תרומות והשתלות איברים

סקנדל שאדם מגיע למצב שכדי לחיות הוא צריך למכור אבר, אומר הרב אבינר בראיון. הרב מתיר תרומת איברים מהמת. ובסוף הראיון מגיעה בשורה טובה…

חדשות כיפה עידן יוסף 27/12/02 00:00 כב בטבת התשסג

שר הבריאות ירחיב בקרוב את מעגל תורמי האברים לשאר קרובי משפחה שיכולים לתרום, כגון דודים, דודנים וכדומה. לתורם יוענק פיצוי כספי בגין אובדן ימי עבודה, הוצאות נסיעה וכו'. המתנגדים טוענים שהדבר עלול להביא לידי מדרון חלקלק שיוביל לסחר באיברים
זה חשש רחוק. בכל דבר יש חשש, אבל זה נשמע חשש רחוק.
האם אתה רואה תרומת איברים כדבר פסול?
זה לא דבר אסור מהדין, מותר לאדם למכור איברים. כל החברה בנויה באופן שאדם עשיר משיג הרבה דברים, רופא יקר וכדומה, ואילו אדם עני שאינו משיג רופא יקר. הוא לפעמים עובד בעבודה מסוכנת כדי להתפרנס. זאת אומרת, הדבר הזה אינו חורג מאותו סוג של בעיות – שיש פער חברתי. פער חברתי הוא בעיה. יש יותר מידי עניים. לא שמה שיש עשירים זה רע. הבעיה אינה שמישהו מוכר אבר, הבעיה היא שאנשים נקלעים למצב עוני בו הם נאלצים למכור אבר כדי להתפרנס.
יש הפקעת מחירים מצד התורמים
נכון, זה סקנדל שאדם מגיע למצב שכדי לחיות הוא צריך למכור אבר. זו תעודת עניות לחברה האנושית.
ישנם חלקים רבים בחברה הישראלית שאינם תורמים אברים ונועצים את הסיבה בהלכה היהודית. יש לכך ביסוס?
לא מדובר על תרומת אברים מאנשים חיים, אלא ממתים. במסגרת ההלכה מותר ואף מצווה לתרום אברים בתנאים מסוימים כמו כל דבר.
ולמה רבנים חרדים לא מתירים?
צריך לשאול אותם. באמת צריך לתרום אברים, ויחד עם זה צריך לשנות את הנהלים בצורה כזאת שאנשים דתיים יהיו מובטחים שהדבר יעשה על פי ההלכה. ככל שיובטח שהדבר יעשה על פי ההלכה, כך יותר יתרמו.
למה גם בקרב האוכלוסיה החילונית והמסורתית אחוז התורמים נמוך?
כנראה שגם הם בדברים מסוימים מתחשבים מאוד בהלכה. לכן זה מה שצריך לעשות – לחוקק חקיקה שתגן על התורמים.
חלק מהתרומות מועברות לגויים. אין עם זה בעיה?
השאלה הזאת אינה עומדת על הפרק, כי זה מאגר בינלאומי; אנחנו תורמים לאמריקאים והם תורמים לנו, כי התרומות צריכות להיות מותאמות.
ואין באמונה הדתית חשש שיקומו חסרי אברים בתחיית המתים?
בתחיית המתים אדם יקום בריא. בין שנפגע לו אבר על ידי תאונה או מחלה, וקל וחומר אם הוא תורם.


הערת המערכת: בסוף הראיון הגיעה הבשורה כי החל מעתה מופיע בכל כרטיס תורם סעיף שנאבקו עליו רבות המאפשר שילוב חוות דעת של אישיות רבנית על פי בקשת המשפחה לקביעת רגע המוות. מצווה גדולה לתרום איברים לאחר מיתה, ניתן לקבל כרטיס תורם בפניה לאגודת אדי 1800609610.