מכתב קציני מילואים לליברמן: בטל את פקודת השירות המשותף ואת שילוב הלוחמות בצה"ל"

הקצינים, עד דרגת סא"ל שאליהם הצטרף גם קצין רפואה ראשי וחבר הכנסת לשעבר אריה אלדד, דרשו משר הביטחון "לממש את התחייבותו עת כניסתו לתפקיד, לבטל את קיצור השירות ולהוציא את השיקולים החברתיים מצה"ל" ובכך "למנוע פגיעה חמורה ומיותרת בעוצמתו של צה"ל"

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/11/17 13:48 ח בכסלו התשעח

מכתב קציני מילואים לליברמן: בטל את פקודת השירות המשותף ואת שילוב הלוחמות בצה"ל"
לא יכול להיות שהכל רע בצבא. חיילי מילואים באימון, צילום: ארי פולד

על רקע הכוונה לשלב את לוחמות השיריון החדשות בפעילות מבצעית בדרום, 70 קצינים במילואים, ובהם תא"ל במיל' וחבר הכנסת לשעבר אריה אלדד, שיגרו היום (ראשון) מכתב לשר הביטחון אביגדור ליברמן בדרישה שיבטל את פקודת השירות המשותף של צה"ל ויפעל לביטול שילוב הבנות בתפקידי הלחימה.

"אנו, קצינים במערך הלוחם בשירות מילואים בצה"ל, שצה"ל הוא אחד הדברים היקרים ביותר לליבם", כתבו הקצינים לליברמן, "פונים

אליך מתוך תחושת אחריות, שותפות והערכה למערכת הביטחון ולעומדים בראשה".

לדברי הקצינים, מדרגות סגן ועד לסא"ל שאליהם הצטרף כאמור אלדד ששימש כקצין רפואה ראשי, הם "עוקבים בדאגה אחרי שינויים משמעותיים שמתרחשים בצבא הנוגעים הן להגדרות יסוד של תפקיד הצבא והן למציאות בקרב היחידות הלוחמות בשטח. בשנים האחרונות, הוגבר באופן דרמטי שילוב נשים בתפקידי לחימה שונים, והוחלט על פתיחת מקצועות קרביים חדשים לנשים".

הקצינים הוסיפו וטענו כי בדיקות שערך הצבא בעצמו שללו "את המהלך הזה ומציבות מעליו עננה גדולה ומטרידה, בייחוד לאור העובדה שהנתונים לא הובאו כראוי לעיני הציבור".

מוקדם יותר פורסם כי 13 לוחמות שיריון, שסיימו את מסלול הכשרתן, צפויות להשתלב בקרוב בתעסוקה מבצעית בגבול ישראל-מצרים. בצה"ל מתכוונים לבחון את שלב הפעילות המבצעית ובכך להחליט האם להמשיך בגיוס בנות לשיריון או הקפאת היוזמה.

שר הביטחון והרמטכל בזירת הפיגוע

שר הביטחון והרמטכלצילום: Ariel Hermoni/Ministry of Defense

חותמי המכתב לא מוכנים לחכות כראיה לכך שמדובר במהלך מסוכן, הם השתמו בדו"ח נציב קבילות החיילם שפורסם לפני מספר חודשים ואמרו כי הוא מוכיח את הפגיעה הקשה של מהלך שילוב הלוחמות בצה"ל, "הורדת רף האימונים, שינוי בדרישות המבצעיות, אחוזי נשירה גבוהים, העדר מוטיבציה, בעיות משמעת, הפחתה בציוד הלחימה בעת פעילות מבצעית" וכן בעיות בריאותיות שלטענתם הבנות הלוחמות חשופות אליהן כמו "צניחת רחם, פגיעה ברצפת האגן, שברי מאמץ חמורים באחוזים גבוהים ועוד".

לסיום כתבו הקצינים כי "כמי ששותפים לאורך כל השנה - תחת פיקודו של הדרג הבכיר ותחת אחריותך המיניסטריאלית - לאחריות על

תפקודו המבצעי של צה"ל ועל שלום החיילות והחיילים ובריאותם, אנו קוראים לך לעצור את המרוץ לשילוב הבנות בתפקידי הלחימה, לבטל את פקודת השירות המשותף ובכך למנוע פגיעה חמורה ומיותרת בעוצמתו של צה"ל, בנשים המתגייסות ובלוחמים המסכנים את חייהם למען שמירה על ביטחון ישראל".

מארגון 'אחים לנשק' שיזמו את המכתב נמסר כי "למעלה משבעים קצינים לוחמים המשרתים באופן פעיל, במערך המילואים של מדינת ישראל אינם דבר של מה בכך. הדיון על שילוב הבנות בתפקידי הלחימה זהו דיון מקצועי שחייב להיעשות בשקיפות מלאה ובענייניות אמתית. לא יכול להיות שערכים חברתיים, יהיו טובים ככל שיהיו, כמו שוויון, אהבת האחר ופמיניזם יעקפו את ערך הניצחון ויותירו אותנו עם צבא פחות חזק ופחות ענייני".

בארגון דרשו מליברמן "לממש את התחייבותו עת כניסתו לתפקיד, לבטל את קיצור השירות ולהוציא את השיקולים החברתיים מצה"ל, צה"ל חייב לנצח ובשנת 2018 עדיין צריך יחידות שדה בעלות יכולות פיזיות גבוהות ויכולת התרכזות רק בלחימה".

בתגובה למכתב הקורא לביטול פקודת השירות המשותף ושילוב נשים בקרבי, אמרה ח"כ רחל עזריה מכולנו החברה בוועדת חוץ ובטחון כי "בזמן שהמתנגדים לשירות נשים בצה"ל יוצאים בקמפיינים נגד שרות קרבי לנשים, בצה"ל עשו עבודה רצינית. בוועדת חוץ ובטחון ראינו דו"ח מפורט ממחקר רפואי המתייחס לצעדים שיש לנקוט, והתנאים לשרות קרבי לנשים נקבעו בהתאם".

לדבריה, "רבנים אלו לא מצליחים להשפיע אפילו על הבנות הדתיות, שמתגייסות לצה"ל בהמוניהן. אני סומכת על הרמטכ"ל שיודע מה טוב לביטחון ישראל, ועל הצעירות המתייצבות להגנה על מדינת ישראל".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן