ראש המל"ל לשעבר: "אסור לוותר על סעודיה"

מאיר בן שבת מסביר מדוע סעודיה התקרבה לאיראן, מבקר את מדיניות ארצות הברית וטוען כי למרות הכל עדיין יש סיכוי לנורמליזציה עם הסעודים

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/03/23 09:33 ב בניסן התשפג

ראש המל"ל לשעבר: "אסור לוותר על סעודיה"
מאיר בן שבת , צילום: לשכת העיתונות הממשלתית- קובי גדעון

על רקע חידוש היחסים בין סעודיה לאיראן, מאיר בן שבת, ראש המכון לאסטרטגיה ציונית ולביטחון לאומי בירושלים, ובעבר היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל, פרסם היום (ו') טור במעריב, בו הוא עושה סדר בכל הנוגע לקשרי החוץ במזרח התיכון, ומשאיר פתח של תקווה לנורמליזציה.

בן שבת: "ביטוי לחוסר האמון של בית המלוכה הסעודי בממשל ביידן"

בטור שפרסם מסביר ראש המל"ל לשעבר את המשמעות הטמונה בחידוש היחסים בין שתי המדינות, שעד כה היו עויינות זו לזו, "זה לפני הכל ביטוי לחוסר האמון של בית המלוכה הסעודי בממשל ביידן, אך זהו גם פרק נוסף בתחרות בין המעצמות על הסדר העולמי החדש".

צבא איראן

צבא איראן צילום: shutterstock

הסיכוי לנורמליזציה עם סעודיה

בן שבת התייחס להשפעה של המהלך על ישראל, והסביר כי למרות שאינו בשורה טובה למדינה, עדיין אפשר לנסות לחתור להסכמים עם סעודיה. "במציאות החדשה יהיה קשה יותר לקדם יחסים עם סעודיה, אך אין להרפות במאמצים לכך, יהיה קשה יותר גם להרחיב ולהעמיק את הסכמי אברהם". טען בן שבת, "נכון יהיה להפנות לכך מאמצים באופן יזום ולא להניח כי קיומם כבר הובטח".

גם לסעודים, לטענת בן שבת, אמור להיות אינטרס בנורמליזציה עם ישראל. "ראשית, משום שייתכן כי דווקא עכשיו צעד כזה ייתפס בסעודיה כפיזור נכון של הסיכונים וכצעד מאזן מול ארה"ב וישראל", כותב ראש המל"ל לשעבר, ומוסיף: "ושנית - נכון לשמר את הקשרים שנוצרו ולהיערך להזדמנויות שיצופו בהמשך הדרך".