"הפלסטינים נוצלו כבובות ולא כבני אדם"

יועצו של טראמפ למזרח התיכון דיבר בכינוס של מועצת הביטחון של האו"ם: "החמאס והג'יהאד אשמים בסבל של תושבי עזה". השגריר הישראלי דנון: "אונר״א כשלה בשיקום הרצועה והצליחה רק בהסתה נגד ישראל"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 22/05/19 20:40 יז באייר התשעט

"הפלסטינים נוצלו כבובות ולא כבני אדם"
ג'ייסון גרינבלט, שליח ארה"ב למזרח התיכון, צילום: יונתן סינדל פלאש 90

דיון מיוחד של מועצת הביטחון של האו"ם התקיים היום (ד'), בנושא סוכנות הפליטים של האו"ם, אונר"א, (סוכנות הסעד והסיוע לפליטים פלסטינים), האמונה מטעם הארגון על מה שמכונה 'בעיית הפליטים הפלסטינים'. כזכור, בספטמבר האחרון הודיע נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ כי ארה"ב תפסיק להעביר כספים לאונר"א, וכינה את פעילותה "הליך פגום מהיסוד".

בדיון שהתקיים אמר שליחו של הנשיא טראמפ למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, כי אונר"א היא לא זו שתפתור את הסכסוך עם ישראל, וכי באונר"א ניצלו את הפלסטינים כבובות פוליטיות: "לא נקדם שלום בר-קיימא אם נמשיך להתעלם מכך שאונר"א כשלה במימוש המנדט שקיבלה מהאו"ם", אמר גרינבלט. "הקהילה הבינלאומית מחוייבת לספק עתיד טוב יותר לפלסטינים ולילדיהם. הם הוחזקו בני ערובה יותר מדי זמן בגלל החלטות האו"ם ונמהיגות חלשה". הוסיף.

עוד אמר השליח האמריקאי כי "צריך לדבר בכנות: מגיע לפלסטינים טוב יותר. לא צריכים להמתין עד שיושג פתרון לסכסוך הישראלי פלסטיני". והוסיף כי "יש לתכנן את תקופת המעבר מהמודל של אונר"א למודל של חברה אזרחית שתיקח לידיה את האחריות על הפלסטינים. אונר"א לא תפתור את הסכסוך עם ישראל".
גרינבלט האשים את הסוכנות כי מנצלת את הפלסטינים: "ארה"ב תרמה לאונר"א שישה מיליארד דולר מאז הקמתה, יותר מכל מדינה אחרת. אך שנה אחרי שנה תקציב אונר"א לא עמד במשימות ונוצר גרעון. לא ניתנה לפלסטינים הזדמנות לבנות עתיד. ניצלו אותם כבובות פוליטיות ולא כבני אדם". 

גרינבלט התייחס גם למצב ברצועת עזה ותקף את ארגוני הטרור השולטים ברצועה: "לא מקובל שהחמאס והג'יהאד האיסלאמי ימשיכו להשתמש באזרחים בעזה - כולל ילדים - כמגן אנושי. לא יהיה סוף לסבל של תושבי עזה עד שכולנו נגיד בפומבי את מה שכולכם חושבים - הארגונים הללו אשמים בסבל של התושבים בעזה".

השגריר דנון בדיון

השגריר דנון בדיוןצילום: יח"צ

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, אמר בדיון כי הסוכנות רק מעצימה את הבעיה במקום לפתור אותה: "כבר שנים שאונר"א מעצימה את בעיית הפליטים במקום לנסות ולפתור אותה תוך כדי אימוץ עמדה פוליטית חד צדדית", תקף דנון. "בתי הספר של הארגון הוסבו לתשתיות טרור והסתה כאשר מעל האדמה מחולקים ספרי לימוד המכחישים את קיומה של ישראל ומתחת לאדמה נחפרו מנהרות של חמאס". 

דנון הוסיף כי הגיע הזמן להודות בכישלון: "אונר״א כשלה בשיקום הרצועה והצליחה רק בהסתה נגד מדינת ישראל. המנדט של אונר״א חייב להסתיים ובהקדם״ אמר.