הרב שסירב לתמוך במלחמה הוכרז ברוסיה "סוכן זר" - ותקף

הרב פנחס גולדשטיין שכיהן במשך 30 שנה כרבה של מוסקבה, הוכרז על ידי משרד המשפטים הרוסי כ"סוכן זר". הרב שמכהן כנשיא ועידת רבני אירופה תקף את השלטונות וקרא ליהודים "לעזוב את המדינה, לפני שיהיה מאוחר מדי"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 02/07/23 08:36 יג בתמוז התשפג

הרב שסירב לתמוך במלחמה הוכרז ברוסיה "סוכן זר" - ותקף
הרב פנחס גולדשמידט, צילום: אלי אטקין

נשיא ועידת רבני אירופה הרב פנחס גולדשמידט, אשר כיהן כרב הראשי במוסקבה במשך 30 שנה ועזב אותה לאחר שסירב לתמוך בפלישה הרוסית לאוקראינה, הוכרז בסוף השבוע כסוכן זר על ידי משרד המשפטים הרוסי.

"גאה להיות בצד הנכון של ההיסטוריה"

במסמך רשמי שהפיץ משרד המשפטים הרוסי, נטען שהרב פנחס גולדשמידט הפיץ מידע כוזב על ההחלטות שהתקבלו על ידי הרשויות הציבוריות של הפדרציה הרוסית ומדיניותה והתנגד למבצע הצבאי המיוחד באוקראינה, נכתב במסמך של משרד המשפטים. הפעם האחרונה שהממשלה הרוסית הכריזה על רב  כאויב הפדרציה הרוסית, היה בתקופת סטאלין כאשר הוא החליט לעצור את הרב הראשי במוסקבה הרב יהודה לייב מדליה שלאחר מכן נרצח על ידו.

נשיא רוסיה פוטין |

נשיא רוסיה פוטין | צילום: shutterstock

נשיא ועידת רבני אירופה, הרב פנחס גולדשמידט אמר לאחר ההחלטה כי הוא "גאה להיות בצד הנכון של ההיסטוריה ולהצטרף לרשימה מכובדת של אנשים המתנגדים למלחמה הנוראה הזאת שגבתה מחיר דמים נורא של מאות אלפים".

"לעזוב את המדינה, לפני שיהיה מאוחר מדי"

"אם הנני סוכן זר" הוסיף הרב, "אז בתור סוכנו של האלוקים ועושה רצונו, הצעד הבא הוא כנראה להכריז עליו כגורם זר. במשך 30 שנה טיפחתי ושמרתי על הקהילה היהודית במוסקבה, שום צו לא ימנע ממני לעשות זאת גם כעת. רוסיה שינתה את פניה לרעה, זוהי הפעם הראשונה מתחילת הלחימה שמנהיג דתי מוכרז כסוכן זר ומוגדר על ידי הממשל הרוסי כגורם עוין. יתכן מאד שזאת פתיחה של מערכה אנטישמית חדשה כלפי הקהילה היהודית. קראתי בעבר לקהילה היהודית לעזוב את המדינה, לפני שיהיה מאוחר מדי".