ראיון מיוחד "הם ישנים ברכבים ומדליקים מדורות, כל כמה דקות יוצא צוות עם גופה"

בשיחה עם חדשות כיפה, מספר שליח גל"צ לטורקיה, שחר גליק על המראות הבלתי נתפסים, המשלחת הישראלית והסיפורים הקשים של התושבים: "כל המשפחה נמצאת מתחת להריסות | המשלחת לגבול סוריה ניסתה להציל את ראש הקהילה היהודית באנטקיה ורעייתו, ללא הצלחה

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 09/02/23 14:16 יח בשבט התשפג

"הם ישנים ברכבים ומדליקים מדורות, כל כמה דקות יוצא צוות עם גופה"
שחר גליק, מדווח מטורקיה, צילום: צביקה אליהו

רעידת האדמה בטורקיה: שלושה ימים עברו מאז התרחשה רעידת האדמה בדרום מזרח טורקיה, שגבתה עד כה את חייהם של למעלה מ-12 אלף אנשים. בשיחה עם שליח גל"צ לטורקיה, שחר גליק, הוא מתאר את המראות הקשים ברחובות ואת החילוצים שנמשכים כל העת בתקווה למצוא עוד אנשים בחיים. "מעט מאוד אנשים נמצאים בחיים רוב האנשים שמאותרים זה גופות" הוא מתאר, "כל כמה דקות יוצא צוות מבין ההריסות עם שקית של גופה ולפעמים עם פצועים כדי לפנות מהר לבתי חולים. שלושה ימים אחרי כמעט ואין אנשים בהכרה, יש אנשים חיים אבל הם לא בהכרה".

המצב הקשה ברחובות: "מדליקים מדורות ומנסים להתחמם"

התושבים המקומיים שניצלו, נראים אבודים ועל כך הוא אומר: "התושבים פה ברחובות נראים מסכנים מאוד אנשים שאיבדו כל מה שיקר להם וחלקם מחכים בחשש לראות מה עלה בגורל המשפחות שלהם. הם ישנים בחניונים גדולים בתוך הרכבים שלהם, כי אין להם שום דבר אחר לעשות ומדליקים מדורות ומנסים להתחמם".

על המצב בשטח אומר גליק כי "רחובות שלמים שנהרסו, בניינים שקרסו אחד לתוך השני וכל בניין הפך לגל אבנים ובכל אחד כזה, המון משלחות גם טורקיות וגם מהעולם שפשוט עם פטישים וכל מיני כלים מנסות לחפור ולמצוא אנשים".

מחנה המשלחת הישראלית

מחנה המשלחת הישראלית צילום: Erik Marmor/Flash90

"באמצעות מתורגמן הוא ניסה לספר לנו מי מבני משפחתו נעדר"

על מאמצי המשלחת הישראלית אומר גליק: "המשלחת הישראלית היא אמנם משלחת גדולה, 400 איש והיא יותר גדולה מרוב המשלחות שהגיעו לכאן. אבל היא לא ממש מורגשת בשטח בכל מקום, העיר גדולה ויש המון מוקדי הריסות, אז רק מי שיודע איפה היא נמצאת רואה אותה".

"המשלחת הישראלית היא לא המוקד פה באירוע, מה שכן, רואים שהיא המשלחת הראשונה, היא מהגדולות ביותר והראשונות שהגיעו אז כשמגיעים למחנות, יש כביש ארוך שבצדדים יש את המשלחות מכל העולם, אז המשלחת הישראלית היא הראשונה שם".

בתוך כל הבלאגן יש גם הסיפורים האנושיים, האנשים שאיבדו את היקר מכל, גליק מספר על בחור אותו פגש אמש: "פורקן, בן 22 הוא סיפר שכל המשפחה שלו נמצאת בתוך ההריסות, חמישה בני משפחה נעדרים עדיין. באמצעות מתורגמן הוא ניסה לספר לנו מי בדיוק האנשים והוא מונה אותם בדמעות: 'אמא' 'אחות'", הוא מספר.

משלחת החילוץ הישראלית

משלחת החילוץ הישראלית צילום: Erik Marmor/Flash90

נסיון החילוץ של ראש הקהילה היהודית באנטקיה: "תחת אבטחה כבדה"

הבוקר, התקבלה ההודעה על מותם של ראש הקהילה היהודית באנטקיה ורעייתו, שאול וטונה ג'נודי. גליק חושף מעט מאחורי הקלעים של ניסיון החילוץ: "בגלל שאנטקיה קרובה מאוד לסוריה ויש שם הרבה פליטים סורים, לא נתנו לכוחות החילוץ ליסוע לשם בגלל הסכנה" הוא אומר. 

"אבל אתמול בלילה, התקבל מידע שמישהו שמע את טונה האישה בת ה-80 צועקת למטה מבין ההריסות. אז אמרו שאם יש מידע שאומר שהיא בחיים, שווה לעשות את זה. צוות מיוחד יצא לגבול של סוריה מלווה באבטחה כבדה, הגיע לשם ופעל לאורך הלילה" הוא מסביר. "הבוקר הגיע הבשורות הקשות שהם לא נמצאים בין החיים. זה רחוק מאוד מהמשלחת הישראלית הרגילה, זה בערך שלוש שעות נסיעה בימים רגילים, להם זה בטח לקח יותר".

אחד המחלצים הישראליים בטורקיה

אחד המחלצים הישראליים בטורקיה צילום: Erik Marmor/Flash90