבל אני לא חושב שאחרי כל הקמפיין המטורף שהוא עבר אפשר להגיד שהוא לא רוצה את זה. זה נכון שיש לו מנהיגות אחרת, שאני יותר מתחבר אליה. דרך של ממלכתיות- לא שוברים את הכלים ולא יורדים נמוך מדי. הרבה מאוד מהציבור הביע תמיכה בדרך הזו, וזה לא איזושהי תאוריה, כשהיו בחירות 35 מנדטים אמרו שזה הדרך שהם בוחרים בה, ולא בדרך של אהוד ברק".

טרופר מגיע לכחול לבן ממלגת העבודה:"הייתי חלק ממפלגת העבודה ב-2013 כששלי יחימוביץ' היתה יו"ר המפלגה. האמנתי לה שהיא שמה בצד את כל הנושא המדיני ומתרכזת כרגע בנושא החברתי. זה דבר שהיה חשוב אז וזה דבר חשוב היום. כדי לייצר שינוי חברתי אתה צריך ללכת עם אנשים חילונים ודתיים באיזשהו מרכז של הציבור הישראלי בלי להרגיש רגשי נחיתות לגבי זה". 

יאיר לפיד הכריז שהוא לא ישב עם הבית היהודי בגלל הכהניסטים, עם הליכוד בלי נתניהו, עם הערבים והחרדים. עם מי תקימו קואליציה? 

"יאיר לפיד לא פסל את כולם. אנחנו מאוד רוצים לעזור לערבים אזרחי ישראל, אך עם המפלגות הערביות לא נשב. עם הליכוד אנחנו מאוד רוצים לשבת, אבל בלי נתניהו כי הוא אדם מושחת. אני לא מכיר פסילה של החרדים ושל הציונות הדתית. זה נכון שאני לא אשב עם הכהניסטים. אני חושב שזו בושה גדולה לציונות הדתית שהיא מסכימה לשבת עם הכהניסטים, אבל אני אשב עם הרב רפי פרץ.  גנץ, שהוא המועמד שלנו לראשות הממשלה, אמר שיש קווי יסוד ונרצה לשבת עם כולם על הקווים האלו, אך כולם יצטרכו להתפשר". 

טרופר ממשיך: "אני גם לא אשב עם עופר כסיף מהמפלגות הערביות, שכינה את חיילי צה"ל נאצים, ואני גם לא אשב עם איתמר בן גביר. אם בגלל זה אני מקטין את האפשריות הפוליטיות שלי אז זה בסדר כי יש לי עמדות. אנחנו מחפשים ממשלת הסכמה רחבה, ונשמח לשבת עם הליכוד אבל יש שם בעיה שיש שם אדם שנמצא בהליך פלילי חמור מאוד. אנחנו לא יושבים עם ראש ממשלה שנמצא תחת כתבי אישום". 

בגלל זה לא הסכמתם להיכנס לממשלה? 

"קודם כל לא הוזמנו להצטרף לממשלה וצריך לשאול את נתניהו למה. ביום פיזור הכנסת דיברתי עם כמה חברי כנסת מהליכוד וכולם אמרו כמה שהם לא רוצים לעשות את המהלך הזה ומודעים לכך שנתניהו מוריד את הימין אחורה. ואז הם נכנסים כולם למליאה ומצביעים בעד פיזור הכנסת. אם היו שם כמה אמיצים הם היו אומרים 'רוב הציבור רוצה והצביע ימין, אנחנו לא ניתן יד לפיזור ממשלה ימנית, וניתן את מלאכת הרכבת הממשלה למישהו אחר במפלגה'".

"נתניהו מטביע יחד איתו את כל החבר'ה האלו, בלי שיש להם עמוד שדרה לעמוד על שלהם. צריך להפנות אליהם את השאלה מדוע הם מסכימים, אחרי שנתניהו מוכן ברגע לתת לאבי גבאי, וסתיו שפיר להיכנס אליו לקואליציה וסוגר דילים עם המפלגות הערביות. אני הייתי רק חודש בכנסת ובחודש הזה הדילים הגדולים ביותר היו של נתניהו עם והמפלגות הערביות. זה האיש ימין שאתם רוצים? זה איש נקי כפיים שאתם רוצים? הוא לא זה ולא זה". 

