"עשינו עבור הציונות הדתית הרבה יותר מאשר הנציגים שלה"

הוא מאמין שגנץ מתכנן לסגת מיהודה ושומרון, הודף את הביקורת על מפלגתו מצד הציבור הדתי לאומי, חושף את דעתו בנוגע לחיבור עם הבית היהודי, תוקף את בנט ושקד, ומקפיד שלא להסתבך עם נתניהו. גדעון סער באולפן "כיפה". צפו

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 02/02/19 20:32 כז בשבט התשעט

"עשינו עבור הציונות הדתית הרבה יותר מאשר הנציגים שלה"
"הליכוד זה הבית האמיתי של הציונות הדתית". סער, צילום: פלאש 90. תומר נאוברג

רק לפני מספר שבועות הוא חזר לחיים הפוליטיים, לאחר הפסקה ארוכה, במטרה להתמודד על מקום ברשימת הליכוד לכנסת, וכבר הספיק להתעמת עם בנימין נתניהו. בראיון באולפן 'חדשות כיפה' מתייחס השר לשעבר, גדעון סער, לטענות השונות שעלו נגד מפלגתו, לכוונות הנסתרות שלדעתו יש לבני גנץ, לאפשרות לאיחוד עם הבית היהודי, ולשאלה האם זו הקדנציה האחרונה של ראש הממשלה המכהן.

חזרת מפסק זמן בן 4 שנים, איזה גדעון סער מקבלים המצביעים?

"אותו גדעון סער מבחינת הדרך והשקפת העולם, אבל שהיה לו זמן להתעמק בבעיות יסוד של המדינה, ולכן יותר בשל ומוכן".

אתה מצטער על ההפסקה שלקחת? לחזור למערכת הפוליטית אחרי כל הרבה זמן זה לא דבר פשוט

"אני לא מצטער, זו היתה תקופה יפה. לחזור אחרי זמן רב זה בוודאי הרבה יותר קשה, אבל אני לא נרתע מאתגרים".

עשינו עבור הציבור הזה הרבה יותר מאשר עשו הנציגים כביכול של הציונות הדתית

בשבוע האחרון ביקר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בגוש עציון ואף נפגש עם משפחות משכונת נתיב האבות שפונתה לפני מספר חודשים. רבים בציונות הדתית הביעו תרעומת על כך שהליכוד רודף אחרי הציבור הדתי לאומי וההתיישבות ביהודה ושומרון רק בתקופת בחירות ולאחריהן לא מממש את הבטחותיו. בצלאל סמוטריץ' אף יצא עם קמפיין בנושא, שבו טען כי נתניהו ופוליטיקאים נוספים "משתמשים" בציונות הדתית ואז זורקים אותה.

מה אתה עונה לטענות הללו? 

"זה נכון מאוד לאנשים אחרים שזה עתה עזבו את הבית של הציונות הדתית אחרי שהשתמשו בו, אבל זה בוודאי לא עבור הליכוד".

זה לא נוגע אליכם?

"אחרי שראשי המפלגה נטשו בדקה ה-90 זה מגוחך לבוא בטענות לליכוד. ההשתלבות של הציונות הדתית, גם ברמת השטח וגם ברמת הנבחרים, היא מאוד רצינית. הבית האמיתי של הציבור הדתי לאומי צריך להיות הליכוד. אנחנו עשינו עבור הציבור הזה הרבה יותר מאשר עשו הנציגים כביכול של הציונות הדתית".

"זה מגוחך לבוא בטענות לליכוד". הקמפיין של סמוטריץ

"זה מגוחך לבוא בטענות לליכוד". הקמפיין של סמוטריץ'צילום: יח"צ

מדברים אצלכם הרבה על החלת הריבונות ביהודה ושומרון. מה תצליחו לעשות בנושא הזה שלא עשיתם בעשר שנות שלטון, שברובו גם אתה היית שותף מרכזי?

