עתירה לבג"צ נגד הרבנות הראשית: אפשרו לנשים להיבחן במבחני הסמיכה

נשים שביקשו להיבחן במבחני הסמיכה לרבנות הראשית ונדחו על ידי הרבנות, עותרות לבג"צ בטענה לאפלייה: "הרבנות הראשית עושה כל שביכולתה בכדי להדיר נשים מעולם התורה וההלכה, כולל לחסום את דרכן כאשר הן מבקשות לקבל הכרה על הידע שרכשו בעמל רב"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 16/04/19 16:39 יא בניסן התשעט

עתירה לבג"צ נגד הרבנות הראשית: אפשרו לנשים להיבחן במבחני הסמיכה
מבחני סמיכה לרבנות. בקרוב נראה נשים נבחנות?, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הרבנות הראשית מסרבת לאפשר לנשים להיבחן במבחני הלכה לסמיכה לרבנות. מספר נשות הלכה, ביניהן ראש מדרשת עין הנציב, רחל קרן, ובוגרות מכונים שונים להלכה, הגישו עתירה לבג"צ בדרישה לאפשר להן להיבחן בבחינות ההסמכה לרבנות.

הסיפור החל לפני כשנה, אז ביקשו הנשים להיבחן בבחינות הרבנות על הלכות "נידה" – אך בקשתן נפסלה מראש, על פי הנחיית הרבנות שלא לאפשר לנשים לגשת לבחינות. בתחילה פנו אל גורמים ברבנות, באמצעות עורכי הדין של ארגון 'עתים', בבקשה לאפשר להן להיבחן, ולאחר שנדחו שוב ושוב, לדבריהן, החליטו להגיש את העתירה לבג"צ.

בעתירה שהוגשה על ידי עו"ד אלעד קפלן, שרה וינברג ואלה סקעת מארגון 'עתים', בשיתוף מרכז רקמן באוניברסיטת בר-אילן וארגון 'קולך', נאמר כי הרבנות הראשית היא גוף ציבורי שעורך מבחני הלכה רשמיים מטעם מדינת ישראל, אשר מוכרים לתפקידים ציבוריים רבים ואף שקולים בתפקידים שונים לתואר אקדמי.
מבחנים אלו נותנים הכרה ללימודי ההלכה של תלמידי חכמים בלבד, ולא של תלמידות חכמים, ובכך לטענת הארגונים, הם יוצרים אפליה בין גברים ונשים בקבלה לעבודה ובקידום קריירה תורנית, בין בשוק הפרטי ובין במגזר הציבורי. "אלפי אנשים ניגשים לבחינות הרבנות. חלק גדול מהם, וכנראה שרובם המוחלט, לא מצפים להתמנות לתפקידים רשמיים, אלא הם פשוט מבקשים לקבל הכרה על הידע שרכשו" נכתב בעתירה. "לא יעלה על הדעת שבמדינת ישראל תהיה הבחנה חוקית בין גברים ובין נשים בכך" אמרו, "בעשורים האחרונים, עם התגברות לימוד התורה של נשים, יש יותר ויותר תלמידות חכמות, ועל הרבנות להתמודד עם התופעה הזו ולהתאים את עצמה לצרכי השעה".


להורדת הקובץ

הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון 'עתים', אמר על הגשת העתירה: "הרבנות הראשית עושה כל שביכולתה בכדי להדיר נשים מעולם התורה וההלכה, כולל לחסום את דרכן כאשר הן מבקשות לקבל הכרה על הידע שרכשו בעמל רב. חוסר הייצוג של נשים במסגרת הממסד הדתי זועק לשמים, אל מול השתלבותן בהנהגת העולם הדתי מחוצה לו. הציבור התברך בנשות תורה והלכה, שנותנות מענה לאלפי נשים המבקשות את עצתן והוראתן, והעתירה הזאת נועדה להביא להכרה רשמית במציאות שכבר קיימת בשטח, המגדילה ומאדירה את עולם התורה".

פרופ' רות הלפרין-קדרי, ראש מרכז רקמן של אוניברסיטת בר אילן, אמרה בהמשך להגשת העתירה: "על רקע התחזקותן של המפלגות החרדיות, גובר הצורך בעמידה איתנה על עקרון אי ההדרה של נשים מתפקידי הנהגה והובלה גם בחיים הדתיים".

מהרבנות הראשית לא נמסרה תגובה.

מגישי העתירה, עו"ד אלעד קפלן, שרה וינברג ואלה סקעת מארגון

מגישי העתירה, עו"ד אלעד קפלן, שרה וינברג ואלה סקעת מארגון 'עתים'צילום: דוברות עתים

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן