ארצות הברית ממצאים מטרידים בסקר חדש: "ליהודים לא אכפת מאף אחד חוץ מעצמם"

הליגה נגד השמצה מצאה כי תיאוריות קונספירציה ודימויים אנטישמיים רווחים ונפוצים בקרב הציבור האמריקאי. בין הנתונים: 20% ציינו כי ליהודים יש "יותר מדי כוח" בארצות הברית

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/01/23 16:05 יט בטבת התשפג

ממצאים מטרידים בסקר חדש: "ליהודים לא אכפת מאף אחד חוץ מעצמם"
צילום: shutterstock

סקר חדש שמפרסמת הליגה נגד השמצה (ADL) מצא כי תיאוריות קונספירציה ודימויים אנטישמיים רווחים ונפוצים בקרב הציבור האמריקאי, ברמה של כמעט פי שניים מרמת הדעות הקדומות האנטישמיות שתועדה על ידה ב-2019. בנוסף תועד סנטימנט אנטי ישראלי משמעותי בקרב אמריקאים.  

הסקר כלל מדגם מייצג של יותר מ-4,000 אמריקאים בוגרים שנשאלו לגבי מידת ההסכמה שלהם עם מספר היגדים הכוללים דימויים אנטי-יהודיים ומצא כי 20% מן האמריקאים, שהם 66 מיליון איש, הסכימו עם שישה היגדים או יותר מתוך 11 ההיגדים האנטי-יהודיים.

ליהודים לא אכפת מאף אחד חוץ מעצמם

  • 39% מן המשיבים מאמינים כי יהודים נאמנים יותר למדינת ישראל מאשר לארצות הברית
  • 20% ציינו כי ליהודים יש "יותר מדי כוח" בארצות הברית
  • 21% מסכימים כי "ליהודים לא אכפת מאף אחד חוץ מעצמם"
  • 53% אחוזים ציינו כי יהודים ייצאו מגדרם כדי להעסיק יהודים אחרים

בליגה נגד השמצה אומרים כי ממצאים אלו חושפים את תפוצתם המשמעותית של דימויים אנטי-יהודיים,  כגון היותם של היהודים חזקים יתר על המידה, אנוכיים, זרים ונוטים להתנהגות המאפיינת כתות. "אלו מאיתנו המצויים בחזית המאבק ציפו לממצאים האלה מזה זמן – ועדיין הנתונים מדהימים ופוקחי עיניים: אנו עדים לגידול מבהיל בתפיסות אנטישמיות ובשנאה אנטישמית כמעט בכל מדד וברמות שלא ראינו לאורך עשורים", אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "מפיטסבורג דרך שארלוטסוויל ועד להטרדה כמעט יומיומית של יהודים בערינו הגדולות – תפיסות אנטישמיות מובילות לאלימות. אני מקווה שהסקר הזה יהיה קריאת השכמה לארצות הברית כולה".

18 אחוזים אינם חשים בנוח לבלות זמן עם אדם שתומך בישראל

המשיבים נשאלו בנוסף לגבי מידת הסכמתם עם תפיסות אנטי-ישראליות ונמצא כי מספר גדול של אמריקאים מחזיק בעמדות אנטישמיות שליליות ביותר.

  • 23% מאמינים שישראל מצליחה לעשות ככל העולה על רוחה מבלי לשלם מחיר וכי היא שולטת בתקשורת
  • 18% אינם חשים בנוח לבלות זמן עם אדם שתומך בישראל.  

סקר זה נערך אונליין בחודשים ספטמבר ואוקטובר 2022. הוא כולל מדגם משוקלל ומייצג של 4007 משיבים מ-AmeriSpeak panel של NORC. מרווח הטעות עומד על + / - 2.06 נקודות האחוז. זהו הראשון מבין מספר דו"חות שהליגה נגד השמצה מתכננת לפרסם על בסיס סקר זה של עמדות אנטישמיות בארה"ב; מחקר עתידי על בסיס הסקר עשוי להתמקד בתת קבוצות שונות באוכלוסייה, למשל.