"בתוך העשור שאתה מונה, 8 מתוכם היו בתקופת ממשל אובמה. אני לא חושב שזה היה רציני לחשוב שאנחנו יכולים לעשות את זה בתקופת אובמה מבלי לשלם מחירים אדירים כולל להתיישבות עצמה. היום יש חלון הזדמנויות תחת ממשל טראמפ, אני חושב שצריך לנצל אותה ושהיעד הבא של הממשלה הבאה ושל הליכוד הוא החלת הריבונות על אזורי ההתיישבות ביהודה שומרון ובקעת הירדן. אנחנו חייבים לפעול עכשיו בטרם החלון הזה ייסגר".

כשסער פרש מהחיים הפוליטיים, לפני בחירות 2015, רבים סברו כי החליט לפרוש מתנועת הליכוד בדרכו להצטרף למפלגות אחרות, או להקים פלטפורמה פוליטית חדשה. ל'חדשות כיפה' הוא אומר בנחרצות כי זה כלל לא היה על הפרק.

"אני תמיד הייתי בליכוד", הוא מזכיר, "גם ברגעים הכי קשים. הובלתי את סיעת הליכוד באופוזיציה בימים שקיבלנו 12 מנדטים ומעט מאוד האמינו שנחזור להנהגה. אני לא מאמין בפוליטיקה של רסיסי מפלגות. זה יכול להיות נוח להשיג פוזיציה טובה בזמן נתון, מנהיגות צומחת רק ממפלגה גדולה. אני מאמין בליכוד ובערכיה. את ההפסקה לא לקחתי מהתנועה. אין היום תחליף לליכוד ככוח הלאומי המרכזי במדינת ישראל".

מי שאומר אין ימין ואין שמאל, אז או שאין לו השקפת עולם, או שיש לו דרך אבל עד הבחירות הוא רוצה לעמעם אותה

אגב תחליף לליכוד, בני גנץ השיק השבוע את קמפיין הבחירות שלו ואתה צייצת נגד משפט אחד שלו. מה "הדליק" אותך במה שהוא אמר? 

"גנץ אמר משפט שלא שמו אליו לב אבל הוא מאוד משמעותי. הוא אמר: 'אנחנו נראה אם יש סיכוי לשלום ואם לא נעצב בעצמנו מציאות חדשה'. עצם העניין שלא פורטה איזו מציאות חדשה הוא רוצה לעצב, מעוררת תהייה איזו דרך הוא רוצה להציג. אני פירשתי את זה ככוונה לנסיגה חד צדדית מיהודה ושומרון. בעיניי זה מהלך מסוכן מאוד. כל דרך היא לגיטימית כל עוד לא מסווים ומסתירים אותה. החשש הוא שמי שאומר אין ימין ואין שמאל, רוצה לקבל קולות גם מימין וגם משמאל".

אתה גם חושב שהוא שמאל בתחפושת?

"אחרי הבחירות צריך לנקוט עמדות. מי שאומר אין ימין ואין שמאל, אז או שאין לו השקפת עולם, או שיש לו דרך אבל עד הבחירות הוא רוצה לעמעם אותה. ניתן להבין ממכלול ההתבטאויות איפה נמצא בני גנץ. הוא וודאי לא נמצא במחנה הלאומי, אלא בצד שרוצה לקחת את השלטון ממנו. אני מכבד ומעריך אותו. כל חייו הוא היה במדים ותרם למדינה וזה לגיטימי לחתור להחלפת שלטון, אבל הדבר החשוב הוא להציג את הדרך שלך".

לא מתחבר | בני גנץ

"הוא בוודאי לא שייך למחנה הלאומי". בני גנץצילום: פלאש 90

לדבריו, "הנקודה השנייה היא השאלה האם אדם שאין לו ניסיון פוליטי ומיניסטריאלי יכול להוביל את המדינה? אני חושב שזה מתכון לאי הצלחה וראינו בעבר כאשר אנשים עברו ממסגרת צבאית ישר למועמדות לראשות ממשלה הם נכשלו".

ומה לגבי תפקיד שר הביטחון תחת ממשלת נתניהו?

