דו"ח המבקר: פגמים חמורים במינוי עובדים במועצת בנימין

דו"ח הביקורת על השלטון המקומי מעלה חשש שתוצאות מכרזים נקבעו מראש, ותנאי הסף הותאמו למידותיהם של אלה שהמועצה חפצה ביקרם. המבקר יצא גם נגד תכנון והקמת תשתיות ומבנים במאחזים לא מורשים

חדשות כיפה דויד ליבנה 09/07/18 16:00 כו בתמוז התשעח

דו"ח המבקר: פגמים חמורים במינוי עובדים במועצת בנימין
מבקר המדינה, יוסף שפירא, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, פרסם היום (ב') את דו"ח הביקורת על השלטון המקומי לשנת 2018. הביקורת ברשויות המקומיות שנבדקו מקיפה מגוון נושאים שעוסקים בביטחון ובבטיחות, בקיום מכרזים והתקשרויות, בהקצאת מקרקעין, במתן תמיכות, בקבלת עובדים, באישור תקציבים בלתי רגילים ובהיבטים של תכנון ובנייה ושל רישוי עסקים.

גם בדו"ח זה הושם דגש על השמירה על טוהר המידות, על עקרונות השוויון, על דיני המכרזים ועל מינהל תקין. 

במסגרת הדו"ח נערכה ביקורת במועצה האזורית בנימין, ממנה עלו פגמים חמורים במינוי עובדים בכירים במועצה, ובהם בחירת מועמדים שבעת זכייתם במכרזים חלקם לא עמדו בתנאי הסף המתחייבים. 

המבקר ציין כי עולה חשש שתוצאות מכרזים נקבעו מראש ותנאי הסף הותאמו למידותיהם של אלה אשר המועצה חפצה ביקרם. בפרט היו פגומים תהליך קבלת ההחלטות והאופן שבו מונה הגזבר לשעבר לתפקיד שנברא במיוחד עבורו.

עוד נאמר כי לרשות המועצה האזורית עומד סכום של כמיליארד שקל במסגרת תב"רים  - תקציב בלתי רגיל (תקציב פיתוח). מתוך סכום זה מממנים, בין השאר, תכנון והקמת תשתיות ומבני ציבור במאחזים לא מורשים. זאת חרף משוכות מדיניות, קנייניות ותכנוניות. יוצא אפוא, שהיא פועלת שלא כדין.

כמו כן נמצא כי משרדי החינוך, הפנים והתחבורה וכן הקרן הקיימת לישראל - מעורבים במימון תב"רים לתכנון ובנייה במאחזים לא מורשים בתחומי המועצה האזורית ובסביבותיה. 

לדברי המבקר, "בעוד משרדי ממשלה וגופים אלה משקיעים ממשאביהם בעבודות בינוי ופיתוח בתחומי המועצה, זרוע שלטון אחרת - יחידת הפיקוח של המינהל האזרחי - משקיעה ממשאביה כדי לאתר בנייה בלתי חוקית ולצוות על הריסתה. 

"לא זו אף זו, המועצה, במימון משרדי ממשלה, ממשיכה לבנות מבנים לא מורשים ופותחת תב"רים חדשים גם אחרי שהמנהל האזרחי הוציא כנגדם צווי הפסקת עבודה וצווי הריסה - למשל טיילת ושביל אופניים באזור טלמון, שבחלקם הוקמו על קרקע פרטית".

בהמלצותיו כתב שפירא בין היתר כי "מחובתה של המועצה לאכוף את דיני התכנון והבנייה ולהימנע מלבנות בעצמה בניגוד לדינים אלה. על משרדי הממשלה, ובכללם משרדי החינוך, הפנים והתחבורה, וכן על הקרן הקיימת לישראל, להימנע מסיוע למימון באמצעות כספי המדינה של פעולות במקרקעין שלא הותרו כדין. על כן שומה על משרדי הממשלה ועל גופים אלה לוודא את קיומם של האישורים הדרושים להפעלת הפרויקטים". 

לתגובת מועצת בנימין לדו"ח מבקר המדינה לחצו כאן