יום השואה הבינלאומי נתונים מדאיגים: כל ישראלי רביעי חווה אנטישמיות בחו"ל

סקר המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית עולמית: יותר משליש מהישראלים נמנעו מטיסה לחו"ל, יותר מחצי חושבים שעל מדינת ישראל לממן את האבטחה על אתרים יהודים | לכל הנתונים

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/01/23 10:20 ה בשבט התשפג

נתונים מדאיגים: כל ישראלי רביעי חווה אנטישמיות בחו"ל
צילום: shutterstock

יום השואה הבינלאומי. לנוכח פרסום דו"ח האנטישמיות שפורסם בעת האחרונה, מפרסמת היום (ו') המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית סקר על השפעת האנטישמיות. מהממצאים עולים נתנונים מדאיגים, ובין היתר נרשמות תופעות כמו הימנעות מנסיעות לחו"ל וחשש מוגבר מאנטישמיות.

עיקרי הממצאים

הימנעות מנסיעות לחו"ל וחשש לאנטישמיות: כ-36% בקרב הנשאלים הצביעו כי נמנעו לנסוע לחו"ל או ליעדים מסוימים עקב חשש לאנטישמיות, כאשר קרוב לרבע מן הנשאלים (24%) ציינו כי נמנעו לנסוע מספר פעמים בעקבות חשש זה. בנוסף, מתוצאות המדגם עולה כי קרוב למחצית מן הציבור בישראל (49%) חוששים להביע או לחבוש סממנים יהודיים בעת ביקורים לחו"ל בשנים האחרונות, כאשר למעלה מרבע (27%) מהטסים לחו"ל ציינו חוו חוויות אנטישמיות בעת ביקורם בחו"ל. בנוסף, כמחצית מן הציבור (47%) מכירים ישראלים אשר נחשפו לחוויות אנטישמיות בעת ביקורם בחו"ל.

ביקור במוסדות יהודיים בחו"ל אחריות המדינה לעלויות הביטחון בנושא: המדגם שאל בדבר המקומות העיקריים בהם מבקרים ישראלים בחו"ל, כאשר מנתוני המדגם עולה כי 87% מהנשאלים מציין כי ביקרו במוסדות יהודיים בחו"ל, כאשר 63% ביקרו בבתי כנסת, 60% באתרי תיירות בהקשרי השואה והיהדות ולמעלה ממחצית (52%) בבתי חב"ד. לאור זאת, המדגם בחן את אחריות הטיפול בנושאים הביטחוניים במקומות היהודיים בחו"ל, כאשר ממצאי המדגם עולה כי 54% סבורים כי על מדינת ישראל לשאת בעלויות הביטחוניות של מקומות יהודיים ובתי ספר בחו"ל.

אנטישמיות. ויטראז

אנטישמיות. ויטראז' בלגי צילום: shutterstock

המדינות המסוכנות להבעת סממנים ישראלים ויהודיים בחו"ל: 62% בקרב הנשאלים הצביעו על טורקיה כמדינה המסוכנת ביותר להבעת סממנים יהודיים וישראלים כאשר בצמוד אליה נעמדת צרפת (59%), הרחק מאחור בפער מובהק נותרות גרמניה בה הצביעו 33% בקרב הנשאלים על חשש מהבעת הסממנים, כאשר למדינות אלו מתווספות גם איחוד האמירויות (18%) ובריטניה (15%).

השפעות האנטישמיות וארגוני החרם בחו"ל: קרוב לשני שליש מהציבור (62%) סבורים כי לארגוני החרם וה-BDS עשויות להיות השפעה על חייהם, לעומת זאת 34% סבורים כי לא צפויות לארגונים אלו להיות להשפיע ניכרת עליהם. בנוסף, 65% בקרב הנשאלים סבורים כי לאנטישמיות בחו"ל עשויות להיות השפעות על חייהם באופן אישי, לעומת 36% הסבורים כי לא השפעה של האנטישמיות בחו"ל על חייהם.

"תהליכים מסוג זה סופם ידוע ומסוכן"

ראש המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית, רחלי ברץ ריקס: "לנוכח סיכום שנת 2022 המחלקה למאבק באנטישמיות נמצאת במעקב מתמיד אחר המגמות ותהליכי האנטישמיות ברחבי העולם, כאשר בקצה מצויה החברה הישראלית ויהדות התפוצות כמי שמושפעים מתהליכים אלו. בעת זו, בה תופעת האנטישמיות נמצאת בכל מקום ותוספת תהליכים מרכזיים בחייהם של אחינו בתפוצות אסור לנו לעצום עיניים. על כן תפקידנו כמדינה לשאת בעול ולפעול לשם מיגור האנטישמיות ברחבי העולם באמצעות פעולות הסברה ותודעה לצד מאמצים של כלל זרועות הביטחון".

יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל, הוסיף: "האחריות לשלומם וביטחונם של אחינו היהודים בתפוצות נתון בידי הממשלות המקומיות בכל מדינה ומדינה. אל לנו להקל ראש בתהליכים אנטישמים אשר מתרחשים כעת בכל רחבי העולם, תהליכים מסוג זה סופם ידוע ומסוכן. מדינת ישראל היא מדינה חזקה ערכית ומוסרית אשר תמשיך ותפעל להבטחת שלומם וביטחונם של כל היהודים בכל מקום אשר יבחרו להתגורר".

הסקר נערך ע"י מכון הסקרים 'קבוצת גיאוקרטוגרפיה בראשות פרופסור אבי דגני וד"ר רינה דגני באמצעות סקר אינטרנטי ייעודי בקרב גברים ונשים, בגילאי 18 ומעלה המייצגים מדגם של החברה היהודית בטווח שגיאה הנעמד על כ-4.4%