מערת המכפלה תונגש לנכים?

משרד הביטחון ממשיך בתכנון וביצוע של הנגשת מערת המכפלה. הוא לא ממתין לוואקף, וקבע לעצמו יעד להתקין את המעלית עד חגי תשרי. בשלב זה, החל תכנון הביצוע. ח"כ יוגב: "מקווה שבעלי המוגבלויות יוכלו להתפלל על קברי אבות ללא הפרעה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/01/19 09:54 יא בשבט התשעט

מערת המכפלה תונגש לנכים?
מערת המכפלה, צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

בשורה עבור בעלי המוגבלויות. באוקטובר האחרון נערך דיון בוועדת המשנה לענייני יהודה ושומרון של ועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ מוטי יוגב. במהלך הדיון העלו נציגי מערכת הביטחון קשיים שנתקלו בהם מול הוואקף המוסלמי, שמסרב לדון בהנגשת המקום. יועץ שר הביטחון לענייני התיישבות, קובי אלירז, אמר אז כי משרד הביטחון לא יחכה להסכמות הוואקף לנצח וכי בכוונתו להשלים את ההנגשה עבור בעלי המוגבלויות באתר הקדוש עד תום השנה העברית.

הנגשת מערת המכפלה הוא נושא הנגרר כבר שנים ארוכות, עקב התנגדות הוואקף המוסלמי ועל אף פניות חוזרות ונשנות והבטחות חוזרות ונשנות של הגופים הרלוונטיים. מוביל המאבק להנגשת המערה לנכים הוא יו"ר ארגון 'בצלמו', שי גליק, העוסק בנושא ללא הפסקה. בשנה האחרונה אף נשלחה עצומה לראש הממשלה בנושא, עליה חתומים אישים מימין ומשמאל, אך עד כה ללא הועיל.

בשל פיזור הכנסת והיעדר דיונים נוספים בוועדת המשנה, ולאחר פנייה של ארגון הימין "בצלמו", ביקש יוגב עדכון במגעים עם הוואקף. יו"ר ועדת המשנה נענה כי המגעים מתנהלים במקביל לקידום תכנון המעלית, שתושלם עד לחגי תשרי. 

ח"כ מוטי יוגב, יו"ר המשנה לענייני יהודה ושומרון, אמר: "לאחרונה, נתבקשנו לדחוף דרך הוועדה סוגיות הקשורות להתיישבות היהודית בחברון: העברת האחריות לקו המים מקרית ארבע לחברון לידי 'מקורות', סיום מנדט כוח TIPH והנגשת מערת המכפלה לבעלי מוגבלויות. בוועדת המשנה דחפנו את הנגשת מערת המכפלה, והובטחנו כי מעלית ההנגשה לבעלי מוגבלויות תהיה מוכנה עד לראש השנה תש"פ. הוואקף לא יוכל לעכב יותר את תהליך הביצוע. 

יוגב הוסיף: "בחמש השנים האחרונות קידמנו בוועדת המשנה לענייני יהודה ושומרון של ועדת החוץ והביטחון נושאים רבים: דחפנו להגדלת תקציב מרכיבי הביטחון ליישובים, הבאנו תקציב של למעלה מ-240 מיליון ש"ח לצי האוטובוסים הממוגנים, אנו מטפלים בתכנית עבודה לשיפור הכיסוי הסלולרי וקידמנו תכנית אב לתחבורה לשנת 2040 - הכוללת רכבות ואף שדה תעופה ביו"ש. אני מקווה שבקרוב בעלי מוגבלויות יוכלו להתפלל על קברי אבות ללא הפרעה".