בדרך לנורמליזציה? זה התנאי של סעודיה להסכם שלום עם ישראל

סעודיה ביקשה מארצות הברית ערבויות ביטחוניות וסיוע בפיתוח תכנית גרעין אזרחית בתמורה לפריצת דרך בהסכם נורמליזציה עם ישראל

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/03/23 19:38 טז באדר התשפג

בדרך לנורמליזציה? זה התנאי של סעודיה להסכם שלום עם ישראל
יורש העצר הסעודי - מוחמד בן סלמאן, צילום: Cubankite / Shutterstock.com

הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה נמצא בראש סדר העדיפויות של נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו. על פי פרסום של עיתון "וול סטריט ג'ורנל", האמריקני שפורסם היום (ה') סעודיה ביקשה מארצות הברית, ערבויות ביטחוניות וסיוע בפיתוח תכנית גרעין אזרחית, בתמורה לפריצת דרך בהסכם נורמליזציה עם ישראל. 

"הישראלים צריכים לדון האם זה שווה את המחיר עבור שלום"

על פי הדיווח, הסעודים מעוניינים בסיוע ותמיכה אמריקאית להעשרת אורניום ולפיתוח מערכת ייצור דלק. עם זאת, גורמים רשמיים בארצות הברית ובישראל דואגים שמהלך כזה יאפשר לסעודיה לפתח נשק גרעיני ויאיץ את מרוץ חימוש נגד איראן. "סוגיית הגרעין היא אחד האתגרים הגדולים עבור ישראל, אם לא הגדול בהם, והישראלים צריכים לדון האם זה שווה את המחיר עבור שלום". ציין יואל גוזנסקי מהמכון למחקרי ביטחון לאומי בראיון לעיתון.

נתניהו

נתניהו צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הסוגיה הפלשתינית כבר לא הסוגיה המרכזית ביותר במשא ומתן

גורמים ישראלים רשמיים אמרו לעיתון, כי סעודיה לא דרשה ויתורים משמעותיים ביחס לסוגיה הפלשתינית כחלק מהשיחות. על פי הדיווח, שתי משלחות של מכוני חשיבה אמריקאים חזרו מביקורים בריאד בסוף השנה שעברה, והתרשמו כי הסעודים לא רואים את הסוגיה הפלשתינית כסוגיה המרכזית ביותר במשא ומתן. עוד נמסר כי קיימת אפשרות להגיע להסכם נורמליזציה עם סעודיה אם ישראל תסכים לצעדים שנחשבים למתונים, כמו קיום שיחות שלום עם הפלשתינים.

אבו מאזן

אבו מאזן צילום: Flash90

נתניהו על אפשרות להסכם שלום עם סעודיה: "ישנה את האזור שלנו בדרכים בלתי נתפסות"

כזכור, ערב הקמת הממשלה, נתניהו התייחס על האפשרות להסכם שלום עם סעודיה. "אני חושב שנוכל לקבל יוזמת שלום חדשה שתהווה קפיצה אדירה להישג לפתרון הסכסוך הערבי-ישראלי ובסופו של דבר, הסכסוך הפלשתיני-ישראלי. וכמובן, אני מתכוון למה שיכול להיות שלום היסטורי מדהים באמת עם סעודיה". 

"שימו לב" אומר נתניהו, "אני מחויב להעמיק ולחזק את הסכמי אברהם הנפלאים שהיו לנו עם שכנינו, אבל אני חושב שהשלום עם סעודיה ישרת שתי מטרות. זו תהיה קפיצה אדירה לשלום כולל בין ישראל לעולם הערבי. זה ישנה את האזור שלנו בדרכים בלתי נתפסות. ואני חושב שזה יקל, בסופו של דבר, להשיג שלום פלסטיני-ישראלי. אני מאמין בזה ואני מתכוון להמשיך בזה. כמובן, זה תלוי בהנהגת סעודיה אם הם רוצים להשתתף במאמץ הזה. אני בהחלט מקווה שהם יעשו זאת".