"אני לא מחלק תפקידים ולא מרכיב קואליציה. מה שחשוב כרגע זה לנצח בבחירות, שלא הולכות להיות קלות. זה תפקידו של ראש הממשלה. אני לא חושב שצריך לפסול אף אחד אבל הדרך של הליכוד היא זו שצריכה להוביל".

דיברת קודם, אמנם לא בשמם, על המהלך של נפתלי בנט ואיילת שקד שטענו כי מטרתם היא למשוך קולות מהמרכז ולהגדיל את גוש הימין. אתה לא מסכים איתם?

"במבחן העובדות לא רואים שהם מושכים קולות מהמרכז, אז אני לא מסכים. זה לא נכון לפצל עוד ועוד את מחנה הימין. זה גם לא נכון וגם מאוד מסוכן. נפתלי ואיילת הם אנשים מוכשרים ולא ספק עם השקפת עולם לאומית וברורה וחבל לי שהם בחרו לצאת להרפתקה הזאת שאני לא רואה איך היא משרתת את המחנה הלאומי".

לאור מצבה העגום של הבית היהודי בסקרים האחרונים והאפשרות שהיא לא תעבור את אחוז החסימה, עלו קולות שקראו לאיחוד בין המפלגה לרשימה של נתניהו. סער לא ממהר להתלהב ממהלך שכזה.

אם יהיו איחודים בגוש המרכז והשמאל, אתה רואה אפשרות לאיחוד בין הליכוד לבית היהודי?

"צריך לקבל החלטות בזמן אמת. אי אפשר מראש לקבוע עמדה. אנחנו זוכרים שההליכה המשותפת עם ישראל ביתנו ב-2013 לא השתלמה. צריך לבדוק את מכלול הנתונים ולשקול אם זה נכון".

ידעו ימים טובים יותר. נתניהו וסער

פעם שופים, היום יריבים. נתניהו וסערצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

אתה מצפה להיות שר בממשלה הבאה למרות המשקעים עם נתניהו?

"אני מסתכל מה משרת את הליכוד. אני תומך במועמדותו של נתניהו. נעשה את הכל כדי לנצח בבחירות. מבחינתי אין קושי ואני גם חושב שבאופן אמיתי לאחר הבחירות לא יהיה קושי".

אתה מסכים עם הקביעה שנתניהו מקפיד לא לאפשר לאנשים לצמוח לצדו כמנהיגים?

"מנהיגות נוצרת בתחושות הציבור. הציבור מחליט מי ינהיג. אף אחד לא צריך לצפות שיבנו אותו כמנהיג. אתה נבחן כמנהיג על פי הדרך, הדוגמה האישית, אומץ הלב בסיטואציות שונות, ההחלטות ולפי זה נמדד מנהיג".

בלבי אני יכול להסכים שאני המועמד הראוי לתפקיד ראש הממשלה לאחר עידן נתניהו

איילת שקד אמרה לא מזמן שהקדנציה הקרובה של נתניהו תהיה האחרונה שלו. אתה שותף להערכה הזאת?

"התפקיד שלי הוא לא להיות פרשן פוליטי. ידוע למי ניתנה הנבואה מאז חורבן הבית. נתניהו הוא המועמד שלנו בקדנציה הבאה. מעבר לכך אינני עושה חשבונות כשתגיע העת נראה מה יהיה".

אפשר להגיד שאחרי עידן נתניהו המועמד הראוי והטוב ביותר לתפקיד ראש הממשלה הוא גדעון סער?

"אתה כמובן יכול להגיד וזה בסדר גמור".

ואתה מסכים?

"בלבי אני אפילו יכול להסכים, אבל לפני מערכת בחירות אסור להיכנס לשום ניסיון לפיצול או הכנסת טריז. לבחירות הללו אנחנו חייבים ללכת מאוחדים וכולנו מאוחדים בתמיכה בנתניהו כמועמד הרשימה להרכבת הממשלה הבאה. הדברים האלה הם ברורים לחלוטין ולכן אין טעם להתייחס לדברים שהם לא רלוונטיים למערכת הבחירות קרובה, אפשר יהיה לשאול אותם בעתיד אם תזמינו אותי שוב לכאן".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן