האו"ם נגד מאפיית אנג'ל וקפה קפה

נציב הארגון לזכויות אדם שיגר מכתב לקרוב ל-200 חברות ישראליות ובינלאומיות ואיים עליהן שבמידה וימשיכו לתת שירות מעבר לקו הירוק, הוא יכניס אותן לרשימה השחורה של האו"ם. רמי לוי שומע? ביו"ש תוקפים: "זה אותו נציב שטען שפיגוע שאירע בתל אביב הוא אינו פעולת טרור"

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/10/17 09:22 ו בחשון התשעח

האו"ם נגד מאפיית אנג'ל וקפה קפה
תיכנס לרשימה השחורה? מאפיית אנגל, צילום: פלאש 90. אביר סולטן

האו"ם מחריף את עמדתו נגד מפעל ההתיישבות: 130 חברות ישראליות וכ-60 חברות בינלאומיות קיבלו בזמן האירון מכתב אזהרה שאם הן תמשכנה לפעול "מעבר לקו הירוק" הן תוכנסנה לרשימה השחורה של הארגון.

במכתב ששיגר אליהן נציב האו"ם לזכויות האדם, הנסיך הירדני זייד בן ראיד אל־חוסיין. נכתב בין היתר כי הרקע לאיום זה העובדה שהתאגידים "פועלים בניגוד לחוק הבינלאומי ובניגוד להחלטות האו"ם".

ב'ידיעות אחרונות' פרסמו היום (חמישי) חלק מהחברות שקיבלו את המכתב ועלולות להיכלל ברשימה השחורה. דור־אלון, אמישראגז, מאפיות אנג'ל, אריסון השקעות, אשדר, כלל תעשיות, קפה קפה, סלקום, דניה סיבוס, אלקטרה, HP, הוט, תעשייה אווירית, מטריקס מערכות, מוטורולה, נשר, פרטנר, פז, רמי לוי, רימקס, שיכון בינוי, שופרסל, סונול ותרימה. כולן מואשמות בכך שהן מספקות שירותים מיהודה ושומרון, בקעת הירדן ומזרח ירושלים ועל כן איים עליהן הנציב מהאו"ם שיהיו לכך השלכות.

לפני כשבוע פרסמה מנכ"לית בזק, סטלה הנדלר, כי קבלה איום דומה מעוזרו של הנציב על כך שהחברה שבראשה היא עומדת תיכנס לאותה רשימה בגין פעילותה באיו"ש. על דברים אלה היא כתבה כי "בזק שומרת מכל משמר על הזכויות של כל לקוחותיה, ללא הטיה, ללא אפליה, וללא העדפה".

סטלה הנדלר

סטלה הנדלרצילום: Moshe Shai/Flash90

יש לציין כי בעבר פורסמו בערוץ 2 שמותיהן של חברות ישראליות נוספות שקיבלו מכתב דומה כמו בנק הפועלים, בנק לאומי, בזק ובזק בינלאומי, קוקה־קולה, אפריקה־ישראל, טבע, IDB, אגד, מקורות, נטפים ואלביט מערכות.

חלק מהחברות שוקלות להגיש תביעה משפטית נגד הנציב בטענה שמהלכו ייפגע בהן כלכלית. לטענתן מדובר בשיקולים פוליטיים ולא ענייניים והן הצביעו כי באזורי סכסוך אחרים האו"ם לא מצא לנכון להכין רשימה דומה.

ההערכות במשרד החוץ הן שאת המידע קיבל הנסיך הירדני מעמותות ישראליות שמתנגדות להתיישבות היהודית ביהודה ושומרון, בקעת הירדן ומזרח ירושלים. בארה"ב פועל ארגון איפא"ק לקידום חקיקה שמסגרתה, חברה שתמסור מידע על העסקים שלה עם ישראל, תיחשב כמי שנכנעה לחרם הערבי ובכך היא תעבור על החוק האמריקני וזה ייחשב לה כעבירה פלילית.

ראש מועצת בית אל, שי אלון, התייחס לאיום על החברות הישראליות ואמר כי "האו"ם, באמצעות נציב זכויות האדם הנסיך הירדני זייד בן ראאד אל חוסיין שבינו ובין זכויות אדם אין כלום ושום דבר, מציגים היום בפעם המי יודע כמה את חוסר ההבנה שלהם במתרחש כאן ביהודה ושומרון. חרמות אלו מרחיקים את השלום, חרמות אלו גורמים לעוני חמור יותר אצל המשפחה הפלסטינית, חרמות אלו קורעות את העובדים הפלסטינים מחלק מהחברות והמפעלים הנמצאים ברשימה והמעסיקים פועלים פלסטינים הנהנים מזכויות סוציאליות מלאות ופרנסה מכובדת".

לדבריו, "את מעלליו והתייחסותו לזכויות האדם של הנסיך הירדני כבר הכרנו בעבר כאשר סירב לגנות את פיגוע הירי בשרונה מרקט בתל אביב ואף טען כי לא מדובר בפעולת טרור. בפיגוע נרצחו נשים וגברים חפים מפשע ונפצעו עשרות. אנחנו בהתיישבות נמשיך לקוות לשלום בר קיימא תוך שמירה על חלקי האדמה השייכת לנו מימים ימימה".