שלום עם סעודיה? יוסי כהן: "זה אפשרי, אני נשען על ידע אישי"

ראש המוסד והמל"ל לשעבר דיבר בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי על יחסים אפשריים עם סעודיה: "נורמליזציה עם ישראל - אפשרית בהחלט" | על המורכבות מול עם האמריקאים: "לא אלמן סעודיה, מעבירים מסר שיש אלטרנטיבות"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 28/05/23 17:09 ח בסיון התשפג

שלום עם סעודיה? יוסי כהן: "זה אפשרי, אני נשען על ידע אישי"
יוסי כהן, השלום עם סעודיה אפשרי, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שלום עם סעודיה? מאז הוקמה הממשלה, ובייחוד בתקופה האחרונה, נושא קידום היחסים עם סעודיה עולה שוב ושוב כשגם ראש הממשלה התבטא בנושא לא אחת. היום (א') התייחס לנושא גם ראש המוסד והמל"ל לשעבר, יוסי כהן. בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי inss אמר כהן: "נורמליזציה עם סעודיה אפשרית בהחלט-  ואני נשען על ידע אישי בנושא".

יחסי ארה"ב - סעודיה: "לא אלמן סעודיה"

כהן הוסיף והסביר גם על המורכבות ביחסי הסעודים והאמריקאים, דבר שעלול לעכב את קידום היחסים בין סעודיה וישראל: "מוחמד בן סלמאן, בחור צעיר ואנחנו רואים שהוא מנהיג משהו אחר. לא מתעלם מארה"ב אבל יש אלטרנטיבות - לא רוצים למכור לי אף 35? לא אלמן סעודיה" מסביר כהן שמוסיף על מדיניותו של יורש העצר הסעודי: "הוא מעביר מסר שיש אלטרנטיבות לו ולחבריו. ראינו במודיעין בעבר לכל הדרך את המגעים שמתנהלים בין סעודיה לכל העולם. לא ראיתי את המגעים האלו כל כך פומביים בעבר - למשל עם סין" הסביר.

כהן התייחס גם לתהליך המתרחש בין ישראל לסעודיה: "יש דברים שקורים ברמה הבילטראלית שאינם בהכרח משפיעים על מדינת ישראל. נורמליזציה של סעודיה עם ישראל ואני נשען על ידי אישי בנושא - אפשרית בהחלט" קובע כהן".

אמירות מסוימות לגבי הפלשתינים אבל לא בהכרח מדיניות מעשית

כהן התייחס בדבריו גם לסוגיה הפלשתינית שעולה בשיחות עם הסעודים: "אם המגעים יתנהלו נכון, עם ערבויות של ארה"ב, עם אמירות מסוימות לגבי הפלסטינים אבל לא בהכרח מדיניות מעשית - זה אפשרי. יש במזהת אכן עידן חדש של מנהיגים אמיצים כמוחמד בן זאיד, כדוגמת המלך המרוקני, המלך הבחרייני - אפשר לייצר איתם משהו גדול וחשוב יותר".