מלחמה באירופה

ביידן נאם בעצרת האו"ם: "מחויבים לכך שאיראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני"

הכינוס השנתי של האו"ם בניו יורק נפתח עם נאומו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שהתייחס בין השאר למשבר הגרעין האיראני | בהמשך צפוי גם ראש הממשלה נתניהו לנאום

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/09/23 18:04 ד בתשרי התשפד | עודכן בתאריך 19/09/23 18:04

ביידן נאם בעצרת האו"ם: "מחויבים לכך שאיראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני"
ביידן באו"ם, צילום: shutterstock

עצרת האו"ם בניו יורק נפתחה באופן רשמי עם נאומו של נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן. בדבריו התייחס יידן למגוון נושאים שמעסיקים את הקהילה הבין לאומית, ואת ישראל בפרט. בין השאר, דיבר על האיום האיראני והחשש מפני ייצור גרעין, והודיע: "מחויבים לכך שאיראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני".

"מרחיבים את הנורמליזציה של ישראל במזרח התיכון"

את נאומו פתח במילים: "ארצות הברית מחפשת עולם בטוח יותר, משגשג יותר, שוויוני יותר לכל האנשים. אף אומה לא יכולה לעמוד באתגרים של היום לבדה". נשיא ארה"ב התייחס לניסיונות להגיע לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה: "מרחיבים את הנורמליזציה של ישראל במזרח התיכון, הן בפן הכלכלי והן בפן המדיני. שילוב של ישראל באזור חשוב בעודנו ממשיכים לפעול לפתרון של שתי מדינות", אמר.

ביידן התייחס רבות למלחמת רוסיה אוקראינה: "רוסיה מאמינה שהעולם יתעייף ויאפשר לה להתאכזר באוקראינה ללא תוצאות. אבל אני שואל אתכם: אם נוותר על עקרונות הליבה של אמנת האו"ם כדי לפייס תוקפן, האם כל מדינה חברה יכולה להרגיש בטוחה שהם מוגנים?".

מלחמה באוקראינה

מלחמה באוקראינה, צילום: depositphotos

"נמשיך לעמוד לצד העם האוקראיני האמיץ"

עוד הוסיף ושאל: "אם נאפשר לחצוב את אוקראינה, האם עצמאותה של מדינה כלשהי בטוחה?". לדבריו, "התשובה היא לא. עלינו לעמוד מול התוקפנות העירומה הזו היום, כדי להרתיע מחר תוקפנים אחרים". ביידן המשיך ואמר כי "זו הסיבה שארצות הברית יחד עם בעלות בריתנו ושותפותינו ברחבי העולם נמשיך לעמוד לצד העם האוקראיני האמיץ, שמגן על ריבונו ושלמותו הטריטוריאלית". והוסיף: "וגם על חירותם".

לקראת הפגישה המשותפת לנתניהו וביידן מחר, גורם בכיר בבית הלבן אמר כי השניים ישוחחו על "מגוון נושאים דו-צדדיים ואזוריים המתמקדים בערכים הדמוקרטיים המשותפים בין שתי מדינותינו". בנוסף, השנים ידונו ב - "בחזון לאזור יציב ומשגשג ומשלב יותר, וכן ישוו הערות על התנגדות והרתעה יעילה של איראן". בנוסף, ידברו על הנורמליזציה עם סעודיה.