הסכם שלום נוסף: מרוקו וישראל יכוננו יחסים רשמיים

נשיא ארה"ב טראמפ הודיע על כינון יחסים דיפלומטיים רשמיים בין ישראל ומרוקו: "פריצת דרך ענקית לשלום במזרח התיכון". התמורה שמקבלת מרוקו: ארה"ב תכיר בריבונותה על סהרה המערבית

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 10/12/20 18:22 כד בכסלו התשפא

הסכם שלום נוסף: מרוקו וישראל יכוננו יחסים רשמיים
מרוקו, צילום: שאטרסטוק

מדינה נוספת מצטרפת למעגל השלום עם ישראל. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע הערב (ה') על הסכם שלום בין ישראל ומרוקו, שתצטרף לאיחוד האמירויות, בחריין וסודאן ותכונן יחסים דיפלומטיים רשמיים עם ישראל.

"עוד פריצת דרך היסטורית. שתי חברותינו הקורובת ישראל ומרוקו הסכימו על יחסים דיפלומטיים מלאים. פריצת דרך ענקית לשלום במזרח התיכון", כתב נשיא ארה"ב בטוויטר.

בין ישראל ומרוקו היו יחסים דיפלומטיים מלאים, שכוננו אחרי הסכמי אוסלו, אך בעקבות אירועי האינתיפאדה השנייה, בשנת 2000, ניתקה מרוקו את היחסים. עם זאת, היחסים בין המדינות נותרו יציבים יחסית, וישראלים יכולים לבקר במרוקו בתנאים מסוימים.

בתמורה לחתימה עם ישראל, הודיע נשיא ארה"ב כי ארצו תכיר בריבונות מרוקו על סהרה המערבית, שטח של כ-250 אלף קמ"ר מדרום למרוקו, עליו השתלטה מרוקו בכוח, לאחר שספרד, ששלטה באזור, נסוגה ממנו בשנות השבעים, ומאז טוענת מרוקו לריבונות עליו, כשתושבי האזור מעוניינים בעצמאות מדינית.

על פי דיווח ב'ישראל היום', הסכם השלום החדש הוא פרי עבודה מאומצת בת שנתיים של חתנו ויועצו של טראמפ, ג'ארד קושנר, ושל השליח האמריקאי אבי ברקוביץ. יתקיימו טיסות ישירות בין המדינות, בשלב ראשון יוקמו נציגויות הדדיות ובהמשך יוקמו שגרירויות. בכיר בבית הלבן אמר כי "זה יהיה השלום הכי גדול מהארבעה. המרוקנים רוצים בכך".