מועצת בנימין: "דו"ח המבקר כולל לא מעט טעויות"

במועצה האזורי הגיבו לדו"ח שביקר את הליך המינוי של עובדים בכירים ואת הקמת התשתיות במאחזים לא מורשים. "לא בכדי זוכה המועצה בפרס ניהול תקין מדי שנה, המבקר בחר להתעלם מהמורכבות המשפטית והמדינית ביו"ש"

חדשות כיפה דויד ליבנה 09/07/18 16:12 כו בתמוז התשעח

מועצת בנימין: "דו"ח המבקר כולל לא מעט טעויות"
ראש מועצת בנימין, אבי רואה, צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

תגובת מועצת בנימין לדו"ח מבקר המדינה:

"דו"ח המבקר אודות מועצה אזורית מטה בנימין כולל ממצאי ביקורת שבהם לא מעט טעויות עובדתיות ומשפטיות מהותיות, הנובעות מאי היכרות או מתן פרשנות מוטעית להוראות הדין, או לחילופין, מוצגים באופן מגמתי שאינו תואם את העובדות בפועל וכן את הוראות הדין הרלוונטיות ו/או הנחיות הרגולטור.

"לא בכדי זוכה המועצה בפרס ניהול תקין מידי שנה ולמעמד 'רשות יציבה'. מדובר ברשות מקומית הפועלת בסטנדרטים הגבוהים ביותר (בוודאי ביחס לרשויות מקומיות אחרות) של הקפדה על הניהול התקין. כפי שמוכח בתשובת המועצה לדו"ח, ההליכים והפעולות שנסקרו במסגרת טיוטת הדו"ח, בוצעו לאחר הפעלת שיקול דעת של נושאי המשרה במועצה, לווו בייעוץ משפטי ו/או מקצועי שוטף, תועדו בפרוטוקולים ופורסמו בשקיפות מלאה.

"על אף שהמועצה חולקת על רוב ממצאי טיוטת הדו"ח, המועצה מצהירה באופן חד משמעי כי היא מחויבת לאמות מידה של מינהל תקין ופעולה על-פי כל דין, ולכן תעשה כל שיידרש כדי לתקן כל פגם שנפל בהתנהלותה בעבר באם יתברר כי נפל כזה. כמו כן, המועצה תבחן את המלצות משרד מבקר המדינה שיינתנו במסגרת הדו"ח הסופי ותשקול לאמצן לגבי התנהלותה בעתיד. להלן בקצרה תגובתנו לנושאים השונים".

בנושא הסדרת נהלים בתחום כוח אדם:
1. "בסוגיית קבלת עובדים שלא כדין: כפי שמעיד הדו"ח עצמו, לא קיים נוהל ברור ומחייב בנושא זה לרשויות ביו"ש. המועצה באופן וולנטרי אימצה נהלים על פי חוזרי מנכ"ל משרד הפנים למרות שאינה מחויבת בכך, שכן אלה אינם חלים ביו"ש. הדו"ח מלין על כך שלא אימצה את הנהלים הנכונים, על אף שאותם נהלים "נכונים" לא הוגדרו עבורה ככאלה על  ידי אף גורם חוקי". 

2. "בהמשך לסוגיה זו, יש לציין כי מזה שנה החלה המועצה בביצוע שינויים מרחיקי לכת בתחום משאבי האנוש במועצה, כולל מינוי מנהלת אגף חדשה, אשר מקפידה לתקן את כל הליקויים. למרות היותו מודע לשינויים ולתיקונים שביצעה המועצה בשנה האחרונה, הדו"ח מדווח על התקופה שעד 6.17 ובוחר להתעלם מהמהלכים שבהם נקטה המועצה מאז, ולהציג תמונת מצב שאינה עדכנית ואינה תואמת את התנהלות המועצה כיום".  

בנושא מינוי עובדים בכירים:
"נבדק ונמצא על ידי משרד הפנים, שהעובדים שזכו במכרז לתפקידים שנדונו בדו"ח עומדים בדרישות שנקבעו בקובץ תיאורי התפקידים. משרד הפנים בדק ומצא גם כי גם אם תנאי הסף במכרזים שנבדקו היו תואמים את אלה שנקבעו בקובץ תיאור התפקידים כלשונם (ללא השינויים שעליהם מדווח הדו"ח) בכל זאת היו עומדים המועמדים בתנאי הסף. אישור זה של משרד הפנים לעמידת המועמדים בתנאי הסף המופיעים בקובץ תיאור התפקידים, מהווה את העדות הטובה ביותר כי המכרזים לא הותאמו למידותיהם של המועמדים שזכו בתפקידים". 

