אין דיל ויש דיין

"שופטים ושוטרים תתן לך" - על מינוי שופטים במקרא ובמציאות - ד"ר אביעד הכהן

חדשות כיפה ד''ר אביעד הכהן 28/12/02 00:00 כג בטבת התשסג

לפני כמה שבועות מחה ברבים אחד מחברי הוועדה למינוי שופטים על ה"דילים"- העסקאות שנרקמות בחדרי חדרים במינוי מקורבים לתפקידי שיפוט. רינונים דומים נשמעים כל אימת שיש צורך במינוי מפכ"ל חדש למשטרה, או במינוי אלופים חדשים בצה"ל.
מיהם הראויים למנות שופטים ונושאי מישרה אחרים? אלו כישורים ותכונות אופי דרושים למילוי המשרה? סוגייה זו נדונה הרבה במשפט העברי, ולא בכדי פותחת פרשתנו בציווי "שופטים ושוטרים תתן לך".
"תתן לך", אבל כיצד? עיון בסוגיה זו בדברי המקרא ובספרות חז"ל, בדברי הפרשנים ובספרות הפוסקים, מעלה סמכות מרתקת של מאפיינים שבהצטרפם יחדיו יוצרים פסיפס עשיר של תכונות ונהלים הראויים לשמש דוגמא לכל מערכת משפט בת ימינו.
ראשית ותכלית המינוי היא "ושפטו את העם", היינו: לא רק יכולת ניתוח משפטית אנליטית מבריקה וידיעת החוק, אלא גם היכרות ואוזן קשובה לרחשי לבו של הנמען, "העם".
הדרישה השניה היא "משפט צדק", יכולת להגיע לא רק לתוצאה משפטית "נכונה", אלא גם לתוצאה "צודקת", שעושה צדק עם בעלי הדין הן לפי הדין, הן לפנים משורת הדין שהיא אחת ממידות שבה נתברך המשפט העברי. וכן אומר הנביא: "לא למראה עיניו ישפוט ולא למשמע אזניו יוכיח, ושפט בצדק דלים והוכיח במישור לענווי ארץ" (ישעיהו יא, ג-ד). הדרישה השלישית היא היושר, האיסור "להכיר פנים במשפט".
תיאור מאלף של המתח בין מינוי שמקורו ב"ועדה מסדרת", לבין מינוי שבו נוטל חלק הציבור כולו, בא בדברי אברבנאל אל אתר: "מינוי השופטים- יש מלכויות שהוא מתחת יד המלך, כי הוא אשר יצווה: ,בעיר פלונית יהיו השנה הזאת השופטים פלוני ופלוני' וכן בכל שאר הערים...ויש ארצות שמינוי השופטים הוא בידי עם הארץ (=כלל הציבור), שהמה ימנו עליהם השופטים...והנה אדון הנביאים באר בזה שהשופטים שיהיו בישראל, שאין ראוי שימנה אותם המלך, ולא יהיו מידו, אבל שהעם ימנו אותם, רוצה לומר: שכל שבט ושבט ימנה את השופטים הראויים בכל עיר מעריהם".
ומהן התכונות הנדרשות משופט? כותב הרמב"ם: "בית דין של שלושה צריך שיהיה בכל אחד מהם שבעה דברים, ואלו הן: חכמה, ענווה, יראה, שנאת הממון, אהבת האמת, ואהבת הבריות ובעלי שם טוב. ובמה יהיו אהובים לבריות? בזמן שיהיו בעלי עין טובה, ונפש שפלה, וחברתן טובה, ודיבורן ומשאן בנחת עם הבריות, ובכלל אנשי חיל שיהיה להן לב אמיץ להציל עשוק מיד עושקו (סנהדרין ב,ז) והוסיף עליו הגר"א- הגאון מווילנא: הדיין צריך להיות מופלג בשני דברים אלו: בתורה- צריך להיות בקי בכל חדרי התורה, ובענייני העולם- צריך להיות פיקח בכל אופני ערמומית כדי שיבין האמת".
דין אמת ודיין אמת לאמתו- זוהי כל התורה כולה, ואידך אך פירושא הוא.