הרבנות אסרה על נשים להיבחן בהלכות נידה: "אנחנו לא מוסד אקדמי"

הרבניות, שמספקות מענה לפניות בתחום, דרשו מהרבנות לנמק מדוע נאסר עליהן לגשת לבחינות ואיימו לעתור לבג"ץ, "מצב שמייצר היררכיה פסולה מבחינה הלכתית, בין גברים ונשים". גורמים ברבנות: "תיבחן האפשרות לפתוח חלק מהבחינות עבור נשים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 14/03/18 13:28 כז באדר התשעח

הרבנות אסרה על נשים להיבחן בהלכות נידה: "אנחנו לא מוסד אקדמי"
חלק מהרבניות שנאבר עליהן להיבחן ברבנות, צילום: רחלי אביישר

רבניות שעוסקות בהלכות נידה ומספקות מענה מקצועי והלכתי ללא מעט נשים בציונות הדתית, לא הורשו לגשת במבחן של הרבנות הראשית בנושא שצפוי להיערך מחר (חמישי). ברבנות טענו כי הם לא גוף לימודי אלא מסמיך.

הנשים שביקשו להיבחן למדו במשך שנים רבות את עולם הלכות הנידה, לצד נושאים נוספים, וכבר כיום הן עונות על שאלות הלכתיות שמופנות אליהן.

לאחר שרישומן באתר האינטרנט של הרבנות נדחה, אחת מהן פנתה למדור הבחינות ונענתה כי לפי "ההנחיות של הרבנות, אין אופציה לנשים לעשות את הבחינה".

"אם נשים עמלו בתורה והשכר שלהן הוא לא רק בשמים אלא גם בארץ בכך שהן יכולות לשמש את הקהל, מדוע לא לתקף את הדבר הזה?", שאלה הרבנית שרה סגל-כץ שיחד עם חברותיה ניסתה להירשם לבחינה. לטענתה, "המצב הזה הוא אבסורדי ומייצר היררכיה פסולה, בראש ובראשונה מבחינה הלכתית, בין גברים ונשים".

הנבחנים במרסיי

גם במרסיי ניתן להיבחן, אלא אם מדובר בנשיםצילום: הרבנות הראשית

סגל-כץ יחד עם רבנות נוספות כמו רחל קרן, אביטל אנגלברג, שלומית פלינט ושלומית פיאמנטה, כולן בוגרות מדרשות ומכונים מיוחדים בענייני הלכה בארץ ובחו"ל, שיגרו באמצעות ארגון 'עתים' בשיתוף עם מרכז רקמן באוניברסיטת בר-אילן ותנועת 'קולך' מכתב למנהל מחלקת הבחינות ברבנות הראשית לישראל, הרב יהודה גליקמן, בדרישה לנמק להן מדוע הרשמתן נפסלה. במידה ודרישתן לא תיענה הן ככל הנראה יעתרו לבג"ץ.

יש לציין כי לבחינה בהלכות הנידה אין משמעות בפני עצמה מבחינת הסמכה, אך בסביבת הרבניות נטען כי מעבר בהצלחה של המבחן עשוי להעיד בפני ציבור הפונות אליהן על ידיעותיהן בתחום ועל רמתן המקצועית בנושא.

לדברי עו"ד קפלן, "הרבנות אחראית על עריכת בחינות הלכה מטעמה של מדינת ישראל. לא ייתכן כי האפשרות לגשת למבחנים אלו תהיה חסומה בפני נשים. הנשים המבקשות לגשת לבחינה הינן תלמידות חכמים המהוות כתובת לאלפי נשים בנושאים הלכתיים. דחיית בקשתן היא פגיעה בעולם התורה, במוסדות התורניים בהן למדו ובציבור הרחב שרואה בהן כתובת תורנית". 

חברי מועצת הרבנות בישיבה

חברי מועצת הרבנות בישיבה. יפתחו חלק מהבחינות גם לנשים?צילום: דוברות הרבנות הראשית

גורמים ברבנות ציינו כי הם אינם גוף מלמד, "או מוסד אקדמי", שבוחן את ידיעותיו של כל דורש, אלא כזה שנדרש להסמיך נבחנים לתפקידי רבנות ודיינות.

בנוסף הדגישו הגורמים בפני 'כיפה', כי טענת הרבניות נשמעה גם בקרב חוגים מסויימים ברבנות וכי מועצת הרבנות צפויה לדון באפשרות לפתוח חלק מהבחינות הרלוונטיות עבור נשים המעוניינות להיבחן. כדוגמא לכך הם הוסיפו כי "בסדרת הבחינות הקרובה תתקיים בחינות להכשרת נשים לשמש כמשגיחות כשרות על ידי הרבנות".

יו"ר ארגון 'עתים', הרב שאול פרבר, התייחס לדברים ואמר כי "כשרבי אלעזר בן עזריה עלה לנשיאות, סלקו את שומר הפתח של בית המדרש ונתנו לכל התלמידים להיכנס. רוח זו צריכה להנחות אותנו גם בדורנו, עם הבשורה הגדולה של נשים שבוחרות להתקדם בתוך עולם התורה וההלכה, בתמיכתם והנחייתם של גדולי הרבנים והפוסקים בדורנו. עמדתה של מדינת ישראל והרבנות צריכה להיות קידום לימוד התורה ומתן אפשרות לכל אישה לגשת למבחני ההלכה ולקבל אישור רשמי על לימודיה".

מהרבנות הראשית לישראל נמסר בתגובה כי "מחלקת בחינות של הרבנות הראשית עורכת מבחנים לצורך בחינת כשירותם והסמכתם של רבנים או דיינים ע"פ קריטריונים שנקבעים ע"י מועצת הרבנות הראשית".