בנושא השקעות המועצה ב"מאחזים בלתי מורשים":
"המועצה פועלת בתוך מציאות משפטית סבוכה בכל הנוגע לדין החל ביהודה ושומרון בכלל ודיני התכנון והבניה בפרט. המועצה סבורה כי בכתיבת דו"ח הביקורת, על עורכי הביקורת להתייחס למציאות המאתגרת של ההתיישבות ביהודה בשומרון המלווה את התנהלות המועצה מידי יום ביומו. בלתי ניתן לכתוב טיוטת דו"ח סבירה והוגנת, מבלי לתת ביטוי לאתגרים אלה".
 
"על אף שהמועצה חרטה על דגלה להתנהל בהתאם להוראות הדין, המועצה אינה יכולה להפקיר את תושביה אשר התיישבו בשטח המוניציפלי של המועצה באישור ובשליחות ובעידוד של מדינת ישראל. מחובתה של המועצה לספק להם תנאי מחייה ושירותים מוניציפאליים מינימאליים וחיוניים. 

"במסגרת ביצוע הפרויקטים השונים, מתקיימת לעיתים התנגשות בין החובה החוקית החלה על המועצה להעניק את השירותים המוניציפאליים החיוניים לתושביה (לדוגמא שירותי חינוך מכוח חוק חינוך חובה) לבין החובה החלה על המועצה כרשות מוניציפאלית לפעול על פי דיני התכנון והבניה". 

"כדי להימנע ככל האפשר מהתנגשות זו, מקפידה המועצה לשמור על מספר עקרונות חשובים: 
1. המבנים והפרויקטים חיוניים לקיום השוטף של תושבי היישוב
2. מבנים יבילים ולא מבני קבע
3. מדובר ביישובים היושבים על אדמות מדינה או אדמות סקר אשר המדינה הודיעה כי בכוונתה להסדירם –  ואשר באחדים מהם כבר הוחל בהסדרה באופן מעשי, כדוגמת חרשה, עדי עד ועוד. 

"ממשלת ישראל, שהבינה את האבסורד שנוצר בשטח, הקימה ב-2.16 את ועדת ההסדרה בראשות השופטת ד"ר חיה זנדברג. הועדה פרסמה את ממצאיה ב-2.18 וממשלת ישראל פועלת לקדם את מימושן. על מנת לתת מענה לתקופת הביניים עד לביצוע ההסדרה, הוגשה השבוע הצעת החוק 'ישובים ושכונות בהליכי הסדרה'.

"הצעת החוק קובעת כי עד שיושלם הליך ההסדרה, יוכלו הרשויות לספק שירותים מוניציפליים אלמנטריים לתושבים".

ראשי שדולת א״י בכנסת, ח״כ יואב קיש וח״כ בצלאל סמוטריץ', הגיבו לדו״ח המבקר בנושא ההתיישבות הצעירה, ואמרו: ״דו"ח המבקר בנושא ההתיישבות הצעירה בבנימין מחדד את הצורך האקוטי בהצעת החוק שהגישה אתמול שדולת א"י בכנסת.

"הדו"ח חושף את המצב הבלתי-אפשרי אליו נקלעו אלפי משפחות בישובים הצעירים, והמועצות האזוריות ביו"ש, כתוצאה ממחדל מתמשך וגרירת רגליים בהסדרת המאחזים. 

"מהדו"ח עולה ביתר שאת הצורך במענה מוניציפלי לתקופת-הביניים של ההסדרה, כדי לתקן את המצב האבסורדי בו הממשלות אכלו בוסר ושיני האזרחים תכהינה. באם הממשלה לא תתן מענה מיידי לצורך זה, נקדם את החוק עוד לפני תום פגרת הכנסת״.

סגן ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ אמר כי ״תפקידנו הוא לדאוג לתושבי ויישובי  בנימין, פיתוחם ושגשוגם ואני מתחייב שכך נמשיך לעשות ללא מורא ופחד. תפקידה של הממשלה הוא להסדיר סוף סוף את ההתיישבות כולה בבנימין ובכל יישובי יהודה ושומרון. תפקידו של מבקר המדינה הוא לא לחרוג מסמכותו ולפגוע באמצעות ביקורת לא לגיטימית בזכותם של אלפי מתיישבים לחיות חיים נורמליים״.