ארה"ב מודיעה רשמית: מבטלים את הסיוע לפליטים פלסטינים

מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה באופן רשמי על הפסקת המימון לסוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם, אונר"א, ושאר קרנות הסיוע לפליטים הפלסטינים. טראמפ: "הליך פגום מהיסוד". הפלסטינים: "מדובר במתקפה חמורה עלינו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/09/18 20:32 כא באלול התשעח

ארה"ב מודיעה רשמית: מבטלים את הסיוע לפליטים פלסטינים
טראמפ ונתניהו, צילום: פלאש 90. קובי גדעון

הממשל האמריקאני בראשותו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע באופן רשמי אמש (יום ו') על ביטול המימון של כל קרנות סיוע האו"ם לפליטים הפלסטינים, בהן אונר"א. בהודעה מטעם מחלקת המדינה נכתב כי "הממשל בחן בקפידה את הנושא והחליט שארה"ב לא תוסיף לממן עוד את סוכנויות האו"ם שתומכות בפליטים הפלסטינים. ארה"ב תקדם דיאלוג עם האו"ם ומדינות אחרות על 'מודלים חדשים וגישות חדשות', שעשויות לכלול סיוע". נביל אבו רודיינה, דוברו של אבו מאזן, הגיב להחלטה האמריקנית ואמר כי מדובר ב"מתקפה חמורה" על העם הפלסטיני. 

בהודעה, הגדירה מחלקת המדינה את פעילות הסיוע לפליטים "הליך פגום מהיסוד": "מעבר לבור התקציבי עצמו והכשל בחלוקת השותפות בנטל באופן ראוי ומתאים, המודל העסקי הבסיסי וההתנהגות הפיננסית של אונר"א - שמבוססים על קבוצה של זכאי סיוע שמתרחבת בלי סוף ובמהירות גוברת - הם פשוט דבר שאינו בר-קיימא ושנמצא במשבר במשך שנים רבות".  

"ההחלטה האמריקנית מהווה הפרה של החלטות האו"ם. עונש כזה לא ישנה את העובדה שלארה"ב אין יותר תפקיד באזור", אמר דוברו של הרשות הפלסטינית. דובר אונר"א התייחס גם כן להחלטה האמריקנית ואמר כי הוא מופתע מההחלטה. הדובר, כריסטופר גאנס, הוסיף כי הוא דוחה את הטענה האמריקנית כי תוכניות הסוכנות "פגומות מהיסוד".

הודעת מחלקת המדינה פורסמה לאחר שב"וושינגטון פוסט" דווח הבוקר על המהלך הצפוי, אשר מהווה חלק מחישוב מחודש של השקעותיה של ארצות הברית - כך שיתאימו למדיניותה בנוגע לתוכנית השלום הישראלית-פלסטינית. המימון החסר אמור לאלץ לשנות את ההגדרות של זהות הפליטים - כיוון שלא יהיה די כסף לסייע למי שמוגדר פליט כעת, ולמי ששמורה הזכות לשוב לביתו.

בהודעה מפורטת שצפויה להתפרסם בשבועות הקרובים, מתכוון הממשל להביע את מורת רוחו מהאופן שבו סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם, אונר"א, משקיעה את כספיה. כמו כן יקרא הממשל לשינוי ההגדרות שלפיהן מכירה אונר"א בפליטים. כך שמחמישה מיליון הפליטים המוכרים בארגון יוותרו רק כמה עשרות אלפים - אלה שעדיין חיים מאז שהוקמה הסוכנות לפני כ-70 שנה. ואולם, הממשל לא יכול לשנות באופן חד-צדדי את הגדרות האו"ם למי שנחשב פליט הזכאי לסיוע של אונר"א - שכולל כיום גם את צאצאיהם של מי שגורשו או ברחו מאדמותיהם ומבתיהם.