המהומות בצרפת | בקהילה היהודית חוששים: "פוחדים שהפורעים יפגעו בנו"

בעקבות המהומות המתרחשות בצרפת בשבוע האחרון, בקהילה היהודית חוששים כי המתפרעים ינצלו את גל המחאות הנוכחי כתירוץ לתקוף יהודים: "אף פעם לא ראינו עוצמה כזאת של מהומות"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 02/07/23 21:54 יג בתמוז התשפג

המהומות בצרפת | בקהילה היהודית חוששים: "פוחדים שהפורעים יפגעו בנו"
המהומות בפריז, צילום: CC BY-SA 4.0 Toufik-de-Planoise ויקיפדיה

צרפת בוערת: כבר שבוע שרחובות פריז בוערים בעקבות מותו של נאאל מרזוק, נער בן 17 ממוצא אלג'יראי, שנורה על ידי שוטר לאחר שסירב לעבור בדיקת תנועה וניסה להימלט עם רכבו. כמחאה נגד מותו, אלפי בני אדם, ברובם מהגרים מארצות האסלאם, מתעמתים מדי יום ולילה עם המשטרה המקומית, שורפים בתים ותחנות אוטובוס ובוזזים חנויות. מאז תחילת המחאה, גל ההתפרעויות התרחב לערים נוספות בצרפת כמו ליל, מרסיי, שטראסבורג, טולוז וליון.

כמו כן, בסוף השבוע האחרון המתפרעים השחיתו אנדרטה לזכר יהודי צרפת שנרצחו בשואה בפריז. בעקבות התפרעויות שהתרחבו והשחחתת האנדרטה, בקהילה היהודית בצרפת חוששים כי  המתפרעים ינצלו את גל המחאות הנוכחי כתירוץ לתקוף יהודים.

"יש חשש כי הפורעים ינצלו את ההזדמנות כדי לפגוע בנו וישרפו גם בתי כנסת"

אהרון גולדברג, ישראלי יליד צרפת שנמצא כעת בפריז, מספר ל"חדשות כיפה" כי יהודי העיר חוששים כי הפורעים יחלו לפגוע בהם. "אנחנו מתגוררים באזור מסוכן, ובשבת האחרונה התחלנו לחשוש. אף פעם לא ראינו עוצמה כזאת של מהומות. יש גם יהודים שלא דואגים והם מסתובבים חופשי ברחובות אבל בלילה יש מקומות שאף אחד לא יעז ללכת לשם. יש חשש והפחד כי הפורעים ינצלו את ההזדמנות כדי לפגוע בנו וישרפו גם בתי כנסת". 

המהומות במרסיי:

לדבריו, ההפגנות היו מוצדקות בתחילת דרכן אך כעת מדובר בפרעות שיצאו משליטה. "ההפגנות הראשונות היו מוצדקות כי הרבה פעמים שהמשטרה עוצרת מהגרים צעירים בלי שום סיבה. אבל עכשיו יש בלאגן מטורף בפריז. כל העיר נשרפת, כל הצעירים, חלקם אף בגיל 12, מסתובבים ברחובות והורסים כל מה שבא להם. המתפרעים מנצלים את ההזדמנות כדי לבזוז חנויות ולהרוס הכל". 

צילום: shutterstock

"זה בדיוק כמו המקרה עם ג'ורג' פלויד, המשטרה הרגה נער על לא עוול בכפו"

מנגד, איתמר סלומון, תושב פריז, לא חושש מהפרעות וטוען כי הן מכוונות רק נגד המשטרה והממשל המקומי. "אנחנו ממש לא מפחדים. אני הולך חופשי ברחובות למרות שאני גר ממש ליד מהגרים. ההתפרעויות לא מכוונות נגד הקהילה היהודית אלא נגד תחנות משטרה ומוסדות של הממשלה. גם מסעדות של יהודים וגם מסעדות של ערבים נבזזו, כך שהפרעות לא מכוונות נגד הקהילה היהודית. הפרעות מתרחשות בעיקר בשעות הלילה המאוחרות ותלוי באזורים מסוימים בפריז".

שוטרים מתעמתים עם מתפרעים במרסיי:

סלומון השווה את מקרה ההרג של נאאל לאירוע בו שוטר הרג את ג'ורג' פלויד ביוני 2020. "הם מפגינים נגד ההרג של נאאל מרזוק בלבד. השוטר היה צריך לשים לו אזיקים ולהביא אותו לתחנת משטרה במקום לירות בו למוות. זה בדיוק כמו המקרה עם ג'ורג' פלויד בארצות הברית, המשטרה הרגה נער בן 17 על לא עוול בכפו".

המתפרעים בוזזים חנות במרסיי: