בכיר באו"ם קורא לממשלה: "השהו את שינויי החקיקה"

לאחר אזהרות האופוזיציה כי הרפורמה במערכת המשפט תדרדר את מעמדה של ישראל בעולם, מתערב נציב זכויות האדם של האו"ם בנעשה בישראל ומתריע מפני השלכות הרפורמה: "עלול לסכן את יעילותה של מערכת המשפט"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/02/23 16:39 ל בשבט התשפג

בכיר באו"ם קורא לממשלה: "השהו את שינויי החקיקה"
לוין ורוטמן, באו"ם מתריעים מהשלכות הרפורמה, צילום: יונתן סינדל/פלאש90

תגובות מעבר לים: לאחר אישור החוקים הראשונים של הרפורמה המשפטית בקריאה ראשונה אמש (ג'), מגיעה היום התבטאות של בכיר באו"ם המתריע בפני הממשלה על השלכות הרפורמה. הבכיר, נציב זכויות האדם של האו"ם, וולטר טורק האוסטרי, אומר היום כי "שינויי החקיקה שנבחנים כעת בכנסת עלולים לסכן באופן חמור את יעילותה של מערכת המשפט בהגנה על שלטון החוק, זכויות אדם ועצמאות שיפוטית".

"חוק כזה יערער באופן דרמטי את יכולת מערכת המשפט"

על האפשרות כי יחוקק חוק שיוריד משמעותית את היכולת של בית המשפט לביקורת שיפוטית אומר טורק: "חוק כזה יערער באופן דרמטי את יכולת מערכת המשפט להגן על זכויות הפרט ולקיים את שלטון החוק", עוד הוא מוסיף על החשיבות שהוא רואה במערכת משפט עצמאית: "הניסיון בישראל וברחבי העולם מראה את החשיבות של שמירה על מערכת משפט עצמאית שיכולה למתוח ביקורת על יתר רשויות השלטון בסטנדרטים המשפטיים הבסיסיים הקבועים בחוקי היסוד שלה".

וולטר טורק, קורא לממשלה לעצור את החקיקה

וולטר טורק, קורא לממשלה לעצור את החקיקה צילום: Lauri Heikkinen, valtioneuvoston kanslia

מפציר בממשלה להשהות את החקיקה

בהמשך קורא טורק להידברות בין הצדדים בישראל: "שינויים הקשורים לליבת המבנה החוקתי של מדינה, ומשפיעים על כל שומרי הסף של המערכת, צריכים להתבצע רק לאחר התייעצות נרחבת ובהסכמה פוליטית וציבורית רחבה", אמר עוד הנציב העליון". טורק מפציר בממשלה להשהות את המשך החקיקה: "שינויים הקשורים לליבת המבנה החוקתי של מדינה, ומשפיעים על כל שומרי הסף של המערכת, צריכים להתבצע רק לאחר התייעצות נרחבת ובהסכמה פוליטית וציבורית רחבה".

רוטמן עם נתניהו

רוטמן עם נתניהו, האו"ם מתערב | צילום: נועם מוסקוביץ' דוברות הכנסת

שר החוץ מגיב לנציב זכויות האדם

שר החוץ אלי כהן, הגיב לדברי הנציב לזכויות אדם של האו"ם: "כל קשר בין הנציב לזכויות אדם של האו"ם לזכויות אדם הוא מקרי בהחלט. לא נקבל הטפות מוסר ממי שמתעלמים מהפרות בוטות של זכויות אדם בסוריה, באיראן, ברשות הפלסטינית ובעזה, ותוקפים את ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, יותר מכל מדינה אחרת. מדינת ישראל תמשיך להיות דמוקרטיה חזקה ומשגשגת, שתשמור על זכויות הפרט". 

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן הגיב לדברים שנאמרו