ישראל וארה"ב במאמץ לביטול הרשימה השחורה של האו"ם

ישראל הצליחה לגייס את ממשל טראמפ למאבק נגד הרשימה שמבקשת להחרים חברות ישראליות ובינלאומיות שפועלות ביהודה ושומרון. דוברת מחלקת המדינה האמריקנית: "אנחנו רואים את הרשימה השחורה כלא מועילה ואף מזיקה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/11/17 17:15 ח בכסלו התשעח

ישראל וארה"ב במאמץ לביטול הרשימה השחורה של האו"ם
תמונת ארכיון. נתניהו נואם באו"ם, צילום: פלאש 90. אבי אוחיון

ארה"ב וישראל מפעילות לחץ כבד באו"ם במטרה למנוע את פרסום "הרשימה השחורה" של האו"ם שבו נכללו קרוב ל-200 חברות ישראליות ובינלאומיות שפועלות או משרתות לקוחות מיהודה ושומרון.

לפי הפרסום היום (ראשון) ב'ישראל היום' הלחץ הניב פרי לאחר שפרסום הרשימה נדחה מחודש דצמבר לתחילת 2018. יש לציין כי לישראל אין לובי חזק ומשמעותי שיכול לבטל את הרשימה אך היא הצליחה לגייס למאמץ את ארה"ב.

"אנחנו פשוט רואים את הרשימה השחורה כלא מועילה ואף מזיקה", אמרה לאחרונה דוברת מחלקת המדינה הת'ר נאוורט ואילו שגרירת ארה"ב בא"ם ניקי היילי אף רמזה בעבר שמדינתה עשויה לפרוש מהמועצה לזכויות אדם של הארגון.

כזכור לפני כחודש פורסם כי נציב האו"ם לזכויות האדם, הנסיך הירדני זייד בן ראיד אל־חוסיין, שלח ל- 130 חברות ישראליות וכ-60 חברות בינלאומיות מכתב אזהרה שאם הן תמשכנה לפעול "מעבר לקו הירוק" הן תוכנסנה לרשימה השחורה של הארגון. במכתב כתב הנציב כי התאגידים "פועלים בניגוד לחוק הבינלאומי ובניגוד להחלטות האו"ם".

סטלה הנדלר

סטלה הנדלרצילום: Moshe Shai/Flash90

מי שהגיבה בדף הפייסבוק שלה לנושא הייתה מנכ"לית חברת בזק, סטלה הנדלר, שחברתה קיבלה מכתב דומה. "בזק שומרת מכל משמר על הזכויות של כל לקוחותיה, ללא הטיה, ללא אפליה, וללא העדפה". היא כתבה והוסיפה כי הם "מספקים שירות לכל אזרחי ישראל, ללא הבדל דת, גזע ומין, ומכבדים את הבחירה שלהם להתגורר בכל מקום בארץ - אם זה ברעננה, במזרח ירושלים, באריאל, בסכנין או במעלה אדומים. אנחנו עושים מאמצים ומשקיעים כסף רב כדי להגיע עם התשתית שלנו לכל ישוב ישראלי ולספק לכל אזרח שירותי תקשורת איכותיים. אנחנו גם מספקים שירותים לכוחות הביטחון הישראליים ובגאווה רבה".

מאוחר יותר הסירה הנדלר את הפוסט לבקשת גורמים רשמיים של ישראל שביקשו מהחברות לא לעסוק בכך באופן פרטני, אלא להשאיר את הטיפול בנושא לדרגים הדיפלומטיים.

בישראל רואים בחומרה פרסום רשימה מפורטת של חברות שפועלות בשטחי ההתיישבות וחוששת שרשימה שכזו עלולה להבריח חברות מחו"ל מלהשקיע בישראל. דחיית פרסום חברות באופן רשמי נעשתה בפעם השנייה מה שמעורר בקרב ישראל מעט אופטימיות שבסופו שלדבר המאבק נגד יוזמת מועצת האו"ם לזכויות אדם תצלח