נחמן שי: "יהודי רוסיה לא יהיו בני ערובה של המלחמה באוקראינה"

בעקבות כוונתה של רוסיה להפסיק את פעילותה של הסוכנות היהודית במדינה, שר התפוצות תוקף: "הניסיון להעניש את הסוכנות היהודית בשל עמדתה של ישראל לגבי המלחמה הוא פאתטי ומעליב"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/07/22 16:46 כב בתמוז התשפב

נחמן שי: "יהודי רוסיה לא יהיו בני ערובה של המלחמה באוקראינה"
עולים חדשים לישראל. אילוסטרציה, צילום: פלאש 90. נתי שוחט

המלחמה באוקראינה ממשיכה להשפיע גם על יהודי רוסיה. על פי הודעה שיצאה היום (ה'), משרד המשפטים הרוסי דורש להסיר את הסוכנות היהודית מרשימת הארגונים הבלתי ממשלתיים הרשומים במדינה. אחת המשמעויות של הפסקת הפעילות של הסוכנות ברוסיה היא שיבוש העלייה לישראל, שהתגברה עם פרוץ המלחמה באוקראינה לפני כחמישה חודשים.

על ההחלטה המקוממת, הגיב שר התפוצות נחמן שי: "יהודי רוסיה לא יהיו בני ערובה של המלחמה באוקראינה", כתב שר התפוצות, "הניסיון להעניש את הסוכנות היהודית בשל עמדתה של ישראל לגבי המלחמה הוא פאתטי ומעליב. את יהודי רוסיה לא ניתן יהיה לנתק מהקשר ההיסטורי והרגשי למדינת ישראל".

שרת העלייה והקליטה: אין שום סיבה מוצדקת לעצירת הפעילות של הסוכנות

שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה הגיבה להודעת הרוסים ואמרה כי עליית יהודים לישראל היא זכות בסיסית שקיימת לכל יהודי בעולם. "פעילות הסוכנות היהודית מתרחשת בכל רחבי אירופה ויתר היבשות, כך גם ברוסיה, בתיאום מלא עם הרשויות המקומיות. אין שום סיבה מוצדקת לעצירת הפעילות של הסוכנות ועל כן מתקיימים מאמצים דיפלומטים להבהרת הסוגיה והסדרת הפעילות בתיאום".

תמנו שטה הוסיפה ואמרה כי משרדה מחזיק באחריות לעליית יהודים וקליטתם בישראל. "פניתי לאחרונה מספר פעמים לראש הממשלה יאיר לפיד, בכדי שיקיים דיון בדרג המדיני בנושא ואני עומדת בקשר רציף עם מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז. כפי שידענו לעבוד בשיתוף פעולה עם השלטונות ברוסיה במשך עשורים רבים אין לי ספק שימצאו הפתרונות ההולמים".


(הרופא הסרוג שטס לטפל בפצועי המלחמה באוקראינה בראיון מיוחד, ארכיון כיפה)