משרד המשפטים משיק שירות חדש שיחסוך לכולנו זמן רב בחו"ל

השירות החדש יאפשר קבלת אישור על מסמכים ישראלים באופן מקוון, ובלי צורך להתייצב במשרדי הממשלה. שר המשפטים גדעון סער בירך על השינוי: "בעולם קיימת התעניינות בצעד הזה, ומדינות נוספות צפויות ללכת בעקבותינו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/02/22 16:01 ז באדר א'

משרד המשפטים משיק שירות חדש שיחסוך לכולנו זמן רב בחו"ל
גדעון סער, שרי המפלגה יצביעו בעד, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

שר המשפטים גדעון סער יחנוך מחר (ד') שירות מקוון פורץ דרך של אישור מסמכים ישראלים הנדרשים לשימוש בחו"ל הנקראים "אפוסטיל". השירות שיינתן על ידי משרד המשפטים, מאובטח באמצעות חתימה דיגיטלית מאושרת, אשר יאפשר לאזרחים להזמין ולקבל באופן מקוון מסמכים ציבוריים מהרשויות השונות בישראל, או לקבל אימות על מסמכים נוטריוניים המיועדים לשימוש בחו"ל.

אישור אפוסטיל הוא אישור הניתן על ידי רשות מוסמכת של מדינה על גבי תעודות ציבוריות כגון תעודת נישואין, תעודת לידה או כל מסמך רשמי אחר של המדינה או של גוף ציבורי אחר, ומאשר כי התעודה רשמית, מקורית, והונפקה על ידי הרשות המוסמכת לכך. בנוסף, האפוסטיל מאמת כי הנוטריון החתום על מסמך שהופק על ידו הוא אכן נוטריון מוסמך במדינת ישראל.

עד היום, כשאזרח נדרש להמציא תעודה ציבורית או אישור נוטריוני למדינה בחו"ל הוא היה נאלץ להגיע פיזית למשרד החוץ בירושלים, או להגיע פיזית לבתי המשפט על מנת לקבל אישור רשמי המאמת את המסמך לשימוש בחו"ל. כ-400,000 תעודות אפוסטיל הופקו באופן הזה מדי שנה. כל התהליכים הללו עומדים להשתנות בזכות פיתוח חדשני של משרד המשפטים שהוביל את המעבר לאפוסטיל דיגיטלי. מעתה יוכלו המבקשים להנפיק אפוסטיל בלחיצת כפתור, בין אם מדובר בתעודה ציבורית ובין אם מדובר באישור נוטריוני.

הרשות הממשלתית הראשונה שהחלה להנפיק תעודות אפוסטיל באופן דיגיטלי, מבלי לאמת את המסמך במשרד החוץ, היא יחידת הרשם לענייני ירושה במשרד המשפטים.  

שר המשפטים גדעון סער אמר: "לפני מהלך הדיגיטציה - היה מדובר ב-4 תחנות פיזיות שונות שצריך היה האזרח לעבור בהן – חוויות שירות מסורבלת ביותר. החלפנו את כל ה-4 תחנות בתהליך דיגיטלי אחד, יעיל ונוח. מעבר לשירותי דיגיטל הכרחי בעידן הנוכחי. הצלחנו לייצר גם תקדים בינלאומי של יצירת חותמת אפוסטיל ללא מגע יד אדם. בעולם קיימת התעניינות בצעד הזה, ומדינות נוספות צפויות ללכת בעקבותינו".