יעלה להצבעה? חוק המרכולים חוזר למליאה

הקואליציה תבקש להעביר את החוק השנוי במחלוקת שנוגע לפתיחת עסקים בשבת. קודם לכן היא תצטרך להתמודד עם שורת מכשולים, ובהם מאות הסתייגויות והשגת הרוב הדרוש

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/01/18 09:35 יד בטבת התשעח

יעלה להצבעה? חוק המרכולים חוזר למליאה
חנות ילו, צילום: דניאל שיטרית/פלאש 90

מליאת הכנסת צפויה להתכנס היום (ב') אחר הצהריים כדי לאשר בקריאה שנייה ושלישית את חוק המרכולים. עוד לפני כן התכנסה הבוקר ועדת הפנים של הכנסת כדי לאשר את העלאת החוק להצבעה. על פי החוק, לשר הפנים תהיה סמכות שלא לאשר פתיחת מרכולים ופיצוציות בשבת. 

בפתח ישיבת הוועדה הציג יושב הראש, ח"כ דודי אמסלם, שלוש הסתייגויות משלו, להן מתנגדים בסיעות החרדיות. אמסלם מבקש שהחוק יחול בהוראת שעה לחמש שנים בלבד, לא יחול באזור סחר חופשי (אילת) ויוצאו ממנו חנויות הנוחות בתחנות הדלק, שיפעלו גם בשבתות ובחגים.

טרם ההצבעה על החוק צריכה הקואליציה להתמודד עם שורת מכשולים, ובהם מחלוקת על הנוסח הסופי שלו, מאות הסתייגויות שהגישה האופוזיציה וקושי בגיוס רוב בהצבעות השונות.

אם כל ההסתייגויות יישארו על סדר היום, צפוי להתקיים דיון ממושך במליאה שיתפרש על פני שעות, כפי שקרה בשבוע שעבר לקראת אישור חוק ההמלצות. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לא צפוי להסכים לעוד דיון ממושך שכזה, ועשוי לאפשר את הפעלת סעיף 98 לתקנון הכנסת, לפיו זמני הדיון וההצבעה ייקבעו מראש בישיבת נשיאות הכנסת, ולאופוזיציה יהיה זמן מוגבל לנאומים.

באשר לשאלת הרוב, בקואליציה יצטרכו להתמודד עם התנגדותם הצפויה של חברי ישראל ביתנו והיעדרותו הצפויה של השר דוד אזולאי שעבר ניתוח. במצב כזה לקואליציה צפוי רוב דחוק של 60 מול 58.  

לא רק שמסתמן רוב דחוק אלא שגורמים בתוך הקואליציה, כדוגמת ח"כ שרן השכל מהליכוד שנמנעה בקריאה הראשונה ומתנגדת לחוק, וח"כ רחל עזריה וח"כ מירב בן ארי מכולנו שבאופן עקרוני מתנגדות לחוק, עשויות להצביע נגד החוק ולהפוך את הקערה על פיה. עם זאת, ייתכן כי בשל מחויבויות סיעתיות או קואליציוניות הן יצביעו דווקא בעד החוק.