עליה באירועי האנטישמיות בארצות הברית

בלימה בעליה באנטישמיות לראשונה מזה עשור לצד עלייה בכמות האירועים ברשתות החברתיות: דו"ח האנטישמיות של המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית לסיכום שנת 2022

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 24/01/23 08:21 ב בשבט התשפג

עליה באירועי האנטישמיות בארצות הברית
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

בצל סיכום שנת 2022 ויום השואה הבינלאומי מפרסמת היום (ג') המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית בהובלת הגב' רחלי ברץ-ריקס, את דו"ח סיכום האנטישמיות לשנה זו. הדו"ח המבוסס על דוחות מקומיים, בינלאומיים, גופי מחקר, משטרות מקומיות, קהילות יהודיות ועוד, מאפשר להציג את תמונת המצב העדכנית למצב האנטישמיות בהשוואה לשנים קודמות.

מהדו"ח עולה כי ישנה בלימת מגמת העלייה בכמות אירועי האנטישמיות בעולם לראשונה מזה עשור אולם לצד זה עדיין ישנם למעלה מעשרה אירועים המדווחים מדי יום. ישנה ירידה של 43% בכמות אירועי האנטישמיות בבריטניה אבל עליה באירועי אנטישמיות בארה"ב.

על פי נתונים בנושא בשנים האחרונות חלה קפיצה של 61% במספר מקרי האלימות או תכנון אלימות כלפי מוסדות יהודיים בארצות הברית. לצד זאת, מדו"ח בנושא חלה עלייה של 125% במספר פשעי השנאה כלפי יהודים במדינת ניו יורק, כאשר בערים מרכזיות כגון שיקאגו, ניו יורק ולוס אנג'לס חלה עלייה של כ-20% במחצית הראשונה של 2022.
 
הדו"ח המציג בלימה בעליה במספר האירועים האנטישמיים לאחר עלייה בעשור האחרון, אולם עדיין תמונת המצב נותרת מדאיגה. הדוח מראה כי מדי יום מדווחים יותר מעשרה אירועים אנטישמים ברחבי העולם, כאשר אירועים רבים עדיין אינם מדווחים באופן רשמי. כמו כן, נצפית עלייה מתמדת בעוצמת ההד התקשורתי ביחס לשנים קודמות. יודגש כי מלחמת רוסיה אוקראינה יצרה קונספירציה בהקשר פרוץ המלחמה. כמו כן, הדו"ח מציג כי לארגוני החרם וה-BDS מהווים גורם משמעותי להפצת האנטישמיות ברחבי העולם.

יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל מסר: "האנטישמיות ברשתות החברתיות עולה בקצב מדאיג ולצערי הרב כפי שההיסטוריה לימדה אותנו תוביל גם למעשים פיזיים. אנחנו מציבים דגל שחור וברור נוכח העלייה בהסתה ברשתות וקוראים לראשי המדינות להעלות את המאבק באנטישמיות לראש סדר העדיפויות.