הצהרה אמריקאית נגד בן גביר וחומש: "מוטרדים מאוד"

בהודעה רשמית, משרד החוץ האמריקאי גינה את עליית בן גביר להר הבית, מהלך אותו כינה "פרובוקטיבי" והביע דאגה מהסדרת הישיבה בחומש | "אנו מוטרדים מאוד מהצו של ממשלת ישראל המאפשר לאזרחיה לבסס נוכחות קבועה במאחז"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/05/23 07:28 ב בסיון התשפג

הצהרה אמריקאית נגד בן גביר וחומש: "מוטרדים מאוד"
בן גביר, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

משרד החוץ האמריקאי פרסם הלילה (ב') הצהרה ראשונה המתייחסת להסדרת ההתיישבות בחומש, ולעליית בן גביר להר הבית אתמול, לאחר שנמנע ממנו לעלות ביום ירושלים. בהודעה שפרסם מתי'ו מילר, דובר משרד החוץ האמריקאי, הוא גינה את הצו עליו חתם מפקד פיקוד מרכז, שיאפשר התיישבות יהודית בפועל בחומש, ודרש לשמור על הסטטוס קוו בהר הבית. 

"מכשול להשגת פתרון שתי המדינות"

"אנו מוטרדים מאוד מהצו של ממשלת ישראל המאפשר לאזרחיה לבסס נוכחות קבועה במאחז חומש בצפון הגדה המערבית, שעל פי החוק הישראלי נבנה באופן בלתי חוקי על אדמות פלשתיניות פרטיות" נפתח ההודעה. "צו זה אינו עולה בקנה אחד הן עם ההתחייבות הכתובה של ראש הממשלה לשעבר שרון לממשל בוש בשנת 2004 והן עם התחייבויותיה של ממשלת ישראל הנוכחית לממשל ביידן". עוד נכתב כי קידום ההתנחלויות הישראליות בגדה המערבית מהוות, "מכשול להשגת פתרון שתי המדינות".

חומש, ארכיון |

חומש, ארכיון | צילום: Hillel Maeir/Flash90

עוד הביע מילר דאגה מביקורו של בן גביר בהר הבית, אותו כינו "פרובוקטיבי", וטען כי, "אין להשתמש במרחב הקדוש הזה למטרות פוליטיות, ואנו קוראים לכל הצדדים לכבד את קדושתו". מלבד זאת ציין דובר משרד החוץ האמריקאי את עמדתה הכללית של ארה"ב ביחס להר השנוי במחלוקת, ואמר: "עמדת ארה"ב ארוכת השנים בתמיכה בסטטוס קוו ההיסטורי באתרים הקדושים של ירושלים", והדגיש כי ירדן אמורה להיות אמונה על שמירת המקומות הקדושים למוסלמים בירושלים.

כזכור, לפני מספר ימים לאחר סוכם כי תותר עליית תלמידים לישיבת לחומש, ונחתם צו אלוף מקביל המבטל את איסור שהיית האזרחים במקום. בנוסף, הודיע שר האוצר סמוטריץ' כי שטח היישוב יוכפף למועצה איזורית שומרון על מנת לפתח את התוכניות לישיבה במקום.