ההתבטאות של יאיר לפיד מרחיקה מכם קהלים גדולים

"יכול להיות שיש הבדלים ביני לבין לפיד על הטון ובצליל הדברים, אני לא מתבטא כך, אבל צריך לשים את הדברים בפרופורציות. כשלפיד תוקף את הרב טאו על החוברת שהוא הוציא, שאני אומר לך רוב האנשים מהציונות הדתית שיקראו את הדברים שלו יזדעזעו ממה שהוא כתב, שהוא קושר בין חילוניים למשכב בהמה ולאנשים ריקים מתוכן. הצד הפטרוני והמתנשא, שהוא הכי רחוק ממה שאפשר לחשוב על אחדות ישראל, זה משהו שגם אני כציוני רחוק ממנו ונבוך ממנו- אז יאיר לפיד נכנס בדברים האלה".

"יש דברים שגם אני לא יוכל לשמוע- בגלל זה אני יוצא מהמליאה, יחד עם הרב פרץ ועוד ח"כ חילוניים, כשעופר כסיף עולה לדוכן הכנסת, אחרי הדברים שהוא אמר על הרב קוק. יש הבדל בין עופר כסיף עולה להגיד את עמדותיו לבין הביזוי שהוא עושה לרב. אז יש דברים שלא מקובלים עלי ואני אצא נגדם,אותה החוויה היתה אצל לפיד- יש דברים שלא מקובלים עליו והוא יצא נגדם".

"האתגר הגדול הוא לייצר חיבורים, אבל לא כל החיבורים אפשריים. למשל השר סמוטריץ'- יש בנינו מחלוקת קשה וזו שאלה טובה אם אני אצליח לשבת איתו. האיש הזה שחושב שהאירוע בדומה הוא לא פיגוע טרור, בעיני זה פיגוע- רצח הוא רצח. האיש הזה שמדבר על החילונים באותה צורה מתנשאת, שיש את הקטר של הציונות הדתית שלוקח את כולם אחריו, והאיש הזה שרוצה לחזור לעזה. זו לא השפה שלי ולא הדרך שלי. יש בינינו פערים גדולים, אבל אני לא נבהל מפערים אם כל אחד מוכן לזוז קצת ולהתפשר. חיבור הוא ברכה, אבל לא כל חיבור הוא אפשרי. יש אנשים שהם מחוץ לגבולות המוסריים שלי כמו עופר כסיף ואיתמר בן גביר ויש אנשים שיכול להיות שאני לא יכול ללכת מספיק אליהם והם מספיק אלי וזה בסדר". 

האם הרוטציה בין בני גנץ ליאיר לפיד על ראשות הממשלה טובה לכחול לבן? 

"ההסכם הוא עובדה, ולכן הדיון בעיני לא רלוונטי. אנחנו עומדים בהסכמים- שלושת המפלגות, חוסן לישראל, יש עתיד ותל"ם התחברו כדי שנהיה גדולים ונהיה אלטרנטיבה. עמדנו למבחן ציבורי לפני חודשיים בערך ו-35 מנדטים כנראה מאמינים בדבר הזה. אחרי שאלי בן דהן עזב את הליכוד אנחנו המפלגה הגדולה בכנסת, כאשר הליכוד עם 34. כלומר הרבה אנשים מאמינים במוצר שלנו". 

בגוש אתם עדיין קטנים יותר

"אני חולק עליך. שאלת הגוש היא שאלה של אינטרסים, בעיקר של המפלגות הקטנות. אני מרכז איזה גוש זה? יש גוש מרכז בישראל, ואני לא מקבל את את העמדות הישנות של ימין ושמאל. גם ליברמן שבר את עמדת הגוש שאמר שימליץ על המפלגה הגדולה ביותר". 

העמדות שלכם בנושאים מדיניים ופשרות טריטוריאלית הן שמאליות? 

"כחול לבן אומרת שבכל הסדר עתידי רמת הגולן, ירושלים והגושים יישאר בידינו. אך מלבד זאת אמרנו דבר נוסף- אין היתכנות לפשרה טריטוריאלית כי באופק הנראה לעין אין פרטנר שאתה יכול להגיע איתו להסכם שלום. לכן אין הבדלים דרמטיים בעמדות המדיניות בין ימין ושמאל. לעומת זאת מי שוויתר על חלקים מארץ ישראל זה הליכוד. הסכם חברון נתניהו ביצע, תכנית ההתנתקות הגיעה מאיש ליכוד, ונתניהו הצביע בעדה שלוש פעמים. רוב שרי הליכוד הצביעו בעד תכנית ההתנתקות- אז מי פה ימין חזק ומי שמאל חלש? 

טרופר מסיים את הראיון, ותוקף את הליכוד: "באופן שיטתי הם מפנים יהודים ומחלישים את ההרתעה הישראלית, ואז כשאתה נורא חלש אתה צריך לצעוק שאתה ימין חזק ועל מישהו אחר שהוא חלש. אנחנו בעד הסכם מדיני, אך לא נסכן את זה מול ביטחון ישראל".

צפו בראיון המלא: 

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן